Mijn mannetje is nu 4 maanden. Weegt 8500 gram en 69 cm lang. Ik werk vier dagen per week en dan krijgt hij mijn afgekolfde melk. Ik heb echter niet echt genoeg want kolf tijdens een werkdag ong 250-300 cc en hij drinkt meestal net wat meer. Vaker kolven wil ik niet. Nu vraag ik mij af: kan ik hem ietsje kv erbij geven of beginnen met een fruithapje of pap oid..? Thuis natuurlijk gewoon bv. Ik kom net van de Spaanse cb vandaan en daar zeiden ze: je kunt m dan een hapje geven van fruit of groente als je niet genoeg melk hebt. Maar ik heb ook veel info gehad over dat t beter is niks te geven voor 6 maanden (maar goed daar zijn de meningen over verdeeld) en bovendien vervangen die eerste hapjes niet echt een voeding toch..? Laat staan dat hij daarna tevreden is aangezien hij niet heeft 'gezogen'. Wat zouden jullie in mijn geval doen: een hapje of een klein beetje kv?
Aangezien die eerste hapjes geen voeding vervangen en nauwelijks calorieen bevatten, zou ik dan kiezen voor kv. Hoeveel kom je tekort? Ik liet mijn dl wel af en toe ene flesje kv geven op de opvang als ik het echt niet redde.
Tsja lastig, heb m laatste paar dagen 3 x ongeveer 150 meegegeven en op t werk kolf ik twee keer ongeveer 130-160 per keer dus dat zijn twee flesjes en dan haalde ik steeds de derde fles uit de vriezer erbij dus nog zon 150. Maar ik denk dat hij ook wat minder kan drinken eigenlijk. De oppas geeft m denk ik ook te snel, en omdat hij gewoon door drinkt krijgt ie die flesjes ook makkelijk leeg. Vind t super lastig in te schatten..!
Anders mixen bv met kv Ik heb ook zoontje van 5 weken maar zit nu al te denken hoe k ga doen met kolven zo gedoe maar
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zou eerst zorgen dat je de voedingen in een fles geeft waar hij langer over doet. Minimaal 15 minuten over 1 voeding (exclusief boertjes), dat zou al een deel schelen waardoor je misschien wel voldoende kolft voor 3 voedingen. Zelf zou ik ondanks alles wel eerder kv bij geven dan fruit of groentehapjes.
Is hij dan wel tevreden met alleen BV op de dagen dat je thuis bent? Beslis eerst voor jezelf wat je wilt gaan doen met de fruit- en groentehapjes. Begin je daar al mee voor de 6 maanden, of pas rondom (of na) de 6 mnd? Sowieso zullen de hapjes hem nu weinig verzadigen. Daarom zou ik hem nu voor de voedingsbehoefte eerst je diepvriesvoorraad MM geven, om daarna KV te geven. Hierbij geef ik vooralsnog geen aanvullende adviezen om je kolfproductie te verbeteren, of zijn drinkgedrag te veranderen. Als je denkt dat dat nog verbeterd kan worden, heb ik meer informatie nodig. Ik lees iemand anders iets aangeven over de duur van zijn drinken? Hoe lang drinkt hij bij jou aan de borst? Wat voor type fles gebruikt de oppas? Geef jij of je partner ook wel eens afgekolfde MM en hoe lang doet hij dan over een fles? Hoeveel drink jij op een dag? Eet je gezond? Als je het prima vindt om voor 6 mnd al fruit en groente te geven, dan kan daarmee alvast geoefend worden. Het MAG vanaf 4 mnd, het moet niet. Als je dat wilt uitstellen, dan doe je dat. Hij heeft voor nu voldoende aan zijn melk (BV, MM en KV) om te groeien en bloeien.
Wij doen gewoon een flesje kv tussendoor als ik een keer niet genoeg heb gekolfd. De kleine heeft er totaal geen problemen mee en ook geen last van buikpijn ofzo. Scheelt echt veel gedoe en daardoor wordt het kolven ook weer relaxter en kolf je weer meer.
Ok! Nou nee eigenlijk was mijn plan m iig niet voor de 5 maanden al iets aan vaste voeding te geven. Wil daar toch liever mee wachten tot 5-6 maanden. Ik kolf voor mijn idee best aardig, vandaag had ik van twee keer kolven in totaal 320 cc. Het punt is dus dat hij meestal drie flesjes drinkt. Ik heb aan de oppas dan steeds drie flesjes meegegeven van 150 cc. Hij doet over 1 flesje zon 15-20 minuten zegt zij, hij heeft de Philips avent flesjes met newborn speen. Ik had het gevoel dat et super snel ging maar zij zegt dat t wel meevalt en heb haar ook gezegd dat ze het hem rustig moet geven dus tussendoor eventjes er uit halen etc. Ik ga nu proberen om ipv 3 flessen met 150, 2 van 150 te doen en 1 wat kleinere (80?) die zij dan als kaatste kan geven voor ik m weer ophaal. Mocht ie dan toch nog honger hebben dan kan hij de borst weer krijgen. Zij heeft maar een kleine vriezer dus ze heeft geen bevroren melk van mij achter de hand. Ik werk 8 uur (4 x per week) van 9 tot 5. Ik geef m voor we weggaan. Maar omdat hij nog niet echt een heel vast ritme heeft qua slapen etc is t vrij moeilijk in te schatten ook of hij 2 of 3 flessen moet. Vandaag heeft hij heel erg veel geslapen (denk door de prikjes van gisteren en de warmte hier) en heeft hij voor t eerst maar 2 flessen gedronken (150 cc). Meer kolven wil ik niet, dat vind ik te vermoeiend en is ook lastig op m'n werk. Thuis is hij heel tevreden trouwens aan de borst, melk genoeg heb ik wel. Hij doet over het drinken ongeveer 10 min per borst denk ik en bied m vrijwel altijd beide aan. Behalve als hij de nacht doorgeslapen heeft dan drinkt hij er 1 en kolf ik de ander waar ik dan 180-190 uithaal.
Ps: ijsthee geef je m dan een volle fles kV (althans wat hij mag hebben volgens de verpakking..?) of een beetje puur om de honger te stillen?
Ze dronk steeds maar kleine flesjes, dus was steeds max 80 ml kv. Nu met vijf maanden gaat er rustig een flesje van 150 ml kv in, soms gemengd met een restje bv. Hebben het dus een beetje opgebouwd.
En drie keer 130 ml? Is dat wat? Mijn kind kreeg en krijgt nog steeds ongeveer 100 ml per fles, die kreeg ook drie flessen op de opvang.
Ik doe nu twee keer fles van ongeveer 150 cc (wat ik kolf op mn werk) en daarnaast nog een kleine fles van rond de 80 cc. Dit gaat goed en kan ik ook opbrengen want als hij een nacht doorslaapt (wat wel regelmatig gebeurd) kan ik in de ochtend 1 borst kolven van 180 cc. Hopelijk red ik het dan zo nog een tijdje En dan misschien over een maand oid beginnen met een klein hapje maar met 5-6 maanden vervangt dat nog geen voeding geloof ik he?