Minder kinderbijslag voor ouder kind

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Eylem, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Ik weet nog wel dat de schooltas die wij meenamen rond de 100 gulden kostte destijds (in mijn zus haar tijd was dat een Kipling en in mijn tijd was dat Eastpak). Denk niet dat ze zoiets bij de Action hebben, en al hebben ze dat dan zal zo'n ding zo kapot gaan, daar moet je wel echt iets kwalitatiefs voor hebben met al die boeken (en dat kost wat).

2. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    hahahaha was het toch nog bijna een reltopic geworden :D:D

3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Alleen de bosatlas die ik moest aanschaffen was al 70 euro.
    Dan komt de rest nog.
    Gelukkig heeft mijn zoon een goede schooltas van mijn zusje gekregen voor zijn verjaardag want ook die zijn belachelijk duur.
    De meeste dingen zoals schriften e.d. heb ik inderdaad bij de action gehaald. Maar alles bij elkaar heeft mij, incl. de bosatlas, toch zeker 140 euro gekost.

4. knap

knap Niet meer actief

Ben blij dat er nu meer ouders reageren van kinderen die naar het vmbo gaan. En het toch beste wel een dure kosten post is even in de zomermaanden voor school weer begint. De kbs van zoon dus volledig gebruikt voor school attributen. En dat ik gisterenavond dus geen lariekoek vertelde.:)

5. Ik las vandaag op twitter een tip:
    Die regeling gaat dus in 2016 van kracht worden, dus gaven ze als tip om dan vanaf nu al voorzorgsmaatregelen te nemen, door te proberen het verschil tussen wat je nu krijgt en wat je dan krijgt alvast apart te zetten, zodat je er langzaam aan kan wennen.

Ik vond het opzich wel een goede tip.... En tegen de tijd dat het dan echt van kracht word ben je er al aan gewend én heb je een spaarcentje achter de hand ;)

(ik weet dat dit niet voor iedereen haalbaar is, maar misschien heeft iemand er iets aan)

6. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik wilde je gisteren niet afvallen, Knap, maar ik vroeg je naar de overige bedragen. Die Bosatlas is inderdaad erg duur. Gelukkig hoef je die niet ieder schooljaar opnieuw aan te schaffen. Ik gaf wel aan dat ouders vroeger (dus tot enkele jaren geleden) ook de boeken zelf moesten betalen. Dat zou dan rond de 300 euro extra zijn.

7. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Het zijn gewoon een hoop kosten achter elkaar.
    Eerst schoolspullen, vandaag moest er weer 25 euro mee voor de borg van het kluisje. Kluisje zelf kost 12 euro per jaar. Die kosten zitten bij de ouderbijdrage in die in oktober/november afgeschreven gaan worden.
    Geen idee hoeveel dat is maar gelukkig is er dan net weer kinderbijslag binnen.
    (Daarbij zijn de voeten van mijn zoon alweer gegroeid dus ik moet ook ergens nog goedkope sportschoenen zien te scoren.)

8. knap

knap Niet meer actief

En dat zit er nu dus weer aan te komen.

Dit topic gaat over de kbs maar het is dus niet het totaal plaatje.

Niet alleen de kbs gaat naar beneden maar ook de boeken en zo wat nu ( gratis is) komen weer terug in de oude regeling. Dus het hele totaal plaatje voor ouders met kinderen die naar het voort gezet onderwijs gaan. Veranderd drastisch!

En dan heb ik nog het geluk. Dat als zoon van school af is ik nog 4 jaar de tijd heb om voor dochter te sparen. Ze gaan niet te gelijk naar het voort gezet onderwijs. Dat is mijn voordeel in het verhaal. Maar de boeken van broerlief zal ik tegen die tijd niet meer kunnen gebruiken. En ja wie weet gaat zij wel naar de havo? Je weet het niet dus. haha

9. knap

knap Niet meer actief

Ja ook dat Rosa. Hier ook een zoon die in de groei is geschoten.

Denk dat hij in de vakantie z.n 10 centimeter gegroeid is grof genomen. In eens is hij de lengte in aan het gaan ook zijn voeten hihi.

10. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Ja bij ons is ook de hele kbs aan schoolspullen opgegaan... Een goedkope schooltas is geen optie als je die tas van mijn dochter voelt!!! Niet normaal...
    De meeste spullen hebben we ook bij action/hema/kruidvat gehaald, maar dan is het nog een flinke smak geld.. En ik koop niet de duurste kleren voor mijn kinderen, zoek ook naar koopjes
    En inderdaad kunnen situaties veranderen.. 3 jaar geleden, toen mijn jongste geboren werd, hadden wij het ook goed. Ik een vaste baan, vriend niet, maar wel samen een redelijk inkomen. We konden een leuk bedrag sparen per maand.
    Inmiddels sta ik op straat ( na 24 jaar) en is mijn vriend ook niet zeker van een contractverlenging. Sparen staat ff op heel laag pitje. En als aan het eind van het jaar mijn vriend ook geen contract krijgt ( terwijl hij zich suf werkt en alle diensten draait die ze hem vragen...) zijn we beide werkeloos. Niet echt een fijn vooruitzicht, bah.
    Ik snap dat de werkenden zich aangevallen voelen door al deze maatregels. Zij worden ook het hards getroffen dat is de grootste groep. Ik denk dat ze het maar eens bij de allerrijksten weg moeten halen. Niet bij de hardwerkende mensen die net het hoofd boven water kunnen houden...

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Is dat wel zo...

Gister hoorde ik namelijk dat het helemaal nog niet door de kamer is

Kinderbijslag

Wetsvoorstel hervorming kindregelingen

03-09-2013 Minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het wetsvoorstel hervorming kindregelingen naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit wetsvoorstel houdt in dat er minder kindregelingen komen en dat de regelingen die blijven bestaan versoberen.

Nu bestaan er 11 kindregelingen en het is de bedoeling dat er in 2015 nog 4 overblijven namelijk: kinderbijslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en de combinatiekorting. De laatste 3 regelingen worden uitgevoerd door de Belastingdienst.
    Over de regelingen die wij uitvoeren staat in het wetsvoorstel het volgende:
    Kinderbijslag: voor ieder kind geldt hetzelfde bedrag, ongeacht de leeftijd. Nu is dat € 191,65. Voor kinderen ouder dan 6 jaar betekent dit een verlaging. Er geldt een overgangstermijn van 3 jaar. De kinderbijslag wordt voorlopig niet geïndexeerd.

TOG: de Tegemoetkoming ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG) wordt opgenomen in de kinderbijslag. De TOG-plus komt te vervallen.

De toeslag voor alleenstaande ouders met een AOW-pensioen, Anw-uitkering of een AIO-aanvulling vervalt. Op het kindgebonden budget komt een alleenstaande oudertoeslag van maximaal € 2.800.

Als het wetsvoorstel wordt goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer, zullen wij u hierover informeren op onze website. Voor informatie over het kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en de combinatiekorting verwijzen wij u naar de Belastingdienst. Algemene informatie vindt u bij de Rijksoverheid.

12. Oedy

Oedy Actief lid

22 aug 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens! Je wordt bijna niet meer beloond als je werkt, dat vindt ik raar..
    Heb het van huis uit meekregen dat werken niet meer dan normaal is!

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    klopt

Maar er is bijna geen werk.

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Hier ben ik het zo ontzettend mee eens :D
    En waarom zou het voor ons met ongeveer (iets meer) Jantje modaal inkomen wel weer gesnoeid moeten worden en voor mensen die op het spreekwoordelijke gatje zitten wel op dat niveau moeten blijven... Er wordt al zoveel genivelleerd in Nederland. Laat dit nu maar eens voor iedereen gelijk zijn. Ik pijn in de knip, jij ook pijn in de knip....

15. Honeybeeb

Honeybeeb Niet meer actief

Dit dus!

Sommigen zoeken zich te pletter naar werk. Naar wat voor werk dan ook, al is het laag geschoold werk. Maar zelfs dat is moeilijk te vinden tegenwoordig!

16. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ja ben het ook zat om steeds te moeten inleveren alleen omdat mijn man heel veel werkt! God hij werkt zijn lijf kapot 70 uur in de week en dan houden minder over alleen omdat we teveel verdienen, wat een bullshit, laat ons lekker het geld houden waar we hard voor werken!

17. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Wij zijn ook wel heel erg blij dat ze de KBS niet inkomensafhankelijk gemaakt hebben, want in Nederland ben je met een 1,5 / 2x modaal inkomen al rijk en zou je het recht op kbs al verliezen.

18. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Van mij hoeft de kbs zeker niet inkomensafhankelijk te worden dat vind ik toch echt iets waar iedereen recht op mag hebben, totdat het afgeschaft wordt :p, en tja dan roept iedereen wel van stom dat ze op de hogere leeftijden besparen want dan kost je kind het meest maar ik denk dan je hebt dan ook al heel wat jaar gehad om je voor te bereiden op een studie van je kind. Als ik dan kijk dat sommige mensen erg veel kinderen hebben en dan afhankelijk zijn van de kbs dan denk ik dat er ergens in de planning iets mis is gegaan, want je weet maar nooit wanneer men besluit de regels te veranderen. En ja ik ben altijd erg blij met de kbs, meestal koop ik er schoenen voor zoonlief voor ;), maar mochten we het niet meer krijgen dan bezuinig ik wel op andere dingen zodat de schoenen er echt wel komen. Het is mooi dat het er is maar ik vind het niet iets waar je op kunt rekenen dat het er altijd zal zijn.

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Fijn dat jij in die positie zit, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
    Het scheelt nogal of je 1 paar schoenen moet kopen, of 9 paar;).

20. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    Tja dat hadden mensen dan misschien moeten bedenken voordat ze bedachten dat 9 kinderen wel leuk is ;). En wij hebben geen extreme luxe in huis leven ook van een klein inkomen en moeten opletten wat we doen maar dat is dus wel een reden voor mij om geen 9 kinderen te willen ;)

Deel Deze Pagina