Hallo allemaal, Door mijn zwangerschap ben ik heel erg ziek geworden en heb ik me ziek gemeld op me werk. Mijn contract loopt nog tot januari en ik ga ervanuit dat het niet word verlengd. Ik vraag me af wat ik dan het beste kan doen want hem toch wel een inkomen nodig en ben pas 12 weken zwanger. Alvast bedankt.
Zo gauw je weet dat dit contract niet verlengd wordt, kun je een WW-uitkering aanvragen bij UWV Werkbedrijf (zie site van het UWV). Als je in de WW zit heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof (Wazo-uitkering) en wordt de WW-uitkering tijdelijk stopgezet. Je hebt overigens wel sollicitatieverplichting tot aan de Wazo-uitkering... *toevoeging: Als je nog ziek bent terwijl je contract afloopt, kom je automatisch in de Ziektewet terecht bij het UWV en zul je een gesprek krijgen bij het UWV*
precies wat Eeka zegt. je meld je ziek en het loopt dus via UWV zodra je contract afloopt loopt je zwangerschapsverlof automatisch over in WW. Je krijgt toch nog een gesprek want je moet het wel aangeven idd. Ik ben zelf eens ontslagen tijdens mijn zwangerschapsverlof (contract liep ook af) en het is allemaal perfect gegaan. Elke week netjes mijn geld van het UWV gehad en super.
Ja, het maakt niet uit of je partner werkt of niet. De hoogte van de WW is 70% van je huidige loon (en de eerste twee maanden 75%). Als de WW is afgelopen (je krijgt een x-aantal maanden afhankelijk van je arbeidsverleden) en je hebt nog geen werk gevonden, dan kun je een bijstandsuitkering aanvragen maar deze is wel afhankelijk van het salaris van je partner en zul je waarschijnlijk niet krijgen als je partner fulltime werkt. Mocht je nog meer vragen hebben, dan laat maar weten !
Je bent nu al ziek thuis begrijp ik. Als je contract niet wordt verlengd moeten ze je gewoon ziek uit dienst ivm met zwangerschap sturen. Dan krijg gewoon 100% uitbetaald.(dit is wel over het sv loon wat je het laatste jaar hebt verdient)en heb je niets met solliciteren te maken.Je kunt dan 8 weken voor de uitgerekende datum je wazo uitkering aan vragen.Hier krijg je dan 6 weken voor de uitgerekende datum en 10 weken erna ook nog 100% uitbetaald ivm met bevallingsverlof.
en mocht je na je zwangerschapsverlof nog ziek zijn.. dan kan je je opnieuw ziekmelden en dan loopt dat gewoon door. het is wel belangrijk dat je werkgever meldt dat je ziek bent door zwangerschap.. dan krijg je 100% uitgekeerd..
klopt en pas daarna ga je de ww in als je nog geen werk hebt.. Ziek uit dienst is wel heel belangrijk.. moet wel goed doorgegeven zijn.. Dat je man werkt heeft hier niets mee te maken, jij bent ziek en daaromn kan jij geen inkomen genereren die je normaal wel hebt, dus krijg jij een uitkering.