Minder uren werken tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door lvh85, 23 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lvh85

lvh85 Actief lid

6 apr 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Nog voor ik zwanger raakte heb ik met mijn werkgever afgesproken dat ik van 28 uur naar 24 uur zou gaan werken als het organisatorisch mogelijk zou zijn. Voor mij was het nu niet aan de orde maar de baas wil toch dat ik per 1-2 24 uur ga werken.
    Ik wilde tot 4 weken voor bevalling blijven werken als dat lukt(uitgerekend op 30-8-2015) maar hoe zit het dan met de betaling van het UWV aan de werkgever? Zoals ik begrijp van de UWV site krijgt de baas het geld betaald dat ik gemiddeld in 1 jaar verdiende. Aangezien ik dus halverwege dat jaar minder ga werken zal de baas dus meer ontvangen dan dat ik aan salaris ontvang van hem.

Als dat het geval is, wil ik graag het salaris rechtstreeks van het UWV ontvangen want dan houd ik er netto meer aan over, maar als ik dit met de baas overleg, mag hij dan weigeren?

Gr Lvh 85

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 23 jan 2015
    Laatst bewerkt: 27 jan 2015
    Beste lvh85,

Je wilt weten of jouw werkgever nu meer van UWV gaat ontvangen wanneer je met zwangerschapsverlof gaat, dan jouw loon dat hij dient door te betalen.

Het dagloon wordt inderdaad gebaseerd op een periode van een jaar voor ingang van je verlof. Dit heet de referteperiode. UWV kijkt dan niet naar de uren, maar naar het SV-loon dat je verdiende in deze periode. Heb je tot 01-02-2015 elke week (minimaal) 28 uur gewerkt? En was het bruto-uurloon nagenoeg hetzelfde? Dan acht ik de kans groot dat het dagloon dat voor de WAZO-uitkering berekend wordt hoger is dan het dagloon dat jij vanaf 1 februari op basis van 24 uur verdient bij je werkgever.

Jij hebt recht op 100% van het dagloon. Ook als deze wordt betaald aan jouw werkgever. Verzoek jouw werkgever de uitkering aan jou over te maken. Je werkgever mag dit verzoek niet weigeren.

Maar je kunt er wel zelf voor kiezen om de uitkering rechtstreeks aan jou over te laten maken door UWV. Je werkgever zal dan jouw rekeningnummer doorgeven op het aanvraagformulier van de WAZO-uitkering.

Houd er wel rekening mee, dat je de zwangerschapsuitkering inclusief vakantiegeld krijgt (in mei volgend jaar dus minder van je werkgever dan waar je denkt recht op te hebben) en er geen pensioenafdracht is tijdens de periode waarin je verlof hebt. Ook krijg je de uitkering wekelijks van UWV zolang je verlof duurt.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. lvh85

lvh85 Actief lid

6 apr 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie.
    Het makkelijkste zou natuurlijk zijn dat het allemaal via de werkgever gaat, net als de vorige keer, maar toen zat ik niet in een situatie als deze.
    Vanaf 5-9-11 werkte ik full-time, en na mijn zwangerschapsverlof van mijn dochter ben ik per 1-9-13 28 uur gaan werken. Ik heb toen daarbij gebruik gemaakt van ouderschapsverlof, 10 uur per week. Dit heb ik de laatste 3 maanden van 2013 gehad en het hele jaar in 2014. Per 1-1-2015 hebben we het stopgezet. Al de ouderschapsverlofuren zijn onbetaald door de werkgever.

Voor de zekerheid stel ik de vraag nog maar even, het dagloon dat in mijn verlof uitgekeerd zal worden, wordt niet beinvloed door het ouderschapsverlof dat ik 15 maanden lang heb gehad?

Gr Linda

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Ik heb iets meer informatie van je nodig om je vraag te kunnen beantwoorden.

Je geeft aan dat je werkgever wil dat je per 1 februari 24 uur per week gaat werken. Je werkte dus altijd 38 uur en ontvang je voor de 24 uur een nieuw arbeidsovereenkomst? Of heb je zelf aangegeven dat je 24 uur wilt/kunt werken in verband met de zorg voor je kind(eren).

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. lvh85

lvh85 Actief lid

6 apr 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 38 uur gewerkt tot ik met verlof ging in april 2013. Na mijn verlof ben ik 28 uur gaan werken maar bleef mijn contract op 38 uur staan en nam ik 10 uur ouderschapsverlof op. Omdat ik toen al had aangegeven dat ik eigenlijk 24 uur wilde werken na verlof maar dit niet mogelijk was ben ik er 28 gaan werken. Door wat verschuivingen op het werk kan ik nu dus wel 24 uur gaan werken. Ouderschapsverlof is stop gezet pet 1-1-2015. In januari heb ik nog 28 uur gewerkt en vanaf februari zal dit 24 uur worden(zonder ouderschapsverlofuren).

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#6 UWV, 27 jan 2015
    Laatst bewerkt: 27 jan 2015
    Beste Linda,

Uit je eerste bericht kon ik niet afleiden dat je ouderschapsverlof hebt gehad. De situatie wordt nu wel iets anders.

In eerste instantie kijkt UWV naar je totale SV-loon dat je verdiend hebt in de referteperiode. Is dit loon lager door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV of er in de referteperiode een aangiftetijdvak zit waarbij je geen ouderschapsverlof had. Normaal gesproken kijkt UWV dan naar een periode vóór jouw ouderschapsverlof dat in de referteperiode ligt. Omdat je ouderschapsverlof in april 2013 inging kan er niet gekeken worden naar een aangifteperiode voor je ouderschapsverlof. Dit ligt namelijk buiten de referteperiode.

Omdat bovenstaande niet geldt, kijkt UWV of er een aangifteperiode ná jouw ouderschapsverlof is dat in de referteperiode ligt waarin je geen onbetaald verlof had. Dit is voor jou bijvoorbeeld de maand januari (er vanuit gaande dat jouw werkgever je per maand betaalt).

Mijn advies is om de beslissing af te wachten. Heb je vervolgens vragen naar aanleiding van de beslissing? Neem dan gerust met ons contact op.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. lvh85

lvh85 Actief lid

6 apr 2012
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn.
    Eerlijk gezegd snap ik er nu niks meer van. Ik zou het wel graag begrijpen omdat ik anders mijn zwangerschapsverlofuitkering uit laat keren op mijn rekening en niet aan de werkgever. Zo weet ik wel zeker dat ik krijg waar ik recht op heb.

Een korte samenvatting dan nog:

5-9-2011: Start bij werkgever 40 uur(38 uur betaald, 2 uur ATV)
    29-4-2013: start zwangerschapsverlof
    29-8-2013: einde zwangerschapsverlof en start ouderschapsverlof 10 uur(nog 28 uur werken)

2014: 28 uur gewerkt(contract 38 uur, 10 uur ouderschapsverlof)

1-1-2015: einde ouderschapsverlof, werk nu 28
    1-2-2015: ga 24 uur werken.
    1-8-2015: zwangerschapsverlof
    1-12-2015; einde zwangerschapsverlof

misschien dat het nu duidelijk is nu het allemaal op een rijtje staat.

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Linda,

Ik kan me voorstellen dat het verwarrend is allemaal. Ik zal proberen duidelijk uit te leggen hoe de berekening van de zwangerschapsuitkering in jouw situatie gaat.

Je verlof start per 1 augustus 2015. Voor de berekening van de hoogte van je zwangerschapsuitkering, kijkt UWV normaal gesproken naar je loon in de referteperiode. Dit is de periode van twaalf kalendermaanden voor start van je zwangerschapsverlof. De voorafgaande maand (of vier weken, als je werkgever per vier weken betaalde) telt daarbij niet mee. In jouw situatie loopt de referteperiode van 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015. Er van uitgaande dat de werkgever je per maand betaalde.

Viel je gemiddelde salaris over de referteperiode lager uit door onbetaald verlof? Dan wordt in eerste instantie gekeken naar één loonaangiftetijdvak (periode van een maand of vier weken waarover je werkgever loon uitbetaalde) waarin je geen onbetaald verlof opnam en dus volledig betaald werd. Dit loonaangiftetijdvak moet wel in de referteperiode liggen. Vanaf het begin van de referteperiode heb je al een lager loon door ouderschapsverlof. Er zijn in de referteperiode wel loonaangiftetijdvakken zonder ouderschapsverlof, maar in die periodes had je een contract voor minder uren. Dit lager aantal uren zou ook weer voor een lager dagloon zorgen.

Er worden in jouw situatie twee berekeningen gemaakt: allereerst over een loonaangiftetijdvak ná je ouderschapsverlof. Dit zal dan gebaseerd zijn op 24 uur werken. Ook wordt een berekening gemaakt over een loonaangiftetijdvak waarin je wél ouderschapsverlof had. 28 uur dus. Uit deze twee berekeningen komen twee daglonen. Voor jouw zwangerschapsuitkering wordt de hoogste van deze twee gebruikt. Gebaseerd op 28 uur dus.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden en wens je een goede zwangerschap verder!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina