vrijwillig op 0 uur, hoe word wazo berekend?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door aylioun, 12 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aylioun

aylioun Bekend lid

10 feb 2011
    529
    0
    0
    zuid-holland
    Beste,

ik dacht dat ik deze vraag gister al geplaatst had maar kan hem niet terugvinden dus excuus als hij nou toch dubbel word geplaatst.

Mijn vraag is de volgende:

ik zit momenteel in de ziektewet omdat ik vanwege het vele overgeven en de extreme moeheid niet kan werken.

Ik werk in de zorg dus doe fysiek werk.

De concrete vraag is: als ik aangeef uit de ziektewet te kunnen in de toekomst en dan op 0 uren gezet wil worden (ik heb een nul uren contract) hoe word mijn zwangerschapsverlof uitkering dan berekend?
    Word dan gekeken naar het laatste inkomen want ik ontving (wat in dat geval mijn ziektewetuitkering zou zijn), word gekeken naar mijn laatste salaris wat ik heb verdiend of word er gekeken naar die laatste weken voor mijn zwangerschapsverlof wat dan dus 0 uur=0 euro zou zijn?

ik heb bij soortgelijke vragen gezien dat er gekeken word naar het laatste inkomen maar omdat ik dan vrijwillig aan zou geven niet meer te willen werken tot mijn zwangerschapsverlof wil ik zeker weten wat voor mij geld.

Overigens vraag ik dit omdat ik met mijn steeds groter wordende buik en daarbij behorende klachten mijzelf niet terug zie keren naar het werk wat ik deed en mijn werkgever geen vervangend werk heeft.

alvast bedankt

mvg

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Aylioun,

Je schrijft dat je je beter wilt melden. Dat houdt in dat je je werk weer kunt doen. Maar je schrijft ook dat je vanwege zwangerschap en de bijbehorende klachten je werk niet meer kunt doen. Dat lijkt me tegenstrijdig. Zolang je niet in staat bent je eigen werk te doen, blijf je in de ziektewet.

Ik raad je aan om eerst met de verzekeringsarts van UWV te overleggen voordat je je betermeldt. Neem hiervoor contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294) Blijf je in de ziektewet? Dan wordt het zwangerschaps- en bevallingsverlof gebaseerd op het loon dat je verdiende voordat je ziek werd.

Actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina