minder gaan werken

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Khinda, Jul 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Khinda

Khinda Lid

Aug 4, 2008
    13
    0
    0
    Wij zijn op dit moment bezig om zwanger te worden. Ik heb dit aangegeven bij mijn werkgever omdat ik problemen wil voorkomen. Ik werk in de detachering op dit moment. Als ik zwanger raak en de baby geboren is wil ik minder gaan werken. Ik heb een contract voor 40 uur maar ik wil 32 uur gaan werken. Er wordt nu al door mijn werkgever aangegeven dat dit moeilijk zal gaan. Dit omdat ik in de detachering zit. De meeste opdrachtgevers willen iemand voor 40 uur en niet voor 32 uur. Ik ben het daar niet mee eens. Dat heb ik ook aangegeven bij hem. er is nu gezegd dat we maar af moeten wachten tot het moment dat ik zwanger ben. Als het zo ver is zullen we na de bevalling kijken wat de mogelijkheden zijn. als er na 3 maanden 'bank zitten' geen passende opdracht gevonden wordt denkt hij dat er niks anders op zit dan afscheid te nemen van elkaar. wat is nu het verstandigste? nu al op zoek gaan naar een andere baan voor 32 uur of maar gewoon afwachten wat er gebeurt? Als zij mij geen 32 uur willen laten werken en ik geen 40 uur wil werken ( wat wel in mijn contract staat) ben ik denk ik degene die fout zit en dat kan dan ook leiden tot ontslag of is dat niet zo?

2. Maris22

Maris22 VIP lid

Aug 7, 2007
    5,402
    2
    38
    Female
    Assistent Manager Horeca
    Zuid holland
    Ik had nooit verteld dat je bezig bent om zwanger te worden op de 1e plaats!! Dat is iets prive,en als het zover zou zijn dat je zwanger bent en dan die gevreesde 12 weken heb doorgebracht dan zou ik hem pas op de hoogte stellen....
    Maar goed dat zou ik doen,
    Hij mag je zoiezo nooit ontslaan omdat je zwanger ben.. Ook niet 6 weken na je bevallingsverlof dus daar zou ik me niet zoveel zorgen om maken.
    Ik zou lekker van de tijd genieten die komen gaat als je zwanger ben en dan het rustig op je af laten komen.
    Ik ben nu ook in conflict met me werkgever,hij wil mij ook niet voor 3 dagen terug hebben(werkte er nu 4)
    Ik ben al 7jaar in vaste dienst,dus het gaat hem veel geld kosten en desnoods moet ik het zover laten komen dat ik hem voor de rechter sleep want ik ga wel mijn recht halen!!
    Hoe werkgevers omgaan met zwangere en of vrouwen die kinderen hebben is bespottelijk!!!
    Heel veel succes en ga eerst lekker genieten van een klein wondertje wat in je groeit!!

3. Ariel

Ariel VIP lid

Mar 8, 2006
    16,482
    0
    0
    Zoetermeer
    Volgens mij mogen ze alleen minder uren weigeren als dit schadelijk is voor het bedrijf. Alleen als je gedetacheerd ben is dat natuurlijk anders. Als zo'n bedrijf echt alleen iemand zoekt voor 40 uur, dan willen ze ook gewoon 40 uur natuurlijk. Ik zou in ieder geval je contract er nog eens goed op na lezen en even contact opnemen met het juridisch loket.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Wat een onzin! Ik werk ook bij een detacheerder. Ik ga straks ook van de 40 naar de 32 uur. Volgens mij is je baas je verplicht die mogelijkheid te geven! Ik vind het alleen niet slim dat je dat nu al aangeeft, want als je baas nattigheid voelt, kan hij je nu al ontslaan, want je bent toch nog niet zwanger.

Er zijn bij ons genoeg collega's die 32 uur werken. Die hebben ook allemaal een papadag. En ze zitten allemaal netjes bij de klant. Dus dat argument slaat nergens op. Wat een stomme baas heb jij! In welke branche zit je eigenlijk?

5. jone

jone Niet meer actief

Wat een onzin inderdaad. Ik heb ook een paar maanden in de detachering gewerkt en vooraf kenbaar gemaakt dat ik 90% wilde werken. Niemand die daar ooit een probleem van maakte.

Kijk eens op de volgende website: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34927 (je moet de link maar even copy/pasten)

Hier staat goed en duidelijk uitgelegd wat je rechten en plichten zijn als zwangere werkneemster en wat je kunt doen als je werkgever toch eventueel probeert je te ontslaan...

Succes!

6. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    1,409
    0
    0
    Het was inderdaad niet zo verstandig om dit aan je werkgever te vertellen. Als hij wil kan hij nu een mooi dossier opbouwen om je eruit te werken. Maar laten we ervan uitgaan dat je een werkgever hebt die goed wil handelen;)

Als je zwanger bent en je wilt minder gaan werken kun je dit op 2 manieren aangeven. Ouderschapsverlof opnemen of dmv de wet aanpassing arbeidsduur. Als jij 1 dag in de week minder wil gaan werken mag je werkgever dit niet weigeren! Dit zou alleen kunnen als de werkgever kan aantonen dat het bedrijf in ernstige problemen zou komen als je minder gaat werken. Het is trouwens wel zo dat je minimaal 1 jaar in dienst moet zijn bij je werkgever.

7. Khinda

Khinda Lid

Aug 4, 2008
    13
    0
    0
    Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor de tips en de doorgestuurde link! Ik zal eerst even de reden uitleggen waarom ik heb verteld dat ik gestopt ben met de pil. Dit was niet zozeer omdat ik het leuk vond om te vertellen maar omdat ik door stress helemaal niet meer ongesteld werd. Daardoor moest ik steeds naar de dokter en ik kan niet zo goed liegen. Toen mijn manager bij mij op de opdracht was vroeg hij mij wat er aan de hand was. ik heb hem toen uitgelegd dat ik moest stoppen met de pil van de dokter. Ik heb daarna samen met mijn vriend besloten om dan helemaal te stoppen. Voordat hij mijn manager was heb ik al eens eerder aan een andere manager gevraagd of ik minder kon gaan werken als er in de toekomst sprake zou zijn van een zwangerschap. Die manager heeft dat toen overlegd met mijn 'baas' en die heeft toen ook aangegeven dat geen enkel probleem was. Ik heb ook een contract voor onbepaalde tijd dus ze kunnen mij er niet zomaar uitgooien. Ook komen ze echt niet in de problemen als ik minder zou gaan werken. Ik ga dan ook maar niet op zoek naar wat anders en zal wel zien wat er gebeurt als ik zwanger ben. Laten we dat eerst maar eens voor elkaar krijgen. ( ik werk in de branche creditmanagement). Ik heb nu ook 2 opdrachten gehad van 32 uur dus zo een probleem is er blijkbaar niet.

Share This Page