Nieuwe baan accepteren?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Niekske78, 22 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb momenteel 2 banen: baan A van drie dagen per week waar ik zsm weg wil, baan B van 1 dag in de week waar het erg leuk is. Nu is me gisteren een nieuwe baan aangeboden, baan C, voor 1 dag in de week. Dit zou betekenen dat ik weer vijf dagen ga werken. Maar zal ik dit wel doen? Kijk... Waar ik naar toe wil is dadelijk aal drie de banen voor 1 dag in de week te behouden, zodat ik in totaal drie dagen ga werken. Maar is vijf dagen werken op dit moment niet iets te veel van het goede??
    Daar komt nog bij dat ik niet weet of baan A er akkoord mee gaat dat ik daar twee dagen minder ga werken. Mag hij dit ook weigeren?? Graag advies/tips...

2. Arch

Arch Lid

4 jul 2013
    49
    0
    0
    NULL
    Omgeving Den Bosch
    Hallo Nielske,

Ik werk zelf 40 uur in de week met gemiddeld 2 tot 3 uur reistijd per dag. Ik vind het nu dat ik zwanger ben wel erg zwaar om zulke lange dagen te maken. Ik heb bijna geen klachten, maar ik ben vaak moe als ik thuis kom. Doordeweeks 's avonds spreek ik mijn sociale contacten hooguit over de telefoon. Ik lig ook regelmatig op tijd op bed. In weekend wil ik hierdoor te veel doen/ regelen en ik heb hierdoor al een aantal keer gehad dat ik op zondag een hele middag met buikpijn op de bank lag. Ik heb sinds het tweede trimester van mijn zwangerschap al meer dan 10 losse vakantie dagen opgenomen. Omdat ik gewoon te moe was naar het werk te gaan. Gelukkig zijn ze vrij flexibel bij mij op het werk. Hoe ik me voel wil nog niets zeggen over hoe jij je zult voelen.

Maar het allerbelangrijkste is hoe je er zelf over denkt. Het ligt er ook aan hoe je zelf voelt tijdens de zwangerschap en hoeveel je partner jouw huishoudelijke taken over wil/ kan nemen. En wat voor type werk je hebt. Ik heb een kantoor baantje en bij mij is het reizen dat mij opbreekt. Maar als je de hele dag moet staan is het volgens mij veel zwaarder. Zeker als je ook nog dingen moet tillen.

Vaak is bij een nieuwe baan een proefperiode van bijvoorbeeld een maand. Je bent nog vroeg in de zwangerschap en als je nergens last van hebt zou ik het zeker de proefperiode uitproberen. Ben je in ieder geval een ervaring rijker. In de tussentijd kun je aftasten of bij baan A mogelijk is om daar minder te gaan werken.

Is het niet mogelijk om bij baan A minder te werken, dan kun je kijken of het financieel mogelijk is om alleen baan B en baan C te behouden. Misschien zijn er bij baan B of Baan C wel mogelijkheden om een dag extra te werken. Als het allemaal niet mogelijk is kun je tijdens de proefperiode alsnog voor kiezen om niet verder te gaan met baan C.

Zeker omdat je aangeeft dat je liever bij baan A weggaat zou ik baan C niet bij voorbaat afschrijven.

Ik weet niet wat voor werk je doet bij baan A en hoe groot het bedrijf is. Als je van 3 dagen naar 1 dag in week gaat is een het flinke vermindering van je werktijd en dit kan geweigerd worden. Je kunt bij bedrijf A een gesprek aanvragen of het uberhaupt mogelijk is. (Misschien vinden ze het wel fijn vanwege de crisis op het moment) Je kunt aangeven dat je thuissituatie veranderd (zwanger bent, ik weet dat het voeg is maar het grote voordeel als je echt zwak ziek misselijk bent kun je ook ziek melden zonder leugen) en dat je benieuwd bent of het mogelijk is. Geef wel aan dat je nu nog niet zeker weet wat je gaat doen. Om alle opties open te houden.

Misschien kun je ook even brainstormen met je partner. Daar kunnen ook nog opties uitkomen waar je eerder nog niet aan gedacht hebt. En hij weet waarschijnlijk ook meer van je situatie ;)

veel succes meid.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Op zich ben je nu pas 5 weken zwanger.... andere zwangere dames werken normaliter ook meestal 40 uur, dus daar hoef je het denk ik niet om te laten, tenzij het echt zware fysieke arbeid is.

Mbt je vraag over terug gaan bij baan A naar 1 dag: wanneer je er langer dan 1 jaar werkt heb je de mogelijkheid om ouderschapsverlof op te nemen (je contracturen blijven gelijk, maar je neemt onbetaald verlof). Je werkgever zou dit kunnen weigeren, maar de standaard regeling van een jaar lang 50% mogen ze in principe niet weigeren... okay dan zit je nog aan anderhalve dag.
    Ten tweede: werk je er al langer dan twee jaar, dan zou je aanspraak kunnen maken op de Wet Aanpassing Arbeidsduur, waarbij je dus je contract uren naar beneden kunt laten bijstellen (contract wordt aangepast) werkgever kan dit weigeren wanneer het bedrijf minder dan 10 werknemers heeft of wanneer het bedrijf onoverkomelijke problemen krijgt wanneer ze het toekennen.

aangezien je aangeeft liever gisteren dan vandaag bij A te stoppen, dan zou ik sowieso bij C gaan proberen.

4. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties. Ik werk al 8 jaar bij A, er het bedrijf bestaat uit 20 personen. Ik heb hier altijd fulltime gewerkt, totdat mijn werkgever mij op een extreem lullige manier me een contract voor drie dagen aan heeft geboden (drie dagen werken, of ik kon oprotten) vanwege slechte resultaten van het bedrijf. Ik heb een kantoorbaan. Maar die werkgever is zo'n &*$ van een vent, dat ik daarom totaal geen plezier meer heb ik mijn werk.
    Ik ga gewoon voor baan C. Jammer genoeg bij baan B en C geen uitbreiding mogelijk...

5. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    In dat geval zou je natuurlijk baan c er gewoon nog bij kunnen nemen, bevalt het niet stop je weer na je proeftijd. Misschien heb je wel mazzel en komen er in de komende 8 maanden wel meer uren beschikbaar bij baan b en c en kan je a opzeggen. (Dit zou ik dan overigens pas doen na de zwangerschapsverlof, je weet nooit wat er gebeurt, en je zwangerschapsuitkering is dan hoger.)

Deel Deze Pagina