Minder snoepen en snacken

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 5 jan 2023.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.198
    18.938
    113
    Oh en hier dus ook vaak zelfgemaakte groentesoep om bv als tussendoortje (of bij de lunch) te eten. Wat voor soepen maak jij allemaal @Cobon? :)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.049
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Die thee van Lipton heb ik eens op tv gezien dat daar suiker in zit (ik denk bij keuringsdienst van waarden?)

    OT ik probeer ook minder te snoepen. Vooral s avonds grijp ik vaak naar chips/nootjes.
    Een bak met rauwkost en humus vind ik lekker. Komkommer reepjes met kipfilet. Maiswafel met light smeerkaas. En ik wil doordeweeks geen wijn meer drinken.
     
    Sylver vindt dit leuk.
  3. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Nog even en dan is de baby geboren en dan doe ik ook graag mee. Hoewel ik me deze zwangerschap ook echt heb geprobeerd me in te houden en dat is redelijk gelukt. Ik ben minder aangekomen dan bij mijn andere zoontjes, desondanks heb ik nog behoorlijk wat kilo's weg te werken. Maar bepaalde dingen lust ik nu gewoon echt niet.

    Wat hier het beste werkt:
    Ontbijten met havermout, dat vult goed en houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.
    Tussendoor een gekookt eitje met wat zout. Dat vult ook goed.
    Lunch vind ik altijd lastig. Op mijn werk heb ik geen mogelijkheid om iets op te warmen en thuis komt het er vaak ook niet van om iets uitgebreid klaar te maken. Dus eet ik vaak 2 boterhammen met gerookte kip. Maar dat raak je ook zat. Dus als iemand een tip heeft voor een gezonde lunch die snel klaar te maken is?
    Tweede tussendoortje is bij mij altijd fruit.
    Eind van de middag gaat het hier altijd mis, dan ga ik snaaien en dan mag ik pure chocolade.
    's Avonds sport ik vaak. Gek genoeg helpt dat ook tegen het snaaien. Ik snoep meer als ik een avond gewoon op de bank zit, dan wanneer ik gesport heb.

    Zo op schrift klinkt het allemaal heel mooi, maar het gaat dus echt bij mij mis met het snaaien tussen deze eetmomenten door.
     
  4. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Sojabonen! Ik heb deze uit de diepvries. In een bakje doen en in een bakje met heet water laten ontdooien. Daarna wat zout erover heen.

    AH Gepelde edamame boontjes #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi514806
     
    Cobon, Sylver en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.198
    18.938
    113
    @Fanne thuis van tevoren je lunch voorbereiden kan natuurlijk ook met iets anders dan een boterham. Ik eet vaak salades als lunch, vaak obv kikkererwten. Bijvoorbeeld bruine linzen of kikkererwten die ik dan dan aanvul met seizoensgebonden groenten, eventueel noten/zaden of olijfolie en andere smaakmakers. Vult heel goed en is voedzaam. Het handige vind ik dat ik dan 's avonds ook helemaal geen vlees meer nodig hebt (helemaal als je toch al een ei tussendoor eet). Volgens mij hebben ze bij de AH tegenwoordig pasta van linzenmeel, dan kan je dus een "pastasalade" mee maken.
    Je kan anders ook hartige muffins maken, die zijn gemakkelijk mee te nemen. Dat kan op basis van ei maar meestal maak ik ze op basis van kikkererwtenmeel, net als bovengenoemde salades vult dat erg goed. Ik maak ze in de airfryer, maar in de oven gaat het ook prima.
     
    Fanne vindt dit leuk.
  6. Duma

    Duma Bekend lid

    13 sep 2007
    973
    908
    93
    Mijn tip: je 3 grote maaltijden voldoende eten.

    Dus bijv. geen magere kwark/yoghurt, maar de volle variant.
    En dan niet alleen een appeltje door de kwark, maar ook een variatie aan noten.

    Als je maaltijden voedend en groot genoeg zijn, heb je echt zo veel minder zin om nog tussendoor te snacken.

    Werkt voor mij iig. En ik sport veel, dus wil/moet genoeg en gezond eten.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik heb in de keuken altijd een goedgevulde bak met snoeptomaatjes staan. Als ik dan snaai trek krijg tijdens het koken eet ik daarvan, of als ik gewoon in de keuken kom, pak ik weleens een handje.
    Verder heb ik vaak om te snacken: kipfilet (vleeswaren), augurkjes of amsterdamse uitjes oid, griekse yoghurt 0% vet, komkommer, fruit, gekookt eitje, snoep worteltjes, handje nootjes, e.d.
    Zolang ik maar gezondere alternatieven in huis heb, kan ik prima van de chocolade e.d. afblijven. En ik heb dus echt altijd chocolade in huis (alle varianten), maar daar ga ik dus nooit van snaaien als ik maar zorg dat ik meerdere alternatieven heb.
     
    tuc en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.969
    3.059
    113
    Vrouw
    Mogelijke tip: een paar grote stukken gember kopen, schillen, in plakken snijden en in een zakje invriezen. Als je thee wil, 2 plakjes eruit en kokend water opgieten. Ik gebruik een portie voor meerdere koppen. Heb ook altijd citroen in huis, dus giet er vaak ook een scheutje bij.

    En qua citrus thee (dat is ook mijn lievelings) ben ik overgestapt op Simon Levelt Lovely Lemon. Sindsdien drink ik nooit meer thee in voorverpakte zakjes.
     
    Peetje83 vindt dit leuk.
  9. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.400
    113
    Vrouw
    @Fanne Wrap met wat ertussen?
     
    Fanne vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    ik heb ook nog een tip voor gember Citroen thee. Flink wat gember schillen en ik blokken. Aantal Citroenen persen en dit samen met de gember in de blender. Deze puree in ijsklontvormpjes invriezen en je kan voor elke kop thee een blokje eruit halen. Dan zit er lekker veel gember in je thee en zit er veel meer smaak aan.
     
    Jo79, Luna86 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.198
    18.938
    113
    Qua thee drink ik vaak dingen die ik ergens pluk, ik houd nogal van wildplukken :) (autocorrectie wilde er wildplassen van maken... :roflmao:). Bijvoorbeeld brandnetel- of olijfbladthee. Jasmijnthee is ook een favoriet, de jasmijn pluk ik ook overal en nergens.
    Verder koop ik regelmatig losse venkelzaadjes om venkelthee mee te maken. Over niet al te lang komen de paardenbloemen weer tot bloei en wil ik dat ook eens proberen voor thee!
     
    mamabri, cowgirl80, Cobon en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Frutsel04

    Frutsel04 Actief lid

    14 apr 2014
    204
    46
    28
  13. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Hier maandag ook aan de gang. Uitleggen hoe ik het wil aanpakken is lastiger dan het daadwerkelijk doen. Maar ik deed het goed op een combinatie van vanalles. Een goede balans maken tussen "normaal", Vegetarisch/Vegan, Koolhydraatarm en beperkt. Ik at 2/3 keer per dag met 1 of 2 tussendoortjes. Alles afhankelijk van hoe ik me voelde, wat ik deed en at.
    Bv op maandag wakker worden en dan geen honger hebben dus skip ik het ontbijt. Dan begon ik de dag rond 11/12 uur met een goed vullende maaltijdsalade van verschillende bonen met komkommer, rode ui, mais wat kruiden en een simpele vinagrette. Als ik dan trek had in de middag een stuk fruit of wat rauwkost en in de avond gewoon avondeten.
    Dan dinsdag werd ik wel wakker met trek en begon ik de dag met een bord havermoutpap met banaan en blauwe bes. Dan de lunch een soepje en 's avonds weer avondeten.
    Avondeten hier is trouwens zelden GVA en ook daar probeer ik veel variatie in te brengen. Dus niet elke dag aardappels of pasta maar ook dat verschillend. Of juist vegetarisch/vegan eten.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  14. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.172
    6.694
    113
    Vrouw
    Wat is snacken en snoepen dan? Een koekje tussendoor ook? Wij eten met een vrij strak schema. Niet qua tijden, maar wel qua inhoud. Dat betekent:
    Ontbijt
    Fruit (of soms koek of ander groter tussendoortje)
    Lunch
    Klein snoepje en fruit
    Koekje
    Avondeten
    Koek en evt nog wat te snaaien.

    Ik moet dus wel zeggen dat ik richting ondergewicht neig, en het er met alleen gezonde producten niet aangegeten krijgt.

    In feite wijk ik hier niet vanaf. Het is wel een fijne richtlijn. Ik zou dus niet allereerst inzetten op alternatieven, maar kijken welke momenten je meer eet dan je zou willen en daar passende alternatieven voor zoeken.
     
    Felice vindt dit leuk.
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.342
    113
    Vrouw
    Momenteel veel...;

    Harira, linzensoep (wisselend gekruid, soms heel Italiaans, soms heel oosters), erwtensoep, knolselderij pastinaak soep, tomatensoep, wortelsoep.. niet heel spannend, wel heel lekker haha. Zoveel mogelijk peulvruchten erin!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.198
    18.938
    113
    En eet je dat dan als tussendoortje? Of echt als maaltijd.
    Ter afwisseling van de lunchsalades neem ik namelijk regelmatig soep obv peulvruchten. Maar dan wel echt als maaltijd en niet als tussendoortje. De "lichtere" groentensoep is dan een tussendoortje of aanvulling op het avondeten.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja een koekje tussendoor ook. Het blijft bij mij nooit bij 1 koekje.
    Ik ben best klein maar heb een eetlust van een flinke man:roflmao:
    Mijn 3 maaltijden zijn voedzaam en afwisselend, maar ik heb gewoon snel trek/honger. Zeker op werkdagen, dan ben ik van 7.00-18 bijna continue bezig.
    Wat @Adje zegt klopt wel, moet zorgen dat de gezonde alternatieven meer voor het pakken liggen.
     
    citroenrasp en Adje vinden dit leuk.
  18. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Hier gaat het best goed. Vandaag dag 4 van de detox. Heb nog geen snaaidrang gehad.

    Heb een verjaardag (taart, hapjes) en zwemmen (patat, snack) kunnen weerstaan. Al 1.1 kg eraf:D
     
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Precies dit heb ik dus ook. Ik weeg ongeveer 52 kilo (bij 1.72m), maar ik eet meer dan iedereen die ik ken. Ik kan een serieuze kom havermoutpap opeten, gevuld met noten en fruit en een uur later alweer trek hebben. Ik zit ook nooit echt vol.
    Mijn grootste valkuil is het lekkers i n de avond, als ik op de bank zit met een boek, dan hoort daar gewoon wat lekkers bij. Sowieso red ik het niet vanaf het avondeten (rond half 7/7 uur) tot de volgende ochtend.
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.794
    7.125
    113
    Vrouw
    Ik wil ook gezonder gaan eten en veel minder gaan snacken.

    Ik maak de fout om bijna nooit te ontbijten. Dat moet ik mezelf echt gaan aanleren. Want als het dan -/+ 15u is heb ik vaak nog niks gegeten en dan pak ik maar koekjes ofzo :rolleyes:
    En moet vaker koken. Vaak is het oh geen zin om te koken, gooi wel een pizza in de oven ofzo.

    En ga ook weer per week boodschappen doen. En dan geen snoep etc kopen.

    Verder voortaan alleen in het weekend cola/frisdrank.

    Toen ik in November 2021 was geopereerd heeft mijn moeder 2 weken voor mij gezorgd. Ze kwam om de dag, deed boodschappen, kookte. Ben toen in 2 weken +/- 6kg afgevallen. Dus dat ligt echt aan de structuur en het veel minder snoepen en veel minder frisdrank drinken.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina