Webcare team. Op dit moment ben ik werkzaam en het project waar ik op werk is op 1 april klaar. Zoals het er nu naar uitziet zal ik dan de ww in gaan. Ik zit dan 6 tot 8 weken voor m'n verlof en verwacht niet dat ik in die periode aan het werk zal zijn. Als ik aansluitend op de WW uitkering een WAZO uitkering krijg (of ziek wordt door de zwangerschap in deze periode), krijg ik dan 100% van het berekende dagloon WW uitbetaald. Of blijft het bedrag van de WW uitkering gehandhaafd en gezien als 100% dagloon voor de WAZO uitkering? groet Misoh
Beste Misoh, Je wilt weten hoe de hoogte van je WAZO wordt vastgesteld als je deze vanuit een WW-uitkering aanvraagt. Als je vanuit de WW je verlof ingaat wordt de hoogte van de uitkering vastgesteld aan de hand van het inkomen 4 weken of een maand voorafgaand aan de ingangsdatum van je verlof. Dit betekend in jouw geval dat de WAZO het dagloon van de WW-uitkering overneemt en je daar 100% van betaald krijgt. Het gaat hierbij om het vastgestelde dagloon en niet om de bruto-uitkering die je van de WW ontvangt. Dit is immers 75 of 70% van je dagloon. Bij een ziekmelding wegens zwangerschapsklachten tijdens de WW-uitkering, wordt de uitkering met ingang van de eerste ziektedag beƫindigd en neemt de Ziektewet de betaling over. Ook in deze situatie wordt het WW-dagloon overgenomen en daarvan krijg je dan 100% betaald. Wel is het zo dat gedurende de eerste 13 weken van de ziekmelding je in deze situatie wel WW-recht gebruikt. Dit houdt dus in dat er bij heropening van de WW-uitkering na je verlof, de weken van de ziekmelding in mindering worden gebracht op de restduur van de WW. Hiervoor geldt een maximum periode van 13 weken. Actuele informatie over het berekenen van de hoogte van de WAZO vind je hier en hier actuele informatie over ziekmelden tijdens je WW-uitkering. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare