werk in het onderwijs, hoe zit het met de verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamatje, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatje

mamatje Actief lid

14 aug 2007
    417
    0
    0
    Hoi dames,
    Ik werk als onderwijsassistente op een speciale basisschool. Ik werk er nu 5 dagen. Wil volgend jaar 3 dagen werken. Nu is mijn vraag over de ouderschapsverlof. Wat zou slimmer zijn part time 3 dagen werken. Of ouderschapsverlof nemen. Heb eigenlijk helemaal geen idee wat de conclusies kunnen zijn als ik ouderschapsverlof ga opnemen. Hoe zit het met de kinderopvang, hoeveel zou je ongeveer moeten betalen in de maand voor 2 dagen opvang. En hoeveel zou je ongeveer van de belasting kunnen terugkrijgen. Een heleboel vragen tegelijk, maar heb er helemaal geen verstand van.
    liefs mamatje

2. sheann

sheann Fanatiek lid

14 mei 2008
    4.643
    0
    0
    Volgens mij is het zo dat als je ouderschapverlof opneemt je na afloop zonder problemen je oude uren weer terug krijgt. Als je parttime gaat werken heb je die garantie dan niet. Maar mischien wil je nooit meer fulltime werken.

Hoe zit het met ouderschapsverlof?

Als je papa of mama bent, heb je recht op het zogenaamde ouderschapsverlof. Dit betekent dat, zolang je kindje nog geen acht jaar is, je in totaal dertien weken vrij mag nemen voor de zorg van je kindje. Je kunt de verdeling van deze weken op verschillende manieren invullen. Zo kun je ervoor kiezen om deze dertien weken op te splitsen in losse dagen. Dit betekent dat je ruim een jaar lang één dag per week opneemt om samen met je kindje door te brengen. Je kunt er ook voor kiezen om elke keer een aantal aaneengesloten weken op te nemen. Deze mogelijkheden zijn overigens ook afhankelijk van je werkgever. Zo hebben sommige werkgevers hebben bijzondere regelingen getroffen rondom het ouderschapsverlof. Het is daarom belangrijk dat je daar goed naar informeert en het ouderschapsverlof in goed overleg met je werkgever opneemt. Tijdens de verlofdagen heb je geen recht op salaris. Let op: dien de aanvraag voor je verlof ten minste twee maanden voor de gewenste ingangsdatum in. Je werkgever heeft dan nog lang genoeg de mogelijkheid om in goed overleg een eventuele vervanging voor jou te zoeken.

3. nicole1982

nicole1982 Actief lid

10 aug 2006
    184
    0
    0
    Hoi :D

Ik zal mijn situatie als voorbeeld nemen, ik ben leerkracht.
    Ik werkte 5 dagen. Ben na mijn bevallingsverlof naar 4 dagen gegaan, waarvan 1 dag (betaald) ouderschapsverlof voor 9 maanden lang. Daarna zou ik weer 4 dagen moeten gaan werken, dat is tenslotte afgesproken en daar is ook het aantal ouderschapsverlofuren op gebaseerd!
    Maar ik vond die 3 dagen eigenlijk wel fijn zo, dus heb ik gevraagd/gemeld dat ik 3 dagen wil gaan werken.Dit was even een probleem / uitdaging voor mijn baas, en voor de administratie: want nu zou ik teveel verlof hebben gehad. Ik moet dus een bedrag terugbetalen. Ik dacht: Mij best, t was niet veel en ik ben superblij met mijn 3 dagen werken!

Dus mijn advies: bedenk goed hoeveel je zou willen werken NA je bevallingsverlof en daar wordt het aantal uren ouderschapsverlof op gebaseerd.
    Je kunt je ouderschapsverlof ook in 1x allemaal opnemen, zodat je na je bevallingsverlof nog helemaal niet aan t werk hoeft, en pas bijv als je kindje 6 mndn is.

Wbt: kinderopvang. Wij betalen 525 euro voor 2 hele dagen kdv, en krijgen iets van 450 van de belastingdienst terug.

Ik hoop dat mijn verhaal je helpt bij het regelen van je verlof!
    In ieder geval suc6 met het regelen!

groetjes
    Nicole

Deel Deze Pagina