Minder snoepen en snacken

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 5 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Iets minder actief hier, maar het gaat hier best prima. Wel veel etentjes, borrels, activiteiten buiten de deur, dus niet altijd even gezonde keuzes. Alleen het bewegen schiet er even helemaal bij in (en dat heb ik eigenlijk wel nodig).

Vandaag:
    O: kwark met bosvruchten
    L: halve tosti met curry, 2 beschuitjes met hagelslag
    T: meloen en perzik
    D: salade met o.a. rosbief, parmezaanse kaas en pesto, klein stukje flammkuchen. Glas wijn erbij.

Rizzoli vindt dit leuk.
  2. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Hier weer teken van leven. Effe van de aardbol verdwenen door een nieuw medicijnschema.
    O: Griekse yoghurt met muesli en een handje blauwe bessen.
    L: 2 crackers met kalkoenfilet, een schijfje tomaat en komkommer.
    T: een banaan
    A: 3volkoren boterhammen met huisgemaakte tzatziki en gerookte zalm aangevuld met een Marokkaanse salade en een rauwkost salade. Ook een paar pikante pepers.
    Afgesloten met een ijsje uit de mcdo dat man en dochter hadden meegebracht.

citroenrasp en Rizzoli vinden dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Mijn ervaring met diëtisten is dat ze prima kennis over voeding hebben (al verschilt hun visie nogal eens met de mijne, maar dat terzijde), maar ze hebben niet zo de kennis en kunde om mensen die "eetproblemen" (ongeacht wáár in het eetproblemen-spectrum een cliënt zit) hebben te begeleiden. Of ik ben gewoon heel vaak de verkeerde diëtist tegengekomen natuurlijk.
    Er bestaan tegenwoordig ook iets van lifestylecoaches, nu ben ik niet zo'n fan van coaches maar kennelijk hebben meerdere dames hier op ZP daar toch wel goede ervaringen mee. Die kijkt verder dan alleen het technische plaatje van hoeveel calorieën erin gaan en hoeveel er worden verbrand.

4. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Hier kan ik in volgen. Reeds meerdere diëtisten gedaan waarbij je verschillende tips en adviezen krijgt dat (meestal) heel kort werken. Ook kijken de meeste enkel naar hun dieet en vergeten ze daarnaast dat er misschien andere ziekten meespelen. Ik probeer momenteel via weight watchers en voor mij persoonlijk geeft dit wel een serieus inzicht. Daar waar ik dacht niet teveel te eten merkte ik de eerste weken dat ik absoluut niet toekwam met de aangeboden punten. Ik eet bijvoorbeeld heel graag brood maar als ik de punten zie voor 1 snee brood dan probeer ik er zo ver mogelijk van te blijven. Olie wordt nu echt met de koffielepel gebruikt.

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Weight watchers is denk ik echt wel een fijn iets @Mamafiets Je mag gewoon alles eten, maar je leert hierbij goed om betere keuzes te maken. Het is echt even met je neus op de feiten gedrukt worden.

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Hmm.
    Probleem bij die coaches is dat dat geen beschermd beroep is. Iedere gek mag zichzelf coach noemen en mensen gaan begeleiden. Ongeacht opleiding, ervaring of kunde. Dus daar heb ik in beginsel niet veel vertrouwen in eigenlijk.

Diëtist heeft dan in elk geval nog een HBO opleiding en diploma.

Probleem met voeding en voedingsadviezen is dat er gewoon teveel tegenstrijdige stromingen en adviezen zijn.

Ooit heeft het voor mij gewerkt om tig totaal verschillende diëten achter elkaar te doen. Dus 3 weken Sonja Bakker, 3 weken South Beach dieet, 3 weken Ziekenhuisdieet etc. Toen was ik in een jaar m'n zwangersschapskilo's plus nog wat extra's kwijt en voor het eerst in jaren een gezond BMI.
    Een week later was ik weer zwanger :roflmao:

Rizzoli en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Goed inderdaad dat benoemd wordt dat dranken vaak ook calorien bevatten. Mijn motto is over het algemeen dat ik liever calorien eet dan drink. Met een uitzondering voor koffie. En soms wijn. Maar als ik frisdrank drink (op een terrasje ofzo, anders niet) dan neem ik altijd light/zero/spa rood etc.

Mijn lijstje voor vandaag:
    O: Kwark met muesli en perzik
    L: 1 volkoren harde bol met ei en kaas (gewone, 30+ kaas was op), halve volkoren bol met heksenkaas
    T: Blikje ijskoffie
    D: pasta pesto met groenten en feta

En vanavond 11 km gewandeld.

Rizzoli vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    :roflmao::roflmao:

Klopt idd over die coaches, iedere gek mag zich zo noemen na een driedaagse cursus ofzo. Daarom benoemde ik ook dat ik niet per se zo'n fan ben van coaches, al zitten er soms ook wel tussen met een opleiding. Maar dat verschilt natuurlijk heel erg per coach.
    Voedingsconsulenten hebben overigens vaak ook maar een cursusje gedaan, dus zeker geen HBO-opleiding. Dus daar moet je wel mee uitkijken want zo op het eerste gezicht zijn ze niet zo goed te onderscheiden van échte diëtisten.

Mamafiets vindt dit leuk.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Eens.
    Gelukkig drink ik mijn koffie altijd zwart. Drink ik het liefst water tussendoor en gebruik ik nooit suiker in de thee.

Alleen Light frisdrank vind ik echt heel erg vies. Dus af en toe pak ik dan een radler of bitter lemon om het terras. En thuis soms een radler minder zoet. Daar zit aanzienlijk minder suiker in.
    En soms ook een alcoholisch drankje als speciaalbier, wijn of port. Grootste nadeel daarvan is dat er alcohol in zit. Niet alleen ongezond, het zet ook aan tot vetopslag ipv verbranding én je krijgt er zin in snacken door én je remmingen worden lager, waardoor je eerder toegeeft aan die zin. Dus ja.... genoeg reden om t te laten staan.

Waarom doet ze dat dan niet? Vragen jullie nu.
    Tja.... soms heb ik gewoon zin in iets en denk ik daar verder niet over na. Of denk ik dat eentje best een keer kan. Of denk ik schijt aan alles, ik mag toch ook leven.
    Zoiets dus.

Maar genoeg gesipt. Ik ga eerst lekker op vakantie. En daarna de boel eens goed onder de loep nemen.

@TotalBella bedankt voor de tip ook. Ik heb ww wel ooit gedaan (niet officieel, maar meegelift met een vriendin die er wel voor betaalde). Ik vond het gepuzzel met punten en wat er allemaal precies moet en wel/niet mag destijds behoorlijk uitdagend.
    In de basis ok. Maar ik was het bij veel dingen ook beslist oneens hoeveel punten het kostte. (En dan heb ik het niet over koek of snacks, maar imo gezonde producten als volkorenbrood en fruit. Weet niet meer pre ies wat hoor. Maar t kostte wel veel energie weet ik nog)

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.395
    30.706
    113
    Vrouw
    Klopt. Ik heb ooit ook die cursus gevolgd. Gestopt omdat ik het niveau niet goed genoeg vond (en ik stond op punt te bevallen).

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Vandaag weer eens gewogen, kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen. Er was 1.5 kg af, in twee weken tijd. Vond het eerlijk gezegd een beetje teleurstellend omdat het in het begin toch wel sneller ging :oops: Maargoed, het alsnog een mooi resultaat uiteraard. Vanaf dat ik begon, bijna 2 maanden geleden, is er nu net geen 10 kg af (9,7 kg). Uitgaand van m'n zwaarste gewicht zit ik nu op -19 kg.
    Maargoed, hier m'n eetlijst van vandaag.

O: yoghurt met amandelen en schaaltje druiven, thee
    L: wit bolletje met mosterd en tomaat, gekookt ei, groentensoep
    A: rijst met witte bonen en groenten

Feye, Luna86, Rizzoli en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    @citroenrasp 1,5 kg in 2 weken is toch mooi! Is normaal dat het iets minder snel gaat maar is toch nog wel meer dan die 0,5kg per week dat ze haalbaar noemen. Goed bezig en je mag enorm fier zijn op jezelf.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Dankjewel, dat ben ik zeker :)
    Logisch denkend is het idd heel goed om dit af te vallen in twee weken tijd, maar helaas zit dat obsessieve er toch nog een beetje in ivm een eetstoornis uit het verleden. Gelukkig kan ik er nu redelijk mee omgaan, al blijven sommige dingen lastig. O.a daarom probeer ik me ook zo min mogelijk te wegen.

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Oh en @Treezebees, WW lijkt mij ook beter dan een diëtist. Daar hebben ze immers ook oog voor wat er allemaal bij komt kijken aan valkuilen ipv puur het (voedings)technische plaatje.
    Ik heb wel eens overwogen om lid te worden maar als ik dan die puntenlijst zie, ben ik bang dat ik daar te obsessief van word. Maar het is zeker goed als bewustwording. Want inderdaad, dingen als olie sta je eigenlijk niet eens bij stil, maar telt allemaal wel mee.
    Ik moet zeggen dat ik wel heel erg kan genieten van af en toe brood met olijfolie. Maar in plaats van (bijna) dagelijks zoals vroeger eet ik het nog maar 1x per week. Als soort van gezonde cheatmaaltijd.

15. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Als je effectief al een eetstoornis in het verleden hebt gehad dan zou ik het niet aandurven. Merk dat ik veel bezig ben met die app van hoeveel dit en hoeveel dat. Hmm een mignotte lekker hoe 4punten voor 1tje ok dan laten we het liggen. Terwijl dat ik denk als je 1stuk chocolade eet per week dit eigenlijk geen drama zou moeten zijn.

16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Ja dat vind ik dus het lastige, ik wil best een beetje begeleiding o.i.d maar loop snel aan tegen het feit dat ik bang ben ergens de controle over te verliezen. Ik wil zelf kunnen bepalen hoeveel ik van een bepaald iets per week eet.
    Bv ook bij een diëtiste ooit; zij vond dat als ik yoghurt met het ontbijt at, ik daar bij nog een glas melk moest :rolleyes: Nu lust ik best melk hoor, maar die combinatie vond ik gewoon raar. En ze bleef daar dus maar over doorgaan.

17. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat is wel een bijzonder advies inderdaad.

18. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Als je wil stuur ik je eens via pb de documenten door van de diëtiste als voorbeeld. (Zijn wel in het Frans) Is een voorbeeldschema voor een dieet aan 1500 kcal

19. Treezebees

Treezebees Actief lid

4 mrt 2023
    310
    427
    63
    Vrouw
    Voor vandaag:
    O muesli met melk
    T banaan
    L 2sneedjes volkoren brood met kalkoenfilet en tomaat en komkommer
    T een peer
    A mosselen natuur met een kleine portie friet.

citroenrasp en Rizzoli vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.384
    21.762
    113
    Oh heerlijk ❤ (Ik ben Zeeuwse :D)

Deel Deze Pagina