Overproductie en kolven voor een voorraadje

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kers87, 14 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Hoi,

Ik heb last van overproductie, met name rechts, mijn zoontje verslikt zich, word onrustig en er loopt melk langs zijn mondje tijdens het drinken aan de rechterborst. Ook heb ik het idee dat die borst nooit goed leeg raakt.

Nu weet ik alleen niet wat wijsheid is mbt het kolven voor een voorraadje en niet mijn melkproductie nog verder verhogen. Mijn zoon heeft net 10 min aan mijn rechterborst gedronken. Meteen daarna gekolft ( met de ardo calypso dubbelzijdig) omdat er nog druk op stond en we ook willen gaan oefenen met een flesje. Na 10 min kolven had ik rechts (waar hij dus net aan gedronken had) 100cc en links (die dus niet aangeboden was aan mijn zoontje) 55cc.
    Hij slaapt nu al 3 uur dus hij heeft ook genoeg al uit die borst gehaald. Hij krijgt gemiddeld 8 voedingen per dag.

Is het verstandig om 1x P dag na een voeding te kolven. Of kan ik beter tussen twee voedingen in kolven? Ik wil het risico op nog vollere borsten vermijden haha anders ben ik ben voor ontploffingsgevaar ;)

Mijn zoontje is vandaag precies 1 maand oud. Was bij de geboorte 3020gr en was vandaag 4170 Gr. Hij heeft over het algemeen spuitluiers gewoon geel/bruin bijna elke voeding wel iets. Een enkele keer is het groen 1x per 3 dagen ofzo.

Ik hoor graag je advies!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Nou, dat gaat goed bij jullie! Mooie groei ;)

Zoals je hebt gedaan is prima: kolf gewoon na een voeding, zodat je combineert en niet een extra moment aanmaakt.

Misschien sowieso prettig om 1 x daags 'leeg' te kolven. Daarnaast is je kindje nog niet zo oud, dus je productie kan zich nog verder stabiliseren. (4-6 weken vaak)

Goed weekend,
    Groetjes, Heidi

3. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Oké dank je wel! Dan zal ik dat een aantal malen in de week doen! Soms heb ik hele volle borsten en soms ook niet zo dus als ze zo vol zijn zal ik dat doen. Moet dat steeds bij dezelfde voeding of dat dat ook verschillen ene dag s middags en andere dag s avonds?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kijk inderdaad naar je lichaam, dus hoeft niet steeds op zelfde moment

5. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012