Zwanger & ziektewet..

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Smurf1985, Jul 15, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Dit is niet grappig eigenlijk..
    In de proeftijd van mijn oude baan ben ik 'ontslagen' omdat ik zwanger ben,en misselijk was.. ze hebben mij niet ziek uit dienst gemeld.
    Na contact met het uwv heb ik mezelf ziek gemeld,
    nu,6 weken later krijg ik een vergoeding.. zo noem ik het maar.. want veel is het niet..
    zoals nu uitgerekend krijg ik nog geen 100 euro per week!! Geloof dat ik nu nog op 70% zit,en na het besluit van de arts wordt het 100%..

Ik heb nu de neiging om toch maar te gaan werken,ondanks dat gewoon echt niet gaat.. maar help.. zo kan ik niet eens rondkomen..laat staan sparen voor de baby...
    Help!

2. mimi83

mimi83 Niet meer actief

huh als dat 70% van je verdiende loon is, is 100% toch niet zo veel meer??

4x100= 400,- als dat 70 % is, is 520,- 100%..

Als je dat ook verdiende is het logisch dat je dat krijgt toch..

of snap ik je verhaal niet helemaal??
    trouwens zoizo klote dat je ontslagen bent.

3. Smurf1985

ik heb het misschien verkeerd verwoord inderdaad.
    520 euro is nog heel weinig..
    Mijn broertje kreeg 180 per week aan ziektewet toen hij met zijn knie zat.. is nog niet super veel.. maar ik vind het bar weinig.. zeker nu het financieel niet zo lekker gaat zegmaar.. met oog op de kleine wil ik alles gewoon netjes afhandelen.. normaal zou ik extra gaan werken..maar nu mag ik niet eens werken.. echt vervelend!

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

oke , maar hun gaan gewoon uit van je inkomen. niet meer. ze gaan geen 2000,- p.m. betalen natuurlijk als je voorheen 1000,- verdiende.

Als jij kan aantonen dat je daarmee niet kan rondkomen en als je een eigen huis hebt en geen partner kan je in aanmerking komen voor bijstand..Al gaan ze dan natuurlijk wel vragen hoe je rond kwam dan dat je gewoon werkte.

Als je niet kan werken, is het niet slim om wel te gaan werken.. je mag het niet voor niets niet..en dan breng je je kindje misschien wel in gevaar?? weet niet waarom je in ziektewet zit??

5. Smurf1985

Eerst vanwege extreme misselijkheid,leidde tot bijna opname ziekenhuis,misselijkheid is nu minder aanwezig,alhoewel het na een paar dagen weer misgaat en me alsnog leegkots.. weeg nog maar 54 kilo..
    Dan mijn rug en heup en de buikpijn waar ik last van heb als ik teveel doe.. kan niet lang liggen staan is zitten..
    Zo,dat was even het zeuerverhaaltje hihi..
    Komt vast allemaal wel goed hoor..

Het is alleen zo jammer.. heb tot vorig jaar een geweldige baan gehad,super verdienste.. vanaf die tijd ww gezeten of uitzendbaantjes die steeds tijdelijk waren..vandaar dat ik waarscijnlijk nu minder krijg..
    Misschien valt het allemaal wel mee,is dit enkel een voorschot..
    We zullen zien!

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

gewoon even bellen. ze nemen vaak het gemmiddelde van de afglopen 26 weken waarin je gewerkt hebt.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze nemen je gehele inkomen over een jaar voorafgaand aan je eerste ziektedatum. Daarvan dus een gemiddelde p/m of p/w en daarvan 70% (bij niet zwangerschapsgerelateerd)
    Dus in geval van TS kan het goed kloppen, aangezien ze dus ook een periode WW heeft gehad.

Balen is het wel. Evt kun je vragen om een uitkering via de Toeslagenwet. Hiervoor moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen, deze zijn te vinden op de site van het UWV.
    En evt bijstand via de gemeente.

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

zou even bellen want mijn man zit nu ook in de ww en wij vroegen ons af wat er gebeurt als mijn man nu een baan krijgt en bijvoorbeeld na zijn proefmaand wordt ontslagen. welk salaris geld er dan wat hij voor die baan kreeg als ww of wat hij nu verdiende tijdens die proefmaand en ons werdt verteld dat ze ik geloof een jaar terug kijken naar wat je verdiend hebt.. dus dan zou je meschien toch recht hebben op je ouwe salaris.. of dat moet toch al langer als een jaar geleden zijn.

9. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    sowieso heb je geen recht op zw omdat je niet ziek uit dienst bent gemeldt, heb je voor een uitzendbureau gewerkt? want dan heb je er weer wel recht op..
    Als je ziek bent nav zwangerschap en de dokter/verloskundige kan dit aantonen dan moet je 100% krijgen van het UWV.. en anders krijg je gewoon 70% tenzij je voor een uitzendbureau werkt want dan vult achmea verzekeringen je uitkering aan tot 100%, maar het is nooit evenveel als je salaris wat je verdiende..
    Je zou even op de UWV site kunnen kijken daar staat alles uitgelegd! Verder kan je denk ik geen toeslag aanvragen want ik denk niet dat je onder het sociaal minimum komt. maar dat moet je ook even nakijken op de site. Het is helaas barweinig wat je krijgt...ik denk omdat ze dat doen omdat ze willen dat je zo snel weer aan het werk gaat..

10. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Als je niet ziek uit dienst bent gemeld krijg je ww uitkering.. dit is 70% van je gemiddelde loon over de afgelopen 26 weken...
    Wanneer dit zw moet zijn en je je nu hebt ziekgemeld dan wordt eerste je ziekmelding beoordeeld.. wanneer dit is "goedgekeurd" dan wordt je uitkering omgezet en krijg je 100%.. alleen is die 100% waarschijnlijk gebaseerd op het wett. minimumloon.. dus nog geen vetpot..

Als je al in de ziektewet zat toen je werkgever je ontslag gaf en je kunt aantonen dat jij je niet hebt betergemeld dan is het een fout van de werkgever.. hij mag je namelijk niet beter uit dienst melden wanneer dit niet met jouw instemming gebeurd. Als het goed is heb je je dan ziek gemeld bij je werkg. met zwangerschapsgerelateerde klachten.. diit kost een werkg niets en zal hij deze melding doorgeven aan het uwv.. hier krijg jij een bevestiging van thuis van het uwv. Als een werkgever jou weer beter meldt krijg je ook hier een bevestiging van.. Als dit niet klopt dan had je hier meteen over moeten bellen met het UWV..

Hoe dan ook... ergens is het goed scheef gelopen iig..

11. Smurf1985

Bedankt voor alle reacties..
    Ik heb 2 augustus een gesprek bij de arts van het UWV.
    UWV vertelde me over de telefoon,dat ik nu 70% krijg van het ZW,omdat de arts moet bepalen of ik inderdaad ziek ben IVM zwangerschap.Zodra ik daar geweest ben en hij zegt ja,krijg ik 100 %.Nog geen vetpot helaas.. ik heb geen recht op bijstand of aanvullende bijstan ivm mijn leeftijd.. dat is pas vanaf 27 jaar of ouder..ik ben 24,en val in de regeling waarbij ze werk voor je gaan regelen..maarja..zit dus ziek thuis..dus er valt niks te werken..
    Valt allemaal niet mee.. maar we zullen zien!

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En val je ook buiten de regels voor Toeslagenwet?

13. Lauri

Lauri Actief lid

Jul 20, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan ook een brief sturen, dat je niet eens bent met wat je krijgt. Dat je van dat geld niet kunt rondkomen e.d.

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als jij. Na 2 jaar dienst werd me contract niet verlengt. Maar wel al 26 weken zwanger. Zat 1 dag in de week in de zw door zwangerschap. Kreeg geen ww uitkering. Oude werkgever had me niet ziek uit dienst gemeld. Na 8 weken leuren heb ik het nu zelf gedaan. Was met 3 dagen gelukkig geregeld. Wacht nu alleen nog op de betaling. Heb al 2 maanden totaal geen inkomen. Maar de laatste babyspullen moeten nog wel gekocht worden. En ik ben al 34 weken zwanger. Krijg het geld gelukkig wel met terugwerkende kracht. Alleen wanneer........dat is de grote vraag!

14. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

Nov 26, 2008
    2,012
    191
    63
    Mijn contract werd niet verlengd met 22 weken zwangerschap na 3 jaar daar gewerkt te hebben.
    Ben ziek uit dienst gegaan was 100 procent afgekeurd door de arbo gelijk gebeld 15 juni met uwv contract gestuurd,brief contract niet verlengd,gegevens arboarts,contracten en rekening nummer :D
    1 juli uit dienst en betaald gekregen op 6 juli(100 procent) dus super snel!
    Ben er zo blij mee anders behoorlijk gestrest geweest.
    Je krijgt wel per week betaald maar geen probleem mee;)
    Moest afgelopen vrijdag een gesprek en was goed gegaan.

succes hoop dat je snel betaald krijg!

Share This Page