ik ben nu 21 weken zwanger, en ik heb ijdens de 20 weken echo te horen gekregen dat mijn placenta voor de uitgang ligt. ik krijg nu met 30 weken weer een echo om te kijken of die 'weggetrokken' is. wel is mij verteld dat als ik een bloeding krijg ik direct een dokter moet raadplegen en dat ik dan meteen opgenomen moet worden. ik voel me eigen verder goed en maak me eigenlijk niet zo veel zorgen. zijn er meer meiden die hier ervaring mee hebben? en zo ja, heb je dan uiteindelijk een keizersnede gehad? ik ben benieuwd...
Hoi, Ik had hetzelfde met de 20 weken echo. Met 31 weken nogmaals een echo gehad en even leek het erop dat hij er nog steeds voor lag. Dus alsnog een inwendige echo gemaakt en gelukkig lag hij net 1,5 centimeter voorbij de opening, mooi mee omhoog gegaan dus. Kan nu gewoon lekker thuis bevallen, als moeder natuur meewerkt. Dus maak je idd niet teveel zorgen, hoorde het meer om me heen, maar was elke keer nog opgeschoven! Geniet van je zwangerschap... Groetjes
Ik heb ook te horen gekregen dat mijn placenta voorligt met de 20weken echo, over omhoog trekken en keizersnede ed heb ik tot nu toe niks gehoord. Weet ook niet of ik nog een echo krijg hiervoor... moet ik daarnaar vragen bij de volgende controle bij de vk? Wij hadden afgelopen donderdag ene pretecho, en ook daar zei die vrouw dat de placenta voorlag, maar ook die zei verder niks... xxx
Sassie, ligt je placenta tegen je buikwand (dus voorliggende placenta) of "op" de uitgang/vagina. Want als hij alleen tegen je buikwand aanligt, maar niet over/op de uitgang, is er niks aan de hand en hoef je geen extra controle te krijgen.
Ow jeetje, geen idee? Maar als het zo was geweest dat ie op/voor de uitgang ligt, hadden ze dat toch wel gezegd? Weet alleen dat ik Ukkei er met de pretecho heerlijk tegen aan zag schoppen ... En verder zei die vrouw van de pretecho alleen : "je zal wel wat activiteit missen doordat je placenta aan de voorkant ligt" Ik zal het eens meenemen als vraag bij de volgende controle. xxx
Dan kun je echt uitgaan van een placenta die aan de voorkant ligt. Daardoor voel je de schopjes (vooral in het begin) minder vanwege een extra barriere. Dat is dus iets anders dan een voorliggende placenta. Die ligt dan voor de uitgang. Als dat zo was dan hadden ze het wel gezegd, want dat betekent in principe keizersnede. Ik zeg in principe. Ik had het ook bij de eerste zwangerschap. Maar met de groei van de buik trekt de placente in 95 procent van de gevallen mee omhoog en voor de ingang weg. Tot mijn opluchting was dat bij mijn 30-weken echo ook zo.
Ik heb met 31 weken een bloeding gehad (toen zagen ze ook pas dat ik een voorliggende placenta had...daarvoor nooit op gecontroleerd door de vk) en mocht uiteindelijk door veel zeuren wel naar huis maar moest volledige bedrust houden. Er werd me ook verteld dat er kans was op een keizersnee maar de kans was groter dat de placenta vanzelf nog wat zou verschuiven. Ik moest vanaf dat moment wel iedere week naar het zkh. en kreeg een inwendige echo om te kijken of het al verschoven was. Ook moest ik verplicht in het zkh. bevallen. Uiteindelijk ben ik met 38+4 wkn. op een natuurlijke manier bevallen. De placenta lag nog wel tegen de baarmoedermond aan maar niet meer ervoor. Probeer je idd niet te druk te maken. Er is grote kans dat je placenta nog verschuift.
Hier ook een voorliggende placenta en tot nu toe geen bloedverlies gehad. Net weer een echo gehad en er zit wel iets beweging in. Heel langzaam schuift deze wel op, maar ligt er nog in zijn geheel voor. Over een eventuele keizersnee kan ik me weinig druk maken, maar ben wel bang voor bloedverlies. Ik gebruik bloedverdunners en deze combinatie is niet handig. Moet daarom wel rustig aandoen en geen seks, teveel tillen etc. Over drie weken weer een echo dus ik ben benieuwd of er al meer beweging in zit.