Hallo dames, Ben even benieuwd naar hoe de vrouwen hier het hebben aangepakt op hun werk tijdens de zwangerschap. Ik zelf heb een vergroeide rug (scoliose), en ben nu 24 weken zwanger. Ik werk zelf als cassiere, staan achter de service balie gaat allang niet meer, en zitten word ook steeds ongemakkelijker. De dagen van 5 uur houd ik prima vol, maar na een dag van 8 uur ben ik fysiek en mentaal gesloopt. Nou weet ik niet of ik naar m'n baas moet gaan om te zeggen 'ik wil wat rustiger aan doen', voor mn eigen idee is t al heel vroeg... Zijn er hier dames die minder zijn gaan werken, en welke baan betrof het? Groetjes
luister altijd naar je eigen lichaam. Ik ben met 1e na 24 weken ziektewet ingegaan.met 2e na 18 weken.met 3e na 6weken.dit ivm bekken instabiliteit. Ik werkte 5 uur per dag.kantoorbaan. maar ik kon geen 5 minuten stil zitten of langer dan 10 minuten lopen.trappen op ging helemaal niet.voorkom dat erger word en trek op tijd aan de bel.niemand anders doet het voor je.sterkte
Ik zou dit nu al aangeven, luisteren naar je lichaam!! Ze kunnen hier dan nu al rekening mee houden, eventueel kun je voor een aantal uren de ziektewet in en hoef je maar 5 uurtjes te werken op een dag. Zodat je ook langer door kunt werken, is voor beiden partijen fijner!!
Luister naar je lichaam. Als het je lukt om gewoon 5 uur per dag te werken kun je voor een deel in de ziektewet gaan. Ik heb dit gewoon met mijn werkgever toen besproken en aangegeven dat ik na 6 uur werken klachten kreeg. Mijn voorstel was dan ook om 25% in de ziektewet te gaan (ik werk normaal 8 uur per dag) en te kijken of dit zo lukt. Dit gedaan en voor mij werkte dit. Vanaf 26 weken ipv 8 uur, 6 uur per dag gewerkt. En dit volgehouden tot mijn verlof. Zoiets kun je gewoon in een gesprek aangeven. Wellicht dat je een oproep krijgt voor de arbo-arts, maar dit heb ik niet gehad. Het is voor jezelf fijner en voor je werkgever ook dat je gewoon tot je verlof kunt werken in aangepaste vorm. Wat ik merkte is dat mijn werkgever het fijn vond dat ik zelf met voorstellen kwam. Mochten bij mij die 2 uur minder werken niet voldoende zijn, zouden we er een uurtje extra ziektewet bij doen en evt zo verder gaan. Veel succes!
Wat de andere dames ook adviseren is om echt naar je lichaam te luisteren! Ik werkte bij mijn 2e zwangerschap in een slagerij en was met 25wk arbeidsongeschikt verklaard door de arbo arts vanwege BI dus nee t is niet te vroeg met dit termijn,succes!
Hier niet, ik zat bij mijn vorige zwangerschap op school (examenjaar) en ik was uitgerekend rond mijn laatste examens dus ik kon echt niets missen anders moest ik het jaar overdoen, gelukkig liet mijn zwangerschap het toe en kon ik af en toe een uurtje (of 2) skippen. Ik ben nu weer zwanger en heb een kantoorbaan, waarin je ook veel buitendienst heb, ik heb zoiets van ik zie het wel.. als het echt niet gaat wil ik iets minderen.
Met 8 en 6 weken zwangerschap volledig ziektewet ik gegaan. Ivm extreem lage bloeddruk en bekken instabiliteit . Ik zou zeker gedeeltelijk ziektewet in gaan en dan 4/5 uurtjes gasn werken.
Jij en je kindje zijn belangrijkste! En daarbij de werkgever heeft geen kosten aan je ziek zijn UWV betaalt dit...
Ik ben vanaf 32 weken 25% ziektewet in gegaan. Ik heb een kantoorpand maar redde het niet meer om 8 uur per dag achter m'n bureau te zitten, ondanks dat ik tussendoor even rondjes gong lopen. Ik werkte toen tot 15 uur ipv 17 uur en dat was dan ook echt mijn max