Pfoe ja dat ene jaartje Ik weet niet van welke wereld jij komt maar hier kun je je toch echt pas inschrijven als je 18 bent. Wij hebben ons overigens wel op onze verjaardagen gelijk ingeschreven en staan dat nog altijd. Ik spreek nu alleen voor mezelf maar vind het wel knap dat jullie meteen vinden dat ik jaloers zou zijn. Ik ben niet jaloers, ik vind het gewoon belachelijk geregeld! Tegenwoordig mag je niks meer erg vinden want het kan altijd erger. Hier in de buurt is pas een moeder met drie kinderen uit huis geplaatst, ze was gescheiden, vent heeft haar kei hard laten zitten en ze kon de hoge huur niet meer betalen. Denk je dat zij geholpen wordt?? Nee, je hebt pech mevrouw. Edit: Zij stond wel ingeschreven maar niet lang genoeg.
ben het eens met trotse mama12.. Ik ben absoluut niet jaloers, en vind het goed dat asielzoekers onderdak krijgen, maar het is wel wrang... In april loopt ons huurcontract af en wij hebben nog niks anders. (staan nu bijna 3 jaar ingeschreven, ben bijna 21) Er valt amper wat te huren voor ons, aangezien mijn man als enigste werkt. Ik kan niet werken ben chronisch ziek, een uitkering krijg ik niet. want val net buiten de wajong wet, en heb buiten een bijbaan nooit gewerkt (zie mijn leeftijd) ik moet gaan studeren, wat niet kan omdat we net rondkomen van 1 inkomen.... Een andere woning voor ons?? Nee terug naar familie.. in de hoop dat we daar terecht kunnen en anders??... Nu hebben wij geluk dat onze ouders er alles aan doen om ons niet op straat te laten komen. Maar vergeet niet asielzoekers zijn niet de enigste met trauma's ook zelf kan je iets ergs hebben meegemaakt... Het is goed dat de overheid hen helpt. maar ze moeten ook de Nederlandse bevolking hebben want ik vind het niet kunnen dat 'wij' eronder door gaan... En nee begin nu niet over dat hun trauma erger is, want jij kan niet in een Nederlander zijn verleden kijken... Iemand kan een gewonde veteraan zijn, een verkrachting hebben meegemaakt, deze nederlandse man kan ook wakker schrikken van angst, ook zijn vrouw kan trillen van angst en niet in slaap komen omdat ze bang is dat haar verkrachters nog rondlopen, hun kinderen kunnen niet slapen door al het verschrikkelijke wat zij hebben meegemaakt in hun leventjes! Nogmaals ik ben niet jaloers, maar vergeet niet dat asielzoekers, en Nederlanders hetzelfde zijn, we zijn allemaal mensen, die allemaal geholpen moeten worden.. Denk daar de volgende keer even over na voor je roept dat mensen meteen Jaloers zijn... Ik wil geen ruzie uitlokken...
Ik vind het hartstikke sneu voor die asielzoekers, maar die overheid van ons moet wat anders verzinnen voor ze. Ik sta al 7 jaar ingeschreven en keer op keer gaan alle woningen aan m'n neus voorbij omdat zij woningen voor het uitkiezen hebben. Het is belachelijk geregeld. In mijn gemeente kost een gemiddelde vrije sector woning 1200 pm. En dan heb je een flatje van 85m2. Voor een woonticket komen we niet aanmerking omdat we te veel verdienen en vrije sector is weer te duur. Niet om iemand voor het hoofd te stoten hoor, maar die asielzoekers in mijn buurt zien er alles behalve getraumatiseerd uit. Het zijn eerder hun buren die een trauma aan ze overgehouden hebben.
Dat laatste meen je toch zeker niet?? Heb je enig idee hoe onmenselijk dom die uitspraak is? Kun je je überhaupt ergens een voorstelling maken hoe het is om een oorlog te overleven? Om dan eindelijk ergens te komen waar je binnen kunt slapen en elke dag eten krijgt? Denk je dat die mensen naar psychiaters gaan om hun trauma's te verwerken? Nee, in de meeste gevallen worden alle gruwelen ergens diep verstopt en probeert men zo goed als kwaad verder te gaan. Ook al zijn ze nergens in de wereld welkom, blijkbaar verdienen ze geen vierkante meter op deze aardkloot, waar ze ook zijn is het niet goed. Zou je willen ruilen????
Verschrikkelijk hoor voor een asielzoeker om zoiets mee te maken dat wens je je ergste vijand niet toe. Jaloers? Nee op wat ze hebben meegemaakt absoluut niet maar inderdaad wel op de woning die zij toegewezen krijgen. Ik ga mijn geluk/ongeluk niet meten aan dat van een ander. Moeten "wij" (diegene die óók echt een andere woning nodig hebben) maar stilletjes in een hoekje blijven zitten toekijken omdat die ander het zoveel erger heeft? En waar ligt die grens wanneer is iets meer/minder/even erg? Mag je na ruim 12 jaar op een wacht lijst staan niet een beetje gefrustreerd zijn?
Imo ligt het tekort aan sociale huurwoningen niet aan de asielzoeker,maar aan de woningmaatschappijen en aan de regering die dit allemaal toe laat. Sociale huurwoning worden gesloopt en er komen duurdere woningen voor terug. Sociale huurwoning worden gerenoveerd zodra er een huurder verhuisd,en word zo flink verhoogd waardoor je niet meer over een sociale huurwoning kan praten. Daarbij grijpen de woningmaatschappijen elke kans om jaarlijks de huren te verhogen. Ja ik snap ook wel dat het soms frustreerend is,als je al jaren ingeschreven staat en een vluchteling krijgt een woning toegewezen. Heb zelf ook ruim 6 jaar ingeschreven gestaan voor onze woning. Maar het probleem ligt niet bij de vluchtelingen,maar bij de woningmaatschappijen die alleen maar zoveel mogelijk geld willen zien. En die heet geen ene r**t interesseren dat er zoveel tekort aan sociale woningen zijn (zolang de duurdere woningen maar verhuurd blijven worden)
Sorry hier wil ik toch ook even op inhaken. Toen ik 18 werd heb ik mij diezelfde dag nog ingeschreven want eerder kan niet ( ik woonde toen al niet meer thuis! ) Ik heb mijn inschrijving laten staan ook toen ik ging samen wonen/trouwen. Nu ben ik gescheiden en had een huis nodig dus ik dacht he dat is dan wel gunstig ik sta immers al 9!!! jaar ingeschreven.. Ik reageer op woningen en het maakt me geen drol uit waar al zou ik in de schilderswijk moeten wonen (want ja ook daar reageerde ik op woningen ) Eisen? Had ik niet als ik maar een huis kreeg! Heb je enig idee op welke plek ik sta als ik reageer? Want een plek onder de 80 heb ik nog nooit gehad. Dat houdt dus in dat er 79 mensen voor mij zijn om dat huis te krijgen. Inmiddels ben ik 9 mnd verder en reageer ik elke week trouw op woningen.. Maar heb nog steeds geen huis en dat terwijl ik al 9 jaar ingeschreven sta elke week reageer (deed ik ook al toen ik nog getrouwd was ) Dus dat stukje wat jij schrijft gaat ook echt niet voor elke gemeente op hoor. Maar ik ben van mening dat het niet komt door de asielzoekers maar door de woningbouw! Ieder mens heeft recht op een eigen woning!
Ik zeg "gemiddelde telegraaf-lezer", niet alle telegraaf-lezers. En ik heb wat reacties gelezen en daar word ik echt misselijk van. Ik vind ook oprecht dat de Telegraaf een meester is in dingen uit perspectief trekken. En ik vind het jammer dat daardoor veel mensen veel te zwart-wit naar dingen kijken.
Nou inderdaad.. ga je lekker afreageren op die hoge bazen ipv op asielzoekers. Ook wel lekker makkelijk natuurlijk. Als het niet aan de asielzoekers ligt ligt het wel aan de Polen, en natuurlijk krijgt iedereen met een kleurtje ook altijd meteen een huis.
Ik ga toch even inhaken op de discussie. Mijn man werkt bij een woningcoöperatie. Iemand met urgentie (asielzoekers, uitbehandeld bij GGZ etc) worden door de gemeente aangemeld dat ze geplaatst moeten worden, dat beslist niet de corporatie. Daar hebben ze geen enkele invloed op.Daarnaast heeft de regering een claim van miljoenen op iedere corporatie gelegd waardoor er vele huren zijn verhoogd, zodat ze niet failliet gaan. Ik snap de frustratie als je een huis nodig hebt, maar er zijn vele kanten aan een verhaal.
Helemaal mee eens! Hoe kweek je vreemdelingenhaat.... Door onwetendheid! Als je toch jaloers, of boos wil zijn. Dan op de woningcorporaties en hun managers en directeurs met hun dikke bonussen!
Ook deze kant snap ik, maar de woningcorporaties zorgen wel voor minder sociale huurwoningen en die tekorten worden niet aangevuld waardoor de wachttijden oplopen.
Op dit moment ligt overal de bouw stil, door de claim van vorig jaar kan het niet meer betaald worden. En alleen maar dure woningen bouwen mogen ze niet eens, daar zijn allemaal regels en wetten voor. Het is en blijft sociale huur, en geen particuliere.
Het ligt niet aan de asielzoekers, het ligt aan de regering hier. Ze moeten zorgen voor genoeg (betaalbare) woningen voor iedereen. Zowel voor asielzoekers als voor jongeren en plotseling alleenstaande ouders. En als er geen nieuwe woningen gebouwd kunnen/mogen worden door de crisis of weet ik het wat...ja dan wordt het lastig. Geld speelt een grote rol en zo lekker gaat het niet in NL met al die bezuinigingen. En dan vraag ik me toch af of je geen grenzen moet stellen aan hoeveel asielzoekers je als land per jaar KUNT opvangen en huisvesten waar zowel de vluchtelingen erg mee geholpen zijn als dat ook de mensen in NL die al jaren op een wachtlijst staan, ook gewoon binnen korte tijd een leuke woning kunnen krijgen. Zijn er geen verdragen binnen Europa dat omringende landen samen vluchtelingen opvangen?