Minder snoepen en snacken

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 5 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fanne

Fanne Fanatiek lid

16 feb 2017
    3.065
    4.318
    113
    Heb je je schildklier al laten checken?

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Die is bij eerder onderzoek wel meegenomen (vanwege extreme vermoeidheidklachten) maar was ok.

Dank dames voor alle tips en meedenken. Doet goed. En ik neem van alles ook wel wat mee.
    Maar 't is soms gewoon verekte zwaar.

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.685
    18.759
    113
    Vrouw
    #1203 Neuzeke, 24 feb 2023
    Laatst bewerkt: 24 feb 2023
    Ik denk dat het voor de meesten wel eens zwaar is maar met bepaalde zaken te voorzien en
    daarmee bedoel ik gezonde maaltijden in de vriezer ofzo, kan je van die lastige momenten al aanpakken.
    Dat de rest frieten eet is prima voor hen maar als jij wil afvallen ga je door die zure appel eens heen moeten en beslissen wat anders te eten.

Soms is de echte klik er ook niet. Zoals iemand hier schreef, mss is het gewoon niet uw moment nu.

Ik kijk dan naar mijzelf en ik heb die klik ook niet standaard. Ik kijk alle dagen in de spiegel en plots is er een dag waarop ik denk "shit" en dan is die klik maken minder zwaar.
    Want dan wil je het echt voor de volle 100%.
    Redenen waarom het niet de moment is, gaan er wss altijd zijn maar ook jij zal die klik wel eens echt maken en makkelijker neen kunnen zeggen of een schema volgen. Neem daar vooral uw tijd voor .

NiVa0230, Prjbt, Dubbelgeluk en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik wil ook graag meeschrijven. Heb zoveel dieten geprobeerd. Bij het woord dieet krijg ik meteen honger :).

1 Januari heb ik de transformatiecursus van de lazyfitgirlmethode gekocht. Dat is geen dieet maar een leefstijl waarin je geen calorieen telt. Je eet in de basis voedzaam door eetswitches te maken. Daarnaast werk je aan je mindset. Het principe is voedzaam eten op het moment dat je maaghonger hebt en te onderzoeken wat er echt aan de hand is wanneer je hoofdhonger hebt (kort door de bocht uitgelegd). Door voedzaam te eten heb je minder pieken in je bloedsuikerspiegel en blijf je langer verzadigd.

Ik weeg nog maar 1 keer in de 6 weken in plaats van elke dag. Dat geeft zoveel rust.

Gisteren gegeten:
    O: warme havermout van ongezoete amandelmelk, havermout, appel, paar rozijnen en walnoten, kaneel en honingvervanger
    T: niks
    L: 2 volkorenboterhammen met zachte geitenkaas, sla honingvervanger
    T: plak bananenbrood
    D: magioni pizzabodem met tomatenpuree, pizzakruiden, ui, paprika, tomaat, mozarella light
    T: handje chips

Vandaag:
    O: magere kwark met beetje amandelmelk, banaan, aardbeien en zelfgemaakte granola
    T: niks
    L: 2 volkorenboterhammen met hummus en groente
    T: bananenbrood
    D: zoete aardappel, zalm, sperziebonen met tomaat (allemaal uit de oven)
    T: weet nog niet wat, maar wat lekkers bij wie is de mol

Jess93 en Mamafiets vinden dit leuk.
  5. Merlino

Merlino Fanatiek lid

21 sep 2021
    2.286
    3.965
    113
    Vrouw
    Allereerst een heel dikke knuffel voor jou. Weet je wat het is, verandering (zoals leefstijl verandering met als doel afvallen) kost heel veel energie. Dat klinkt raar maar het is echt zo. En dan bedoel ik niet de energie die het kost omdat je minder eet, maar de energie die je nodig hebt om te plannen en te bedenken hoe je het gaat doen. Als je daar nu de tijd niet voor hebt, dan loop je continu achter de feiten aan. En dan heb je continu het idee dat je faalt en dat resulteert in het tegenover gestelde.

Als ik jou was zou ik even pas op de plaats nemen en proberen ergens een moment voor je zelf te nemen. Een uurtje. Blijkbaar is je leven nu even zo hectisch dat je niet alles tegelijk kunt veranderen. Dat geeft niks en dat mag, dan mag je best even lief zijn voor jezelf.

Pak dat uurtje, en schrijf drie kleine stapjes op die je makkelijk door kunt voeren. Bijvoorbeeld meer water drinken, zorgen dat er gezonde snacks klaar staan en drie keer per week een half uurtje wandelen. Zorg dat je in dat uur gelijk plant wanneer en hoe je ervoor kunt zorgen dat dat ook lukt: zorg dat je bijvoorbeeld plant dat je zondagmiddag naar de winkel gaat om rauwkost en eitjes te kopen en plan wanneer je dat kunt snijden zodat je altijd wat gezonds hebt voor tussendoor. Plan een paar keer een half uurtje wandelen in.

Kleine stapjes plannen. Als het avondeten dan een afhaalmaaltijd wordt: so be it, maar dan heb je je tussendoortjes de komende weken onder controle, evenals een stap in de goede richting met beweging. En dat is top! Zodra dit je dan eigen is, pak je het volgende punt op (beter plannen van avondmaaltijden bijvoorbeeld).

Op deze manier is het makkelijker om te veranderen omdat je met kleine stapjes tegelijk gaat. Zeker als alles zo hectisch is, kun je niet tegelijk alles veranderen. En dat geeft niet, maar als je dat wel graag wil maar er niet de tijd voor hebt dan ga je steeds dat gevoel van falen hebben en dat verdien je echt niet.

Hoop dat het je helpt, niet te hard voor jezelf zijn, hoor!

Mamafiets en Liekje81 vinden dit leuk.
  6. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

27 sep 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Ik lees regelmatig mee, zo fijn om te lezen dat iedereen het soms moeilijk heeft.
    Afgelopen week hadden de kinderen vakantie, dagje gewinkeld met ze. Dus genoeg stappen gemaakt maar geluncht bij de Mac Donalds.
    Ook nog verjaardag gehad dus appeltaart en chips gehad. Weeg nu zwaarder dan 4 dagen geleden.
    Maar aankomende week alles weer normaal dus hopelijk geeft de weegschaal volgende week minder aan.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Hoi meiden.
    Nogmaals bedankt voor jullie lieve woorden.
    Wat mij betreft. "Opgeven is geen optie" staat achterop mijn jas. Die is in een heel andere context gekocht (motto van Alpe d'huZes) maar wel van toepassing hier.

Als ik het nu laat gaan ben ik binnen een half jaar tegen de 85 kilo en een bmi boven de 30 (nu 29,9 :eek:). Moet ik alle kleding nieuw kopen (heel erg geen zin in en zonde van mijn geld) en gaat mijn energie en humeur volledig naar de knoppen.

Ik snap wel dat rap afvallen nu niet gaat lukken. Maar ik wil beslist niet verder aankomen. En daar blijf ik mijn best voor doen.

Als het straks echt lente eerst gaat het ook weer makkelijker.

Planning vandaag:
    O: brinta
    L: brood met hummus avocado en tomaat
    D: zilvervliesrijst met gehakt/groentenprutje

Verder mag ik een vlaai gaan bakken voor morgen. En proberen niet te snoepen.

8. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    Zou het je niet beter helpen om ook tussendoortjes te eten? Wat fruit, wat rauwkost, maiswafels, handje nootjes, etc

Dubbelgeluk en Neuzeke vinden dit leuk.
  9. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

@Mamafiets is het geen idee om eens een diëtiste in te schakelen? Misschien werkt dat ook beter als stok achter de deur?

Jess93 en Sado vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Dan ben ik juist de hele dag met eten bezig. 3 eetmomenten geeft veel meer rust in mijn hoofd. Alleen de avonden vind ik moeilijk (en dan is fruit of rauwkost is mijn hoofd dus geen optie. Dat heeft ook nooit met echte trek te maken)
    En lange autoritten. Maar dan is een vakje snoeptomaatjes wel een optie (mits de tikkels buiten bereik liggen)

En de avondmaaltijd is nog een uitdaging om rustiger aan te doen met extraatjes als dikke klodder aioli of extra strooikaas. De ingrediënten die alleen voor de lekker zijn maar stiekum best veel calorieën toevoegen zeg maar.
    En het extra opscheppen omdat het zo lekker is (en de rest weer eens in slowmotion aan het eten is waardoor ik al lag klaar ben en zit te kijken (luisteren :confused:) naar etende gezinsleden.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Dat idee speelt ook in mijn hoofd. Nu wil ik geen extra externe afspraken ivm andere drukte.
    Maar als ik de 80 over ga, ga ik naar de huisarts voor een doorverwijzing of eventueel eerst nog eens bloedonderzoek.

12. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.255
    12.631
    113
    Vrouw
    @Mamafiets En proberen rustiger te eten zodat je hersens eerder signaal vol aan kunnen geven?
    Of tijdens koken wat rauwkost snoepen?

Mamafiets vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Dit klinkt goed. En mooie dagmenu's ook.
    Zoiets heb ik (lang geleden) een boek over gelezen. En pas ik nog steeds ook wel toe. Vooral het onderscheid hoofdhonger en buikhonger.
    Ik zit nu in het stadium "ok. Ik weet dat dit hoofdhonger is. Maar f** it. Ik wil NU m&m's want mijn hoofd heeft dat nodig :roflmao:

Wel goed om nog eens in te duiken.

14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    Maar het langere tijd volhouden met deze hoeveelheden, zonder tussendoortjes, lijkt me zéér moeilijk (al dan niet onmogelijk). Maar dit gesprek hebben we geloof ik al eens gevoerd :)

Ik sluit me aan bij het advies van iemand hierboven: misschien is het goed een diëtiste te contacten, zodat je wat handvaten krijgt. Niks mis met hulp zoeken als dat het beter of makkelijker voor je maakt.

15. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Worden al goede tips aan elkaar gegeven zie ik:thumup: Verder denk ik ook dat het een stukje is: hoe graag wil je het echt, als je het echt graag wilt (en dus die klik/knop om is) is het gewoon minder lastig om dus wel vaker de gezonde optie te kiezen en de discipline te hebben. Het gaat echt om de intrinsieke motivatie.

Hier dus een cheatdag op mn eerste maaltijd na :roflmao::
    L: Skyr met noten, banaan en lijnzaad
    T: Taart
    D: Uiteten dus geen idee nog
    T: Wijn & chips

Ook weer t.o.v. vorige week -0.4kg. Helemaal tevreden en super goed vol te houden zo :)

Sado en Neuzeke vinden dit leuk.
  16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.685
    18.759
    113
    Vrouw
    Alleen is de hulp zonde van het geld als je de klik niet 100% kan maken.
    Want 3 eetmomenten is bijvoorbeeld te weinig, er gaan er sowieso meer ingelast worden. Als je vooraf al zegt: neen doen we niet, dan ga je ook met hulp niet afvallen.

Dubbelgeluk, Jess93 en Sado vinden dit leuk.
  17. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.068
    17.023
    113
    Dat is helemaal waar - dus ook eens met wat @Jess93 zegt.

Jess93 en Neuzeke vinden dit leuk.
  18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.685
    18.759
    113
    Vrouw
    Dit.
    Ik denk dat mensen daarin ook eerlijk moeten kijken naar zichzelf .
    Doe ik voldoende moeite, wil ik echt veranderen, zie ik het eigenlijk wel zitten, is het nu wel de moment om er aan te beginnen, ....

Iets heel graag willen is nog wat anders dan er iets aan doen .
    We zijn allemaal dames met te veel gewicht en hebben allemaal wel redenen waarom we te veel kilos meedragen maar het is toch echt aan onszelf om het roer om te gooien.

Jess93 en Sado vinden dit leuk.
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.415
    30.760
    113
    Vrouw
    Daar zijn de meningen ook over verdeeld. De dagen dat ik bewust tussendoortjes inlassen ben ik de hele dag met eten bezig. En zijn ook de porties van de hoofdmaaltijden niet perse kleiner. Dat geeft veel onrust. Doe ik dat niet, dan denk ik pas tegen lunchtijd avondeten tijd weer aan eten.

Wat mij nu vooral tegenhoud om hulp te zoeken is dat dat nog een extra externe afspraak gaat zijn waar ik op regelmatige basis naartoe moet. Dat gaat gewoon heel lastig in de agenda gepropt worden.

20. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Als je op wilskracht moet afvallen hou je het niet vol hoor. Tenminste dat leer ik nu. Train gezonde gewoontes. Op het moment dat je dan geen motivatie hebt, heb je wel gezonde gewoontes om op terug te vallen.

@Mamafiets, mijn tip is zorg voor gezonde, voedzame tussendoortjes. Bak bijvoorbeeld 1 keer in de week een bananenbrood en vries het in plakjes in. Elke dag een ontdooien en je hebt wat lekkers. Er zijn veel lekkere recepten te vinden. Kies iets wat je echt heel erg lekker vindt. Dus iets wat een 10 voor jou is en geniet ervan. De rest eet je niet. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld naturel ribbelchips, bounty. Maar nu ik even bezig ben met deze methode merk ik dat er maar weinig dingen zijn die echt een 10 zijn.

NiVa0230, Neuzeke en Sado vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina