Mijn zoontje drinkt normaal nog steeds 8 tot 12 voedingen bij mij. Waarvan zo'n 3 voedingen gedurende de avond/nacht/ochtend. Eergister lag hij bijvoorbeeld om 20.15 in zijn bedje. Dronk om 23.00, 01.30, 04.00 en 06.00. Maar gister overdag dronk hij nog om 9.00 en pas om 14.00 wilde hij weer. Vanaf 12 uur had ik wel aangeboden maar hij weigerde steeds. Daarna heeft hij om 18.00 en om 20.00 gedronken. Toen zijn bedje in en hij kwam weer om 22.00, 00.30, 03.00 en 06.00. Maar vanaf 09.00 vandaag weer aangeboden en hij drinkt alleen een slokje en keert zich dan van de borst af. Hij heeft nu nog steeds niet echt gedronken en weigert gewoon. Dit ben ik niet van hem gewend. Normaal gesproken drinkt hij dezelfde keren 's nachts maar overdag drinkt hij dan toch zeker om de 2.5/3 uur. Wil dit zeggen dat hij naar een ander ritme gaat overdag of vindt hij het niet meer lekker? Moet ik gewoon blijven aanbieden of pas als hij er echt om huilt?
Probeer even af te gaan op zijn behoefte. Dus niet aanbieden, maar wachten tot hij erom vraagt; voeden op verzoek dus. Op de leeftijd van jouw zoontje ging ik naar 4 voedingen per dag (op verzoek). Ik vind 8 tot 12 x bij bijna 6 maanden wel erg veel voedingen! Of zijn het meer slokjes? Over een week kan je rustig aan eens beginnen met bijvoeding. Kijk gewoon naar de signalen van je kindje!
Zogelukkig, nee het zijn echt hele voedingen. Geen slokjes. Hij drinkt dat echt gulzig. Ik had ook verwacht dat het op termijn minder zou worden en dus makkelijker voor mij. Maar helaas is dat uitgebleven. Het probleem met op verzoek voeden bij hem is dat hij niet goed aan geeft wanneer hij honger heeft. Ik merk het pas als ik hem pak, de borst geef en hij gelijk een grote hap neemt en heel gulzig drinkt. Dat doet dus nog steeds om de 2.5 tot 3 uur. Ik kan er jammer genoeg niet minder van maken. Maar dat hij dus sinds gister weigert maakt me wel weer onzeker. Ik kijk het even aan. Als hij 6 maanden is ga ik zoals je zegt met bijvoeding beginnen en dan kijken hoe het verder gaat.
Ik snap het. Mijn zoontje ging voor het eerst borstweigeren bij 8 maanden, omdat hij twee voortanden kreeg. Sommige kinderen krijgen die al rond 6 maanden. Kan je al iets zien/voelen?
Ohw, precies op die leeftijd ging Jens ook weigeren. Er is dan geloof ik een sprongetje. Er worden dan ook negatieve associaties gelegd, niets opdringen dus, dus gewoon voeden op verzoek, hij trekt wel weer bij, echt waar! Tandjes zou inderdaad ook kunnen. Ze komen niet gauw te kort en halen wel weer in. Je kunt eventueel een keer kolven tussendoor om je productie op peil te houden. Ga niet klungelen met flesjes als je zelf thuis bent, want dan wil ie straks de borst niet meer.
Voor een baby van 5 maanden is 8-10 voedingen denk ik best veel. Maar niet elke baby drinkt even veel bij elke voeding. Renske heeft tot een maand geleden ook ongeveer 8 keer per dag gedronken. Ik was gewend aan een bepaald 'schema', en legde haar eigenlijk altijd aan als ze na een uur of twee na de voeding huilde. Opeens begon ze regelmatig weigerig te zijn, werd soms bijna boos (het is er 1 met heelveel pit ). Of ze dronk wel maar heel onrustig en kort. Toen ben ik veel nauwkeuriger op signalen gaan letten, en ben ik gaan kijken hoe het drinken verliep als ik haar pas na 3 uur aanlegde. De huiltjes waren ook wel eens omdat ze wilde spelen, knuffelen of slapen. Langzamerhand kwam er een veel beter ritme in, en werden de voedingen lekker lange, rustige tanksessies (ze kan er wel een uur aan liggen, maar ligt dan voor een groot deel lekker te tuttelen aan mijn borst). Nu komen we op 6 voedingen per dag. Zeer regelmatig verspreid, echt mooi om de 4 uur. Ik zou de borst niet meer aanbieden zonder verzoek. Renske hapt heel erg naar dingen (mijn hand, haar handjes, wat ook in de buurt is), als ze echt honger heeft
Het niet aanbieden resulteert helaas in te laat geven, pas bij huilen. Ik heb echt goed gelet op signalen maar hij doet niets anders dan anders als hij honger heeft. Maar ik denk zelf dat hij teruggaat in het aantal voedingen, dat geeft mij ook meer vrijheid. Hij heeft gister overdag 4 voedingen gehad en 's nachts 2. Vandaag heeft hij tot nu toe ook 2 voedingen gehad en als het zo doorgaat worden het er ook weer 4 tot het slapen gaan en zo'n 2 of 3 's nachts/''s ochtends. Bedankt voor jullie reacties en de herkenning maakt me weer wat zekerder.