Hey dames. Er wordt niet zo fanatiek meer geschreven hier. Ik ben de afgelopen 2 weken heel erg druk geweest met de kinderen en werk. Te druk om nog enige focus te kunnen houden op gezond eten. Paar keer goed geluncht in een restaurantje in Malden (daar zaten we 4 dagen per week voor jongste). 1 keer bij de pizzeria gegeten (aan het einde van de drukke dag met de jongens hpv-prik gehaald, geen energie meer voor koken en de prik locatie was heel dicht bij de bezorg-pizzaria. En daar blijk je dus ook heel leuk te kunnen zitten) Paar keer andere afhaal/bezorg eten (chinees/friet) In de avond pepernoten gesnaaid (wel ingehouden met de hoeveelheid, dus gewoon 1 handje en klaar) Anyway. De ergste hectiek is voorbij. Ik ben een paar dagen vrij. En we hoeven niet meer op en neer naar Malden. Dus ik heb project gezond er weer bij gepakt. Vandaag: Ontbijt: ipv vleeswaar hummus met een tomaatje Tussendoor: ipv een reep een handje noten en stukje gedroogd fruit Lunch: ipv melk yoghurt Avondeten ipv wraps een bodem van flammkuchendeeg. Avondsnack is ossenworst met drankje naar keuze. Dat wordt kaas denk ik. Maw: ik volg het menu en geef het mijn eigen draai. Voor zoon zijn training moeten we ook met zijn voeding aan de slag. Hij eet heel slecht groente. Dus nu de afspraak gemaakt dat hij 1 keer per week een "nieuwe" groente gaat proeven. (Hij eet nu alleen komkommer en paprika). Dat doen we op zondag. Dus morgen krijgt hij wortel. Die doe ik samen met ui, pompoen en pastinaak in een runderstoofschotel. En een paar houd ik apart om rauw te knabbelen.
Wie wil er weer meeschrijven? Ik stond even op pauze, maar ik wil weer verder gaan met gezonde tussendoortjes en 3x een maaltijd per dag. Stoppen met alle snacks, chips en andere rommel. Wel een lastige periode, want ik ben gek op (truffel) kruidnootjes, speculaas etc. Mijn dag: O: 200 gram magere kwark, appel, walnoten, honing en kaneel M: 1x boterham met kaas en komkommer 1x boterham met gebraden gehakt en komkommer T: mandarijntjes A: boontjes/ gebakken aardappelen en kip
Goede stok achter de deur, dus ik schrijf ook graag mee! Die pepernoten gaan momenteel iets teveel naar binnen... Vandaag: O: 200 gr. kwark met bosvruchten L: tosti kaas, cracker tonijnsalade T: mini snicker T: straks nog even wat fruit D: uiteten
Hele lastige tijd idd voor afvallen of op gewicht blijven. Maar ik zal een poging doen. O: brinta L: gebakken aardappeltjes met garnalen een sjalotje en courgette (restjes van de gourmet van zaterdag ) T: bakje chocoladepepernoten A: hamburger met aardappelschijfjes en sla (lekker makkelijk ) En nu de avond proberen door te komen zonder los te gaan.
Weet je wat het nog lekkerder maakt, de appel met kaneel eerst in de magnetron doen (bakken is lekkerder maar magnetron makkelijker).
Gister: -O: Avocado toast met ei (2 sneetjes toast met een halve geprakte avocado en 2 gebakken eieren) -L: Sperzieboontjes gebakken met ui en garnalen in zoete chilisaus. -D: Zuurkoolstamppot met een heel klein stukje rookworst (vind ik eigenlijk niet lekker)
Hmmm. Alleen al de gedachte aan de geur Ik ga dit straks met de lunch maken had vanmorgen een snelle brintapap gemaakt.
Klinkt lekker allemaal. Behalve de zuurkool. Een van de weinige dingen fie ik niet lust. Als de worst niet lekker vind, waarom dan toch eten? Die zou ik lekker achterwege laten. Vind je het dan te laag in eiwitten dan spekjes of baconreepjes bakken en erdoor doen. Of (vind ik zelf heel lekker bij stamppot) cashewnoten roosteren en erdoor.
Wij maken altijd een schotel, super easy: - gehakt rullen en bakken met wat shoarma kruiden. - aardappelpuree aanmaken met de zuurkool daar doorheen scheppen - ovenschaal: gehakt, ananas, zuurkool puree en een beetje kaas - even in de oven en smullen!
Dit is het allerlekkerste zuurkoolrecept! Zo aten wij hem vroeger thuis ook. Helaas houden mijn huisgenoten er niet van dus ik eet het 1x per jaar bij mijn ouders. Leuke variatie is trouwens om er shoarma door te doen in plaats van gehakt.
O: kwark met bosvruchten L: witlofsalade met ei, appel, noten en rozijnen T: paprika en sinaasappel D: pasta met sperzieboontjes
Gister: O: 1 sneetje avocadotoast met gebakken ei. Een kikkererwtenwafel met kipfilet en wat druiven. T: Een appel. L: 2 kikkererwtenwafels met kipfilet en kaas en een simpele komkommer/radijssalade (Komkommer en radijs in plakjes met een dressing van magere yoghurt, mayonaise en dille) D: 2 mini wraps met gehakd/ui/paprika. Maar ik had me zwaar verkeken op de hoeveelheid dus veel te weinig gemaakt en zoon was hongerig. Dus kwam er een italiaanse bol ham/kaas achteraan. T: Klein stukje milka chocolade omdat "opoe" op bezoek is. Mocht van mezelf.
Gisteren: O: brinta L: skyr met gebakken appel met kaneel en wat havermout T: mandarijn A: varkenshaas met champignons, doperwten en rösti T: handje pepernoten Vandaag weer begonnen met brinta. Lunch wordt gewone boterhammen. En voor vanavond staat zelfgemaakte erwtensoep op de planning Helemaal van de pepernoten en chocolade afblijven zit er momenteel niet in denk ik. Iets te veel aan mijn hoofd nu. Maar als ik de basis gezond kan houden en het bij normale hoeveelheden blijft vind ik het goed genoeg voor nu. Ik hoop op meer rust tijdens en na de kerstvakantie. Dus dan kan ik aan de traditionele januari-afvalrace meedoen
@Amaranthas maak je kikkererwtenwafels zelf? Nog nooit van gehoord Vandaag: O: kwark bosvruchten (standaard) L: witlofsalade, met ei, appel, noten en rozijnen T: sinaasappel D: kliekje: sugar snaps, taugé en gamba's met chilisaus op een wrap, nog wat rauwkost ernaast Vanavond niks meer denk ik (of nog een stuk fruit).
Ik snoep eigenlijk vrijwel altijd gezond. Mijn kinderen gelukkig ook, want snoep heb ik zeer zelden in huis. paaseitjes of pepernoten koop ik ook echt pas 1 of 2 dagen voorafgaand aan het feest zelf ( uitgezonderd wat in de schoen gaat natuurlijk) verder heb ik altijd fruit, snoeptomaten, komkommer, wortel , olijven en augurk in huis . Net zoals popcorn mais want wij hebben een popcorn machine. snoep, chocola of koek heb ik zelden in huis. Ik hou wel erg van chips dus daar heb ik meestal wel , wij drinken voornamelijk koffie, thee, water of ranja
Ik ben enorm aan het verzaken dus ga vanaf morgen weer even meeschrijven met jullie! Had niet verwacht dat het draadje nog open zou zijn eigenlijk, goed bezig allemaal
Zo’n simpele: rechtopstaand met een kap erop met bakje voor boter boVenop dit is denk ik de derde die ik in deze vorm heb (in bijna 40 jaar, de eerste was uiteraard van mijn ouders) tussendoor wel eens een andere gehad maar die bevielen mij niet
Ik denk dat voor mij weer even meeschrijven ook niet verkeerd is Het snacken sluipt er weer een beetje bij in - niets mis mee, hoort gewoon bij een gezond eetpatroon, en mijn gewicht lijkt netjes stabiel, maar ik merk dat het weer iets tè wordt en ik wil voorkomen dat ik toch weer (rap) ga aankomen. Ik zit in een drukkere periode op het werk en dan is het iets te makkelijk om tussen 2 calls dan maar 1 (of 2) koekjes of een flinke hand pepernoten te pakken, in plaats van wat gezonders te pakken waar ik iets meer moeite voor moet doen. Daarnaast wordt mijn koffiegebruik ook weer wat frequenter en drink ik het weer veel meer dan ik eigenlijk wil. Kortom: ik heb weer een kleine stok achter de deur nodig Ik heb net een korte werkpauze gebruikt om alvast wat groenten te snijden voor een lekkere omelet voor de lunch. So far, so (redelijk) good vandaag