Je moet het inderdaad even goed navragen! Ouderschapsverlof moet in 1 keer opgenomen worden en in veel CAO's staat dat als je (betaald Ouderschapsverlof hebt) en daarna minder gaat werken, je dan het geld terug moet betalen. In mijn geval was dat niet zo (kreeg 50% doorbetaald) maar als ik binnen een jaar weg zou gaan zou ik het wel terug moeten betalen. Je moet ook even goed nakijken of je recht hebt op de teruggave van de belastingdienst. Je moet er minimaal een bepaald bedrag voor achteruit gegaan zijn. Ik kreeg een deel doorbetaald en in dat jaar salarisverhoging en kwam net niet in aanmerking voor de teruggaaf.
Bij mij is het zo: Ik werk nu 36 uur. Na mn zwangerschapsverlof word mijn contract omgezet naar 32,4 uur per week. Ik neem vanaf dan ook 1 dag pw ouderschapsverlof op, en werk dan ongv. 24 uur per week. Dit ga ik 1 jaar lang doen. Ik krijg over die ene dag ouderschapsverlof 50 % uitbetaald van mn werkgever. En vraag over die 8 uur ook die 4 euro (?) terug bij belastingdienst. (Dit kan je per maand of in 1 keer achteraf terug krijgen) Als mijn ouderschapsverlof afloopt moet ik daarna minstens 3 maanden 32,4 uur gaan werken voordat ik eventueel minder mag gaan werken. Of minstens 6 maanden 32,4 uur blijven werken voordat ik ontslag neem. Anders moet ik terugbetalen aan mijn werkgever.. Maar begrijp dat t overal anders is? x
Je moet hiet wel goed op letten, doordat je zelf 50% doorbetaald krijgt kan het zijn dat je er geen recht op hebt. Je moet minimaal een bepaald bedrag achteruit gana in salaris om hiervoo rin aanmerking te komen ik weet niet precies wat het is. Wij wilde het achteraf terug vragen en kwamen erachter dat ik er dus net geen recht op had. Hadden we het aan het begin aangevraagd dan had het wel gelukt maar dan had ik aan het eind alles terug moeten betalen omdat ik in dat jaar ook een periodiek omhoog gegaan was.
Er wordt steeds geroepen over 4,99 van de belastingdienst.... maar over 2010 is dat 4,06 per opgenomen uur. Dus mogelijk is het bedrag wel iets lager hoor! En inderdaad het is een maximum bedrag!!! Je krijgt nl maximaal het verschil in teruggang van je brutosalaris terug! Dus ontvang je bijvoorbeeld een dikke salarisverhoging of gewoon je periodiek. Dan kan het dus zijn dat je minder dan die 4 euro terug krijgt van de BD.