Hallo, Mijn tweede kind is geboren op 6 augustus 2012 en daar het bij mijn eerste kind niet is gelukt met de borstvoeding, was is vastberaden dat ik nu niet zo snel opgeef met borstvoeding. Mijn eerste kind wou namelijk helemaal de borst niet pakken en dat was een heel gevecht. Mijn tweede kind hapt mooi en drinkt ook goed. Je zou zeggen geen probleem Maar het probleem is dat mijn tepels na het voeden erg pijnlijk zijn en kleurloos worden. Dit is tevens het geval met kolven, Ik kolf af en toe en geeft het hem met een fles om mijn borsten wat rust te geven, want mijn borsten doen af en toe zo een pijn dat ik hem dan niet meer durf aan te leggen, maar die pijn is denk ik meer omdat mijn borsten nog moeten wennen. Maar waar ik echt mee zit is de pijn als mijn tepels kleurloos worden na het voeden. Ik dacht zelf eerst aan spruw en kon niets in het mondje van mijn kleine jongen zien. IK heb toen toch telefonisch contact gehad met mijn huisarts gehad en deze heeft mij miconazolnitraat 20mg/g voorgeschreven. Dit gebruik ik nu 2 dagen na elke voeding spoel ik met warm water en smeer het er opnieuw op. Nu ben ik op zelfonderzoek geggaan op het internet en denk dat het toch het syndroom van raynaud is. Wat is hier tegen te doen? ik baal hier echt enorm van, juist omdat het bij mijn eerste niet is gelukt en nu lukt het wel en dan krijg je zoiets....
Hoi. Vervelend dat je hier last van heb. Dit is waar ik ook aan denk. Vaatspasme/raynaud. Wat kan je eraan doen: - Kou vermijden, tegen kou beschermen en lichaam warm houden, voeden in een aangenaam warme ruimte. - Borstwarmers gebruiken - Geen nicotine gebruiken, dit werkt vaatvernauwend en dus een verhoogde kans op vaatspasmen - Tepel direct beschermen als deze uit de mond van de baby komt door een warmte compres erop te leggen of je warme hand. - Bepaalde stoffen zoals coffeïne en andere vaatvernauwende middelen vermijden - Ontspanningsoefeningen, zo mogelijk, stress vermijden. Evt. medicamenten in overleg met je huisarts! - Paracetamol of iboprufen voor pijnbestrijding. (Dit kan prima samen met de borstvoeding) - Nifedipine (2 weken: 30 g retard tabletten) - Gebruik van extra calcium en magnesium (1 g calcium, 2 g magnesium per dag) - Vitamine B6 (150-200 mg eerste 4 dagen, daarna 25 mg per dag) - Teunisbloemolie (slik 1 theel. of 1-3 g per dag; vraag eventueel een orthomoleculair diëtist om advies) Groetjes Saskia