Omdat ik ziek ben van de zwangerschap en het al 2 weken duurt stuurt mijn werkgever mij naar de Arbo-arts. Dit doen ze omdat ze niet weten wat ze met mij aanmoeten.... Ik ben best wel bang voor wat de Arboarts gaat zeggen. De ene dag gaat het inderdaad wel iets beter dan de andere dag, maar vooralsnog lig ik de hele ochtend op bed en de rest van de dag probeer ik iets te doen, maar ik zie het echt niet zitten om op het KDV te werken. Dat zijn echt te veel prikkels en dat triggerd de HG bij mij. Als ik dan een paar uur heb gewerkt, moet ik een paar dagen inleveren van mijzelf..... Heeft iemand tips voor mij? Hoe kan ik een Arboarts overtuigen dat ik echt ziek ben van de zwangerschap en dat het niet zomaar een misselijkheidje is wat "iedere zwangere" heeft??? Groetjes, Cindy
Mijn arboarts was heel redelijk. Ziekte door zwangerschap tonen ze meer begrip voor vind ik. Dat moet ook wel. Als er uiteindelijk iets met je kindje is, krijgen ze anders wellicht een claim aan de broek. Leg gewoon uit hoe het zit. Ik lag ook de hele ochtend naar op bed, en kon amper iets in het huishouden doen. Dat moest ik eerst zien op te bouwen van de arboarts. Als je zelf in je eigen huis niks kan, hoe kan je dan uberhaupt werken?? Daarna ging ik 2 uur werken per dag.. iedere 4 weken een afspraak en ben nooit meer volledig gaan werken. Ging met 31 weken vervroegd met verlof. Dankzij de arboarts. Maak je niet te druk meid.. je hoeft hem/haar waarschijnlijk helemaal niet te overtuigen.
En misschien kan je wel wat lichte werkzaamheden doen, dat kan je beter met de arboarts overleggen dan met je werkgever. Op kantoor een uurtje mee beginnen ofzo, want in de kinderopvang is nu eenmaal druk. Mits dat lukt voor jou dan hè!
Desiree zo ben ik nu dus ook, ik kan amper iets doen , het huishouden en koken doet mijn man en moeder ik kan niks meer. Ik ben zoo moe en misselijk. Maar ik zit nu pas 3 dagen thuis en morgen moet ik weer bellen of ik beter ben terwijl ik had aangegeven naar de arbo arts te willen. Ik ga morgen zeggen dat ik nog steeds ziek ben en graag wil gezien worden door de arbo arts.
Bedankt voor jullie reacties. Hier inderdaad ook zoo misselijk en moe! Thijmen (zoontje van 2) gaat een paar keer in de week naar mijn moeder en op de woensdagen gaat het naar het dagverblijf. Ik kan hem soms echt niet om mij heen hebben. Daar voel ik me best schuldig over..... Ik ga morgen dus gewoon naar de Arbo en dan neem ik de folder van Hyperemesis Gravidarum mee die ik heb gedowload van de site. Misschien dat ik daar wat aan heb...........
heb je al met je verloskundige gesproken of je huisarts? Wat zeggen die? Ziek door zwangerschap kun je gewoon niets aan doen. Vervelend voor je trouwens! Wacht gewoon het gesprek met je Arbo-arts af. Wellicht kunnen ze je op het werk als extra inroosteren. Kun je toch een klein handje helpen. Mits jij je de middagen wel iets beter voelt. Ik knapt meestal rond een uurtje of 10 a 11 weer een beetje op en ging ik alsnog naar het werk. Sterkte met de misselijkheid!
zou je ook iig niet beter voordoen dan je bent. dus ook zorgen dat je onopgemaakt ga (of minimaal) als je er te fris uit ziet kan de conclusie weer anders zijn natuurlijk. maar verder gewoon zeggen hoe t is. sterkte ermee
ik zou me er niet te druk over maken. ik ben toevallig vanmorgen geweest. ben inmiddels mn werk alweer aan het opbouwen (nu 22 weken zwanger, maar heb 13 weken thuis op bed gelegen) ik heb alles rustig uitgelegd en de arbo arts kwam zelf met de conclusie Hyperemesis Gravidarum. had alle begrip voor mn situatie. TS: begrijp goed hoe je je voelt, heb ook een kleine van 1,5 rondlopen die ik echt niet om me heen kon hebben.. hoop voor je dat t snel beter gaat. en echt, als t voorbij is kun je je al bijna niet meer voorstellen hoe ziek je bent geweest..
Bij mijn zoontje was ik ook zo ziek. Zelfs zo dat ik 7 á 8 keer in mijn zwangerschap ben opgenomen met uitdroging. Sondevoeding en infusen gehad..... Toen ik dit keer weer ziek werd dacht ik; oja! zo voelde het...... Bij mijn zoontje heb in 6 maanden volledig in de ziektewet gezeten, maar mijn toemalige werkgever zei dat ze wilde dat ik me op mijzelf en op ons ongeboren kindje moest letten en dat ze mij wel weer terug zag na de bevalling.... was erg begripvol.....
Ik was 14 weken zwanger toen ik voor het eerst naar de arbo moest vanwege misselijkheid... Hij had zoiets van nou ik bel nog wel een keer als je 20 weken bent maar ik verwacht niet dat het beter zal gaan... Misselijkheid ging bij 18 weken wel over maar de dag dat de arbo belde kwam ik net uit het LUMC en daar hadden ze een groeiachterstand van 1 van mijn mannetjes vast gesteld... Ik mocht pas na mn zwangerschapsverlof weer aan het werk van hem!
Als het bedrijf niet weet dat je zwanger bent dan is dat ook normaal dat je vaak moet bellen met hoe het gaat met je. Als je vertelt dat je denkt dat het langdurig zal zijn, dan zullen ze je vast ook naar de arbo verwijzen. Kan je anders zelf niet naar de arbo bellen? Werken kan je sowieso niet, dat staat vast zo.
Vertel dat ook bij de arbo, hij/zij zal vast ook begripvol zijn. Want als je in het ziekenhuis ligt, dan is werken helemaal ver weg.
Je moet ook een beetje geluk hebben met de dienstdoende Arbo arts. Vrouwen zijn vaak meelevend. Weten vaak hoe het voelt om zwanger te zijn. Mannen weten het niet en die zijn misschien wat makkelijker. En zwangerschap is een gevoelig iets. Want niemand wilt het op zijn/haar geweten hebben dat jou of je kind iets overkomt. Zwangeren worden vaak meer ontzien. Want sja, bewijzen zij maar eens dat je overdrijft!
Ja ik heb maandag ochtend al aangegeven dat ik ziek ben door zwangerschap, dus dat weten ze wel. Ze vroegen meteen om zwangerschapsverklaring en die heb ik opgestuurd. Ik heb maandag al gezegd dat ik graag gezien wil worden door de arbo. Eerst zei ze ja dan moet je ff bellen met personeelszaken. Ik heb gebeld kwam er niemand aan de telefoon. Daarna ben ik nog een keer gebeld van als je woensdag nog niet beter bent we bellen nog. En vandaag gebeld , moet ik vrijdag weer bellen. En het gaat zo maar door. Ik snap het niet, denken ze dat het niet echt ernstig is ofzo???
ehmm hoe weet ik dat ze bij welk arbo bedrijf zijn aangesloten?? En mag ik wel zomaar als werknemer gaan bellen??
Nou, vandaag naar psycholoog en naar bedrijfsarts geweest. Het recept van de psycholoog luidt: Komende weken niet aan het werk - eerst aan jezelf denken en bij voldoende energie iets leuks gaan doen met je kind - als dat goed gaat kijken of je iets in huis kan gaan doen en op het laatst komt het werk pas aan bod. Toen moest ik naar de bedrijfsarts.... Ik vertelde wat ik had en hij zei; doe maar rustig aan, ga voorlopig maar niet werken en over 8 weken krijg je wel weer een oproep om langs te komen om te kijken hoe het gaat!! Zo! Wat een positieve dingen zeg! Ik kan het nu lekker laten rusten en aan mezelf denken. Heerlijk!!!!
gelukkig dat ze ook begripvol gereageerd hebben. scheelt weer een hoop stress voor jezelf. lekker aan jezelf denken en rustig aan doen (al kun je waarschijnlijk niet veel anders..) sterkte!!
Oh Cindy wat super dat je zo begrepen werd door de arbo arts!! Nu ik nog!! Als ze me de kans geven tenminste want volgens mij zijn ze juist bang voor de arbo arts!!