Hallo, Een goede vriendin van mij is nu 16 weken zwanger en loopt onder controle bij de gyneacoloog omdat haar ene helft gevuld is met "oud" bloed en andere kant zit haar baby met vruchtwater etc. Nu zei de gyn dat haar lichaam dat bloed zelf er uit laat gaan. Maar komt dit vaak voor en wat kan je er aan doen en heeft het gevaren voor moeder of kind? Groetjes vruchtje
Hoi Vruchtje24, het komt niet zo heel vaak voor dat er een hele helft is gevuld met oud bloed, maar als er bloed in de baarmoeder zit, wordt dit inderdaad meestal door eht lichaam zelf opgelost. Danwel door oplossing in het lichaam, danwel door vaginaal bloedverlies. Wel kan het zijn dat als de baarmoeder mee gaat werken om dit bloed te verwijderen, dit ook effect op het kindje zou kunnen hebben. Voor je vriendin heeft het waarschijnlijk allemaal geen gevolgen lichamelijk gezien. Grote kans dat dit weer goed komt, maar het is wel even spannend voor haar. Groetjes Brigitte
Brigitte bedankt voor je antwoord. Ze heeft inderdaad last van vaginaal bloedverlies. Ze heeft zelfs al een paar behoorlijke bloedingen achter de rug. Maar even met de feiten op tafel. Met het effect op het kindje bedoel je daarmee dat het kindje geboren kan worden omdat de baarmoeder "meewerkt"
Dat zou in het ergste geval kunnen gebeuren ja. Op zich is het gunstig dat het bloed niet bij het kindje zit, maar de baarmoeder moet inderdaad niet te fanatiek mee gaan helpen. Als de baarmoeder veel contracties laat zien, is dit gevaarlijker voor de zwangerschap met de kans dat het kindje mee wordt afgestoten. Bloedverlies alleen is meestal wat minder risicovol, maar toch spannend. We horen dit wel eens vaker en meestal loopt het uiteindelijk goed af. Het kan wel zijn dat ze gedurende de zwangerschap vaker bloed blijft verliezen, maar als het bloed straks helemaal is opgeruimd hoeft dit ook weer niet. Ik kan je geen percentages o.i.d. Meestal is de oorzaak niet te vinden, is dat bij haar bekend?
Nee de oorzaak is niet bekend bij haar. Ze is vandaag voor een echo geweest en alles was goed met de baby. Echter zei de gyneacoloog wel dat de "hematoom" niet kleiner is geworden. Hopelijk kan ik hier over een paar maanden melden dat het goed is afgelopen.