Ik snap ook niet zo hoe mensen dit door groenten vervangen. Ja, bloemkool is gezond, maar dat zijn aardappels, granen e.d ook. Voor mij zou het niet werken denk ik, want ik eet vaak groenten + een koolhydraat. Bij die bloemkool"rijst" zou je dan vlees erbij moeten doen om een beetje vol te zitten. Ik zet me persoonlijk af tegen de dieetcultuur waarbij bepaalde etenswaren als de duivel worden neergezet (zeg niet dat iemand hier dat doet, maar meer de dieetindustrie). Waar dat in de jaren 90 vet (ook onverzadigd) was, zijn dat nu de koolhydraten. Ik denk dat het het gezondst is om gewoon alles te (kunnen) eten met mate, en daarbinnen zo mogelijk keuzes te maken. En natuurlijk zullen er vast mensen zijn die zich prima voelen bij bloemkoolrijst of courgettespaghetti maar ik denk dat het goed is om in ieder geval te weten dat het totaal andere nutriënten zijn die je binnenkrijgt.
Ik ga ook mee schrijven. ik probeer gezonder te snoepen voor zover dat mogelijk is natuurlijk. Ik moet vooral constructief eten, en niet snaaien of voor het vullen. maar met voedingstoffen. ik heb een eeuwige strijd met mijn gewicht en voeding. voor vandaag staat op de planning: Ontbijt: skyr met fruit en wat muesli tussendoor: smoothie van vers fruit lunch:2 crackers en lekker een salade met tomaat, sla, noten, feta tussendoor: banaan, 2 rijstwafels met pindakaas diner: gelewortel nasi (van de AH, netzoiets als bloemkoolrijst) met zelfgemaakte kipsate. afhankelijk van of ik nog ga hardlopen bekijk ik even mijn avond tussendoortje. water en thee drink ik voldoende.
Deze week 2,1 kg afgevallen. Flink wat meer dan vorige week, toen ik maar 0,2 kg afviel. Maar: er zitten wel drie dagen tussen van ziek zijn waarop ik weinig heb kunnen eten. De teller staat nu op -20 kg Net ontbijt gehad van een schaaltje havermoutpap en drie dadels. Voor de rest van de dag staat op de planning: In de middag rijstsalade (restje overgebleven rijst en kip, gekookt ei, groenten, evt wat dressing) met een kom groentensoep. Avond een stukje pizza (zelfgemaakt) met wederom groentensoep. Ergens tussendoor nog twee clementines.
Wauw! Wat knap, al 20 kg minder. Supergoed gedaan. Hoe lang heb je er over gedaan om 20 kg te verliezen? En hoe gaat de rest van het gezin ermee om? Ik merk bij mezelf dat vriend het echt wel moeilijk vind hoor, dat er minder lekkers in huis ligt. Uit solidariteit wil hij s'avonds ook niet met een schaaltje chips zitten, maar vindt ie wel lastig. Snap ik ook hoor. Het is al zo lang een gewoonte om te pakken wat we willen, wanneer we willen.
Zo bedoel ik het inderdaad. En dan hoe het verkocht word. Normaal zou je gewoon een bloemkool kopen. Maar... nee de bloemkool wordt vooraf gesneden en de roosjes in een plastic zakje gedaan. Lekker makkelijk (en duurder). En van de restjes maken ze dus die bloemkoolrijst. Dus nog een zakje van 2 euro. Mooi verdienmodel. (En dan zal ik maar niet over de plastic-irritatie beginnen) Desalniettemin. Wel handig als je matige groenteneters hebt om een deel van de rijs of pasta te vervangen door groenten. Of je ze nu zelf snijd of hakt of uit een zakje haalt. Wat betreft bloemkool. Die eet ik het liefste rauw. Had mijn oma vroeger met verjaardagen grote schaal met bloemkoolroosjes, wortel, komkommer en een dipsaus in het midden
Ik ben in april '21 begonnen, dus nu al bijna 2 jaar geleden Wel met tussenpozen dat ik er niks aan deed om af te vallen, of zelfs een paar kg aankwam, dus ben niet echt actief 2 jaar bezig om af te vallen. Maar ik hoop dat ik het nu wel volhoud om in één ruk m'n streefgewicht te bereiken. Daarvoor moet ik nog wel 20 kg hoor Dus zit nu eigenlijk "nog maar" op de helft. Mijn man is niet zo'n grote eter en eet 2x per dag, of hooguit 2 maaltijden met een tussendoortje erbij. En gelukkig eet hij ook redelijk gezond. Avondsnacken doet hij vaak ook met gezonds zoals nootjes of geroosterde kikkererwten. Maar ik heb zelf niks met avondsnacken (maakt niet uit wat), dus dat doet me gelukkig weinig. Chips lusten we allebei niet en kopen we alleen heel af en toe voor de kinderen. En dan gewoon zo'n eenpersoonszakje. Chocola eten we wel af en toe, misschien 1 a 2x per maand ofzo, en dan samen met z'n vieren één reep Is nogal duur hier, dus dat scheelt. Ik maak gewoon eten voor de rest van het gezin dat ik momenteel liever niet eet. Soms trouwens ook wel, zoals met de pizza straks, maar vaak eet ik zelf gewoon iets anders. Mijn zwakte is namelijk vooral het avondeten, dat ik snel teveel eet, dus voor mezelf iets anders maken maakt het dan al gemakkelijker. Gelukkig kost het me momenteel geen moeite maar dat is echt wel eens anders geweest, dus kan goed begrijpen dat dat lastig voor je is.
Je vraagt het niet aan mij. Maar hier vind vooral puberzoon het lastig. Die zit in de sltijd-honger fase. En moet ook echt flink eten om op gewicht te blijven (groeit hard, sport veel, fietst elke dag) Maar hij is wel heel blij met elke avond een smoothi. Ik heb mijn toetje na het eten eraf gehaald en pak in plaats daarvan 's avonds een smoothi van yoghurt met sinaasappelsap en fruit uit de diepvries en/of een banaan. En die maak ik dan ook voor man en oudste. (Jongste ligt dan in bed)
Oh dat wist ik niet eens. Enerzijds wel goed zodat die kruimeltjes niet verspild worden natuurlijk. Ik dacht nl dat mensen dat gewoon zelf raspen Hier eten ze veel gefermenteerde bloemkool, superlekker. En dan samen met andere groenten, zoals wortel, kool, hete peper etc. Volgens mij wordt dat in NL ook wel verkocht in de Turkse supermarkten.
Zo, vanochtend goed bezig geweest bij de covid-fysio. Geen ontbijt gehad, als lunch slamelange met een zakje rauwkost en een medium rare entrecote erdoorheen. Heerlijk! Vanavond gewoon weer met de pot mee. Rode kool en een gehaktbal en optimel aardbeikwark
Die las ik als medium raar Ik ben in elk geval weer een beetje in beweging door zoon lopend van en naar school te brengen. Fris maar lekker zonnetje. Verder ben ik vooral moe en gespannen voor volgende week (start training voor jongste) Ontbijt: brinta Lunch: ik denk volkoren boterhammen met hummus en tomaat Diner: stamppot met wortel en peterseliewortel en een rundervinkje. Avond: smoothi mango sinaasappelsap
Jaaa zo lekker Heet tursu in het Turks. Kan ik echt hele potten van weg eten. Alleen zit er hier geen bloemkool bij. Doe ik wel als ik het zelf maak.
Oh jammer, die is juist het allerlekkerst En dankjewel, was even de naam in het Turks vergeten haha. Hier noemen ze het gewoon gemengde groenten.
Ik stel mezelf enorm op de proef vandaag. Met de traktatie van de jongste bezig: oreo koekjes, witte choco en melk choco
Ik ben echt veel te zwaar, ik snoepte elke avond. Hou echt van eten en zoet... Was in november begonnen met sporten maar ben heel licht begonnen ivm fybromyalgie. Tot ik op 8 januari zag dat de weegschaal 112 kg aangaf bij een lengte van 1,67 en ik geen enkele foto van mijzelf meer mooi vond. Er is echt een knop omgegaan want dit kan echt niet. Sinds 8 januari geen snoep meer doordeweeks, en in het weekend eenklein bakje chips of iets anders lekkers. Intermittent fasting van 1800 /1830 savonds tot een uur of 11 of 12. Daarnaast voor mijn beeldvorming hou ik ook de app my fitness pal bij. Nu anderhalve week verder en 4 kg lichter