Ik heb per 1 september een nieuwe baan maar nu ben ik hoogstwaarschijnlijk zwanger (wel gepland!) heb in ieder geval al 2 lichte positieve testen gehad... Nu is de vraag natuurlijk of alles goed blijft gaan maar laten we daar maar even vanuit gaan... Dan is het toch eigenlijk lullig als ik daar net begin en ik zeg niks? (ben dan 12 weken zwanger ongeveer) ik heb een proeftijd van 1 maand zal ik gewoon die maand mijn mond dicht houden en er niks over zeggen? Of zal ik eerlijk zijn?
Ik zou eerlijk gezegd niets zeggen. Als ze je proeftijd om een andere reden niet willen omzetten naar een contract, so be it. Als je wél door je proeftijd heen zou komen, maar ze laten je toch gaan i.v.m. je zwangerschap, heb je geen poot om op te staan. Per wanneer is je proeftijd om en hoe ver ben je dan?
Ik ga 1 september in dienst dan zou ik 12 weken zijn (waarschijnlijk iets korter) en mijn proeftijd is een maand dus tot 1 oktober...
Ik zou eerlijk zijn. In principe mogen ze je niet vanwege je zwangerschap ontslaan in je proeftijd. Nu valt daar voor de werkgever wel een mouw aan te passen door jou te ontslaan met een andere reden dan zwangerschap. Maar ik zou het als werkgever niet op prijs stellen als je dit achter zou houden.
Je werkgever hoeft GEEN reden te geven om je na de proef tijd te ''ontslaan'' Stel je hebt een een jaarcontract hoeven ze ook geen reden te geven om hem niet te verlengen. Ik zou het gewoon zeggen je weet dat je zwanger bent en anders ben je niet eerlijk tegen je nieuwe baas lijkt me niet echt een lekker begin ook voor je zelf niet. Wie weet hoe akelig je je gaat voelen.
Zeg anders dat je zwanger bent, maar dat het nog heel pril is, dus dat je het nog stil wil houden, voor het geval het mis kan gaan. Maar dat je het wel zo eerlijk vond om het door te geven.
Ik heb het ook over ontslag in je proeftijd Als je iemand ontslaat in je proeftijd mag dit niet gebeuren met de reden zwangerschap. Het klopt inderdaad dat als je een contract hebt voor bepaalde tijd dat dit van rechtswege eindigd op de einddatum van het contract.
Ik heb net de ABVAKABO gebeld en die zeiden dat het een beetje dubbel is... Besluit ik het in de proeftijd te zeggen dan loop ik een grote kans eruit gegooid te worden en dan zijn ze niet verplicht een reden te geven..... Maar hou ik mijn mond en zeg ik na de proeftijd het pas dan loop ik het risico een conflict te krijgen met de werkgever.... Ja aan dat advies had ik ook niet zoveel Nu werk ik in de zorg waar ze staan te springen om mensen en weet ik niet of ze daar ook gauw mensen eruit gooien als ze zwanger blijken te zijn? Ach ja ik heb nog even om er over na te denken....
Ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik zou het niet voor me kunnen houden en als ze me niet willen om een zwangerschap dan wil ik daar al niet eens meer werken. Mijn advies is dus ga op je gevoel af.
Ik kan absoluut niet liegen, dus het volgende advies zou ik zelf niet op kunnen volgen Maar wat je ook zou kunnen doen is het pas veel later zeggen. Als je ook al ruim een maand een vast contract hebt. En dan zeggen dat je er net achter bent gekomen. Bijvoorbeeld omdat je wel vaker niet ongesteld bent geworden, of omdat je gewoon nog aan de pil bent of zo... Ik ben ook niet voor liegen, maar als het is om jezelf in te dekken voor onrecht.... sja...
Tja ik dacht ook al om te zeggen dat we wilden wachten totdat het risico gebied voorbij was (12 weken dus) maar dat ik wat langer zwanger blijk te zijn ofzo? ach ik kijk wel even.... En van de andere kant is het idd ook zo: als ze me ontslaan omdat ik zwanger ben dan wil ik daar niet eens werken!
ik vind dat je gewoon eerlijk moet zijn en dus ook je blijde nieuws moet vertellen aan je leidinggevende als je begint aan je proeftijd. Als je leidinggevende echt vind dat je een goede kracht bent voor de functie dan kom je je proeftijd echt wel door, zoals je zelf al zegt staan ze in de zorg/verpleging te springen om personeel. Tsja en als ze je daarom niet verder laten gaan kan ik het opzich ook wel begrijpen, je neemt toch personeel aan omdat je iemand nodig hebt en dan is het vooruitzicht dat personeelslid minimaal 4 maanden afwezig zal zijn natuurlijk niet zo fijn.
Ik zou het ook gewoon eerlijk zeggen, je loopt inderdaad wel het risico dat ze je ontslaan in de proeftijd. Maar dat zou ik liever hebben dan dat ik een conflict krijg met m'n werkgever en collega's. Een fijne werksfeer vind ik toch wel erg belangrijk! Ga je parttime werken of fulltime? Als je fulltime gaat werken, blijf je dit dan doen of wil je dan een parttimecontract. Denk dat dat ook scheelt bij de beslissing van je werkgever om je te ontslaan of niet. Je kunt ook nu al bellen of er langsgaan met de mededeling dat je zwanger bent en dat je hoopt dat jullie er uit kunnen komen?? Succes!
ik werk 32 uur en wil strax na mijn zwangerschap 28 uur gaan werken... In principe werk ik daar gewoon nog zo'n 4 - 5 maanden voordat ik met verlof zou gaan maar oké ik zal wel even kijken wat ik doe en wat mijn gevoel tegen die tijd zegt!