Zo lief @TotalBella. Ik dacht echt zo een voedingcentrum doos te treffen. Zo 1 van 5-7 sneetjes volkorenbrood met mager beleg, 2x fruit, 200 gram groente. Maar het tegendeel. Jonge meid volgens mij nog niet zo lang van school maar echt kennis. Dat vind ik echt belangrijk, ben zelf ook geen nitwit wat voeding betreft en dan is het leuk om een interactief gesprek te hebben. Had dit veel eerder moeten doen denk ik dan, maar het is nooit te laat toch
Ivm kinderwens, foliumzuur, B12, D, Ijzer, cholesterol. Of er geen tekorten zijn of te veel. Dat kan dan met voeding aangepast worden of supplementen. Mensen hebben nogal de neiging om multivitaminen te slikken terwijl er geen te korten zijn en je dus kunt over doseren. Wanneer je gezond en gevarieerd eet heb je minder kans op tekorten of kun je gericht dingen slikken. Edit: sowieso, vind ik, dat je zeker 1x per jaar een bloedonderzoek zou moeten krijgen omdat bloed veel over je gezondheid zegt. Daarnaast heeft elke levensfase andere behoeftes, stel ik zou nu in de overgang raken, dan heeft je lijf baadt bij een andere manier van hormoonhuishouding, dingen tegen botontkalking etc.
Ja dat idd. En dan je een standaard voedingsschema krijgt die je buurvrouw van 22 en je oom van 60 ook krijgt. Echt heel fijn dat er goed gekeken wordt naar wat jij nodig hebt. Het is nooit te laat om aan je gezondheid te werken.
Heb nog niet zoveel stappen gezet vandaag (6800) dus ga vanavond nog even een rondje lopen. Eten van vandaag: -3 volkoren broodjes, 1 met aardbei, 1 met pindakaas en 1 met kalkoenfilet. Griekse yoghurt met een beetje eiwit poeder en een paar aardbeien en frambozen. 2 gebakken eieren met wat bosui. -linzensalade met gebakken halloumi (hebben een maaltijdbox van Green Chef deze maand)
O: Een bakje Griekse yoghurt, 200gr aardbeien T: Twee mandarijnen L: Twee volkoren boterhammen met gerookte kipfilet en rode paprika T: Een mini Twix en een zwarte koffie A: Nasi goreng en een handje Java kroepoek
Thuisgewerkt vandaag O: magere kwark met banaan, aardbeien en granola L: groentesoep, brownie havermout T: bananenbrood D: groentesalade, 3 dunne crackers met truffelhummus Nu naar een verjaardag, en ik woon in het zuiden dus dat wordt vlaai.
@Asil heerlijk te lezen dat je zo enthousiast bent over de diëtiste en interessant ook om te lezen. Blijf vooral posten wat je daar leert. Even wat afwezig geweest. Ik ben al bijna een week ongesteld en niet zo'n klein beetje ook, zo erg zelfs dat mijn mirenaspiraal, die vorige week geplaatst was eruit gespoeld is (woorden van de verloskundige). Dus ik ben mijn verloren energie gaan compenseren met eten. Maar vandaag ging het al wat beter. 10:00 plakje zelfgebakken cake en wat yoghurt 12:00 2 boterhammen met 2 gebakken eieren, een boterham met hagelslag en 1/2 suikerbrood 14:30 appel en een doosje dummy's 18:00 bloemkool en kip met kerrie-roomsaus en een klein beetje rijst. Veel gewandeld vandaag en voor het eerst sinds de bevalling ook hard gelopen (ben gestart met les 6 van 'Hardlopen met Evy). Totaal ruim 18.000 stappen
Geen edometriose? En ik zou, als iemand met de ziekte, zware menstruatie en helaas miskramen, roosvice ferro aanraden. Ik neem dat dan ook, of ijzer preparaat bij de kruidvat, gezien hoeveelheid suiker in de siroop.
Bedankt voor het meedenken. Maar nee, ik denk het niet. Ik had als puber ook hele hevige menstruaties, maar na het slikken van de pil niet meer. Na mijn tweede miskraam waren ze weer enorm hevig, maar na de geboorte van mijn oudste niet meer en na de tweede ook niet en na deze bevalling dus weer wel. De spiraal is nu weer teruggeplaatst en als die blijft zitten, dan zijn hopelijk die hevige menstruaties weer verleden tijd.
Ben ik weer even! Lees nog wel met regelmaat eens bij! @bijnamama1988 Fijn dat je geholpen bent en er nu vanaf bent! Was de kha/snelle afvallen niet 1 van de mogelijke oorzaken van je klachten? @Asil wat goed dat je de stap hebt gezet! En wat fijn dat ze zo goed meedenkt, ben benieuwd naar je resultaten met de hulp! Als je nog goede tips & tricks krijgt, deel je deze dan? @Fanne wat balen van je menstruaties! Hopelijk stabiliseert het met de spiraal! Hou er wel rekening mee dat dit even kan duren, bij mij duurde het zo'n 4/5 maanden met de mirena. Maar sindsdien dan dus ook niet meer ongesteld geweest, heb m nu 4 jaar. Top dat je weer lekker kan hardlopen! Het weer is er nu ook heerlijk voor Hier afgelopen weekend een weekendje Zeeland geweest, was heerlijk! Toen ook gewoon even alles los gelaten qua eten & sinds gisteren weer opgepakt. Gek genoeg niks aangekomen na t weekend, terwijl ik toch echt wel een hoop slechte dingen op heb en IF bewust had losgelaten. Alsof mn lijf op afvalmodus staat ofzo, ik vind t prima haha! Goed bezig allemaal & hou vol
Dat klinkt goed. Ik ben heel benieuwd naar de adviezen die je krijgt en hoe die voor je werken. Ik zit er zelf ook over te denken. Maar ik wil niet nog een traject gaan starten met externe afspraken zolang we nog andere trajecten hebben lopen. Worden anders teveel extra afspraken per week.
Ik kom weer dagmenuutjes delen als we terug zijn van vakantie. Ik wil er nu niet teveel mee bezig zijn. Ontspanning is nu de hoogste prioriteit. Gelukkig bewegen we hier veel. stukje wandelen is met de hoogteverschillen meteen een lekker pittige workout.
Onderstaand, de tips en adviezen die voor mij gelden. Ik heb een iets verhoogd cholesterol, althans had ik vorig jaar, ijzer/ferritine te kort en laag vitamine D. Ik ga dus nog bloedprikken maar de huisarts is met vakantie en wil gewoon al starten. Volgende post voedingsadviezen voor wie het interessant vind (veel agemene adviezen maar zeker ook nieuwe): - Vermijd soja producten in verband met de hormoonhuishouding. - Probeer dagelijks minimaal ruime 20 minuten te bewegen in de vorm onder andere wandelen, boxen, krachttraining of HIT workouts. - Probeer tijdens elke maaltijd koolhydraten, vetten en eiwitten binnen te krijgen om de opname te optimaliseren. - Het is van belang om 3 hoofdmaaltijden en 1-2 tussendoortjes te eten om voldoende voeding binnen te krijgen. - Bij alle maaltijden zorgen voor voldoende variatie (zie voorbeelddagmenu verderop) en verzadiging door voldoende eiwit, meervoudige onverzadigde vetten en vezels. - Vocht: 1.5 tot 2 liter water en thee (hiervan ongeveer 3 bekers groene thee). - Kies voor vaste eet- en drinkmomenten en hou je er minimaal een maand aan. Hoe meer variatie in het dagritme zit, hoe moeilijker het zal worden om een bepaald resultaat te toetsen. - Tussendoortje: vermijd stiekeme suikers zoals een koekje, een eierkoek, een sultana of een ontbijtkoek. Vervang deze producten door eiwitrijke producten zoals een handje noten of een schaaltje yoghurt. - Let op de verhouding bij de warme maaltijd. Verminder de hoeveelheid koolhydraten (aardappelen, pasta, rijst) en verhoog de hoeveelheid groente. De juiste verhouding op het bord is een half bord groenten, een kwart bord aardappelen/rijst/pasta en een kwart bord (1 stukje) vlees. - Meervoudig onverzadigd vet: is het type vet wat essentieel is en we niet zelf aanmaken in het lichaam. Probeer dit te verrijken in de voeding. Kies botervarianten met omega 3 en 6, bak en braadproduct met omega 3 en 6, lijnzaad- of koolzaadolie en eet 2 keer in de week (vette) vis zoals makreel, zalm, tonijn (kan ook uit blik). - In het weekend en over het algemeen: o Vermijd frisdrank in alle vormen en maten. o Zorg voor voldoende slaap wanneer mogelijk. o Zorg voor voldoende inname van vitamine D (supplementen, 10 mcg per dag bij het ontbijt
POST 2 , ik vind het best weinig, maar ga het proberen. Dit is dus een algemeen advies tot dat mijn waarden allemaal bepaald zijn. Dan krijg ik een week menu op maat. Voorbeelddagmenu: Dit is belangrijk voor een verhoogd cholesterol: Het is vooral belangrijk om plantensterolen aan de voeding toe te voegen, die van nature in een aantal producten aanwezig zijn. Denk hierbij aan zaden, pitten, noten, zuivelproducten, groenten en fruit. Plantensterolen zorgen ervoor dat er minder cholesterol uit de darmen wordt opgenomen. Daarnaast kunt u plantensterolen binnen krijgen met behulp van Becel producten zoals boter of yoghurtdrinks. Het is belangrijk om tussen de 2,5 en 3 gram plantensterolen per dag binnen te krijgen. Eén portie zuivel (250 gram/250 ml) levert om en nabij 1 gram plantensterolen op. Halvarine levert 0,4 gram plantensterolen. Noten leveren 0,4 gram plantensterolen op. Het overige kunt u uit groenten en fruit halen. Het advies is om twee stuks fruit per dag te nemen en daarbij minimaal 250 gram groenten. Ontbijt (opties mogen ook als lunch) Ontbijtalternatief 1: 150 ml halfvolle yoghurt, Optimel kwark aardbei of Griekse yoghurt (max. 2% vet) met 1 eetlepels muesli en een stuk fruit (100 gram). Drinken: glas water of kop thee Ontbijtalternatief 2: 1 spelt boterham (hoop dat dit een dubbele is want op 1 boterham kan ik niet leven hahahaa) of 2 volkoren crackers belegd met magere vleeswaren, een gekookt ei, 20+ smeerkaas, 100% pindakaas, groentespread, philedelphia, hummus, 20/30+ kaas of avocado. Hier kunt u altijd groenten of fruit aan toevoegen. Drinken: glas water of kop thee Ontbijtalternatief 3: een schaaltje havermoutpap zonder sojamelk (bereiden als hoe op verpakking is aangegeven) met daarin een stuk fruit (100 gram). Drinken: glas water of kop thee Ontbijtalternatief 4: een omelet van 2 eieren met groenten erin verwerkt. Drinken: glas water of kop thee. Let op: omelet mag om de dag gegeten worden, tot 5 eieren per week mogelijk. Tussendoor: Een stuk fruit (100 gram) met een handje ongezouten noten naar voorkeur of zie verderop de tussendoor alternatieven. Drinken: glas water Lunch (opties mogen ook als ontbijt) Zie ontbijtalternatieven. Extra lunchalternatief: twee volkoren wraps of groentewraps. Inspiratie voor een wrapvulling: o Courgette, rode ui, groene paprika, hüttenkäse en avocado. o Verse spinazie, humus, rode paprika en tomaat. o Yoghurtdressing, avocado, ijsbergsla en rode ui. o Kruidenkaas met kipfilet en sla. Drinken: glas halfvolle melk of karnemelk Extra lunchalternatief: een zelfgemaakte salade met bijvoorbeeld sla, komkommer, tomaatjes, halve avocado, olijven, radijs, kip, mozzarella en een zelfgemaakte dressing op yoghurtbasis. Drinken: glas halfvolle melk of karnemelk Tussendoor: Een volkoren cracker met bovenstaand beleg Volkoren toastjes met tonijn of Een schaaltje yoghurt met chiazaad/lijnzaad/hennepzaad/zonnebloempitten. Drinken: glas water of kop thee Avondmaaltijd: Voor de avondmaaltijden kunt u alle onderstaande onderdelen eten: Avondmaaltijdalternatief 1: kwart van het bord vlees/kip/vis (75-100 gr), helft van het bord gekookte of geroerbakte groente en kwart van het bord gekookte/gebakken zilvervliesrijst/volkoren pasta/zoete aardappel (100 gram). Broccolirijst of bloemkoolrijst mag uiteraard ook gebruikt worden. Drinken: glas water Avondmaaltijdalternatief 2: een kom gebonden soep met vlees/vis en groenten en een speltboterham besmeerd met halvarine. Drinken: glas water Variaties voor tussendoortjes - Een stuk fruit van 100 gram (niet meer dan 2 stuks van 100 gram per dag) - 1-2 lange vingers - 2 volkorenkoekjes/ 2 tarwekaakjes - 1 mager zuivelproduct - 1 volkoren knäckebröd of 1 volkoren beschuitje met mager, hartig beleg - 2 volkoren soepstengels gedipt in 1 eetlepel 20+ smeerkaas - Een speltwafel of volkoren rijstwafel met hummus Koolhydraatarme varianten van tussendoortjes - 50 gram olijven - Rauwkost eventueel dippen in 1 eetlepel hummus. - 1 handje noten (25 gram/1 eetlepel) - Zonnebloempitjes of pompoenpitten, 20 gram - 1 tomaat of 5 kleine cherrytomaatjes gevuld met hüttenkäse (eventueel op smaak brengen met wat kruiden/peper) - 1 satéprikker met hierop 2 mozzarella mini bolletjes en 3 cherrytomaatjes (om en om op de prikker) met eventueel een blaadje basilicum er tussen
net een week vakantie achter de rug. dus weer even back on track komen. op zich in de vakantie niet super veel gegeten. maar wel veel lekkere dingen, croissants enzo. wel veel gewandeld dus beweging heb ik wel gehad. anyway. vanavond weer naar de sportschool en voor nu weer mijn standaard schema oppakken. O: yoghurt met blauwe bessen en muesli t: 1 appel en 1 banaan (vroeg ontbeten, dus iets meer trek) L: 2 boterhammen, 1 x zoet, 1x hartig beleg T: 1 sorbet bolletje ijs, eventueel nog iets van een handje noten, of schaaltje yoghurt A: Aardappel/groente/vlees
Feedback gegeven over hoeveelheid. Direct een email terug dat het op basis van verzadiging is. Als je aan 1 boterham, bijwijze van niet genoeg hebt dan mag je er 2. Waar ik benieuwd naar ben is, hoe vol zit ik hiervan, heb ik nog lekkere trek. En zal het afkicken van toegevoegde suikers eindelijk lukken? Pindakaas en zelfs pure hagelslag mag gewoon. Stap voor stap zeg ik dan maar