Over zo'n zes weekjes moet mijn kleine ventje (nu 7 weken, dan 13 weken) tot mijn grote verdriet voor het eerst naar het kinderdagverblijf. Ik zou het werken wel langer uit willen stellen maar dat kan simpelweg niet. Nu zit ik met het volgende: Overdag wil hij niet slapen.. wel gezellig tegen mij aan . Soms wil hij wel in de draagdoek en soms niet, dan zitten we gewoon samen op de bank. Vaak wil hij daarbij op mijn pink zuigen om in slaap te vallen. Een fopspeen pakt hij niet. Verder kan hij zich ook nog niet zo goed alleen vermaken, hij kan wel een half uurtje in de box gefascineerd naar zijn mobiel staren maar daarna heeft hij het wel gehad. Ik vind dat zelf eigenlijk al best lang voor zo'n kleintje en verwacht ook nog niet meer. Maar op het kdv is er natuurlijk niemand die zoveel tijd in mijn zoontje kan steken en ik ben bang dat hij daar de hele dag in bed of op een wippertje ofzo ligt te gillen... Het idee alleen al breekt mijn hart en ik weet niet wat ik eraan kan doen. Ik ben hem wel een beetje aan het 'trainen' om soms in de box/naast me op de bank/in bed te liggen en dat gaat wel steeds beter hoor, maar geen hele dag. Overdag slapen is ook echt een ramp, ik ZIE dat hij moe is want hij wrijft in zijn oogjes, wiebelt met zijn handjes en zijn oogjes vallen dicht, maar zodra ik hem in zijn bedje leg is het gillen. Dat doe ik dus bijna nooit maar soms moet ik gewoon iets aan het huishouden doen, dus vanmiddag heb ik hem in bed gelegd en toen heeft hij zeker 20 minuten gebruld voordat hij in slaap gevallen is. Daarna slaapt hij krap een half uurtje voordat hij weer gaat huilen. 's Ochtends slaapt hij trouwens wel een paar uur, na de eerste voeding. Dat is nu geen probleem maar straks moet hij eerst mee in de auto, en dan een vreemd bedje in. Herkent iemand dit, en hoe is dat bij jullie gegaan?
Wat ik vaak hoor van ouders, is dat het allemaal toch anders gaat dan thuis. Schema's lopen anders, kindjes slapen meer/minder, eten meer/minder. Het is meestal een kwestie van proberen, en kijken zodra er problemen opkomen welke oplossing er kan zijn.
mijn oudste is pas laat naar het kdv gegaan (met 8 maanden) - maar ook voor haar gold al vrij snel: Dat ze het thuis niet doet, wil niet zeggen dat ze het daar ook niet doet. Ze ging maar 2 halve dagen, maar al snel sliep ze daar véél beter dan thuis. Alsof ze gewoon met de rest mee deed... Onze jongste is sowieso een stuk rustiger en is vorige week voor het eerst een half dagje geweest. Maar het ging gewoon goed gelukkig. Wel slecht gegeten, hopelijk gaat dat wel goed als ze straks een hele dag gaat. Maar dat zien we dan weer wel. Zeker nu je kindje pas over 6 weken gaat, kan er nog zóveel veranderen in die periode. Ik zou het piekeren nog even 'uitstellen' . Je kindje maakt in die 6 weken mogelijk nog zo'n groei door. Nu is kroelen en knuffelen nog het belangrijkste. Maar vanaf een weekje of 10 / 12 gaan ze ook wat meer interesse tonen in babygym, mobiel etc en zichzelf dus ook iets beter vermaken. Natuurlijk valt er nooit wat van te zeggen. Maar 6 weken is nog echt wel even..
mijn zoontje is vandaag voor het eerst wezen oefenen een halve dag. vind hem ook nog erg klein, nog maar 9 weken en als hij voor het echie gaat is ie 11 weken. echter hij heeft het super gedaan. goed gedronken en een paar hazeslaapjes gedaan. bij mij heeft ie ook gewoon bij de leidster op schoot gezeten en lekker in de draagdoek gelegen. ze laten kindjes echt niet de hele dag brullen hoor. En inderdaad het duurt nog 6 hele weken voordat ie moet gaan en dan zijn ze alweer een stuk groter en kan ie zichzelf mss al beter vermaken. liefs M
Hoi ratatosk, Ik denk dat je het goed doet zoals je het nu doet, met dat "trainen". Als je vol blijft houden met hem in de box of in bed te leggen zodra hij moe wordt, dan zal je een verandering moeten zien. Minder lang jammeren/huilen voordat ie in slaap valt, en langer blijven slapen. Dat is ook wat handiger voor jezelf, zodat je je handen vrij hebt voor het huishouden bijvoorbeeld Ik heb nog geen uitgebreide ervaring met het KDV, mijn dochter is pas 2x geweest en ze deed alsof ze thuis was. Ik heb haar vanaf 3 weken oud telkens wakker in haar wiegje gelegd, en ze jammert nu een beetje (hooguit 5-10 minuten) voordat ze in slaap valt. Ik wil niet beweren dat het daar aan ligt, maar ze is een onwijs makkelijke en lieve baby en dat vonden ze op het KDV ook.
Ons ventje was ongeveer even oud als jouw kindje, toen ie voor het eerst naar het kdv ging en ook ik was vreselijk ongerust. Thuis sliep hij bijna nooit zelfstandig, altijd huilen in zijn bedje en na twintig minuten van vermoeidheid in slaap vallen om vervolgens een half uur later weer wakker te worden. Nachtmerries heb ik er van gehad! In mijn geval bleek het totaal overbodig. In de weken voordat ie moest gaan, ging hij beter slapen en op het KDV ging het na een paar wendagen ook goed. Daarnaast: leidsters laten je kindje echt geen uren krijsen hoor (al was het maar omdat je kindje dan alle andere kinderen wakker maakt). Mijn ervaring is dat ze er prima mee kunnen omgaan op het KDV. Ze hebben in het begin veel met hem geknuffeld, hij heeft in de draagdoek gelegen en na een paar dagen sliep hij daar gewoon. Weet niet of je voor jouw kindje min of meer regelmaat aanhoudt qua slapen-eten-spelen? Bij ons ventje heeft dat in elk geval geholpen. Succes!