Jaarlijks tientallen doden door negeren oproep uitstrijkje

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door femkes, 6 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    https://www.ad.nl/binnenland/jaarlijks-honderd-doden-door-negeren-oproep-uitstrijkje~a4eda4ed/

Ik had niet verwacht dat het opkomstpercentage zo laag zou zijn. Ik ben zelf al twee keer geweest. Er zijn leukere manieren om de middag door te brengen, maar een nichtje van mij is eraan overleden dus ik ken de risico's. Een collega van mij ging ook nooit, tot ze een keer voor iets anders bij de huisarts was redelijk kort na de uitnodiging en de huisarts erover begon. Daar is ze haar huisarts nog elke dag dankbaar voor, want ze bleek baarmoederhalskanker te hebben en gelukkig waren ze op tijd. Voor mij een extra motivatie om toch elke 5 jaar te gaan.

Wat doen jullie?

2. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Ik ben onlangs geweest voor het eerst. Gelukkig een goede uitslag gehad. De assistente en ik hadden het er nog over. Zij zei al dat veel vrouwen niet kwamen of zelfs niet eens reageerden.
    Vond ze heel raar en jammer.
    Je kan het voor zijn en het bespaart jou en je naasten zoveel ellende. Waarom er dan niks mee doen?

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik ga ook. Eerste keer was ik zwanger, maar ben eind vorig jaar geweest, was allemaal goed. Vind het raar om niet te gaan eigenlijk, het onderzoek kost geen geld oid. Dus daar kan het niet aan liggen dat er veel niet gaan.

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik had ruim een half jaar geleden al gemoeten naar telkens was er wel iets waardoor het uitgesteld werd. Of ik vergat het gewoon. Net toch maar een afspraak gemaakt.

5. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    Oei wat naar dat er zoveel vrouwen de oproep reageren. Wat hierboven al geschreven word......je kan er zoveel ellende mee voorkomen.
    Hier 3 jaar geleden voor t laatst geweest. En als ik een oproep krijg ga ik ook gewoon weer netjes heen. Vorig x 0 last gehad en goede uitslag

6. Manque

Manque Niet meer actief

Ik ben 33 en heb nog nooit een oproep gehad om te negeren. Ik zal zelf eens een afspraak maken. Goed idee, dit topic.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik ga ook altijd.
    Nichtje van een vriendin (43) is paar jaar geleden onder het mes geweest, nav haar uitstrijkje. Ze waren er vroeg bij.
    Zonder uitstrijkje had dit heel anders kunnen aflopen

8. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    Hier ook net een afspraak gemaakt nav het nieuwsbericht. Bleef het onbewust ook uitstellen, mocht al vanaf juni. Maar goed hij staat.

Je mag trouwens niet ongesteld zijn tijdens het uitstrijkje.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier in België is het zelfs om de twee jaar. Doe ik altijd. Ik vind het nogal logisch ook: kon je maar alle soorten kanker zo eenvoudig opsporen. Dan had ik een aantal belangrijke mensen nu niet moeten missen.

10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben 38 en dus al 2 keer opgeroepen en ook gegaan. Heel belangrijk want ik hoor regelmatig om me heen dat er toch iets mis was. Hoeft niet meteen kanker te zijn, kan ook een voorstadium zijn. Dan kun je maar beter op tijd zijn.
    Sja, en mijn hobby is ook niet die uitstrijkjes.

11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.272
    28.339
    113
    Ik ben nooit opgeroepen , ook nooit een uitstrijkje laten doen dus.
    Moet ik wel eens doen. Mja, tijd en gedoe :oops:

12. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Mijn moeder heeft baarmoederhalskanker gehad dus ik ben er altijd heel voorzichtig mee. Ik ben rond mijn 25e al voor een uitstrijkje gegaan (in de VS doen ze het bevolkingsonderzoek al vanaf 25 jaar).

Onlangs weer een uitstrijkje gedaan en daar kwam uit dat ik het Hpv virus heb, dus ik moest een vervolguitstrijkje maken bij de ha. Nu aan het wachten op de uitslag...
    Ik probeer ook altijd meiden om me heen te attenderen, better safe than sorry toch?

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben dus zo’n oproep-negeerder, echt dom... Om die reden had ik al een zelfafnameset aangevraagd, dan kun je zelf dus een testje doen en opsturen om te kijken of je hpv hebt of niet. Geen hpv? Dan een paar jaar later weer testen op hpv. Wel hpv? Dan naar de huisarts voor uitstrijkje om de cellen te laten onderzoeken.
    Net meteen die zelfafname gedaan, morgen doe ik ‘m op de post en dan na 3 weken de uitslag.

Door mijn bevallingen vind ik zo’n uitstrijkje toch een hele drempel, kan niet echt verklaren waarom...

rums en puzzelstukje vinden dit leuk.
  14. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.189
    1.395
    113
    Het komt niet eens in me op om niet te gaan. Was verbaasd toen ik dit vanmorgen op het nieuws zag.

15. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik heb 2x een oproep afgezegd. Beide keren was ik zwanger. Toen de 3e bijna 6 maand was heb ik een afspraak gemaakt al voordat ik de oproep weer kreeg.

Over 5 jaar ga ik zeker weer.

16. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Grappig te lezen dat je de drempel hoger vindt na je bevallingen. Hier was die juist lager. Iedereen had alles toch al gezien.

Ik denk dat dat ook hetgeen is waardoor er zo weinig vrouwen reageren op de oproep. Je moet toch met je billen bloot. En om dit nou als reden op te geven bij de huisarts is dan helemaal een brug te ver.

Athina vindt dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn oudste waren al mijn hechtingen gesprongen na de bevalling, echt een ravage. Het beeld van de gyn tussen mijn benen die z’n hoofd schudt en ‘zonde zonde, eeuwig zonde...’ zegt blijft me nog altijd bij... en sindsdien is die drempel er. Ook al is alles nu prima genezen en na de tweede bevalling op de OK ook nog prima ‘gefixt’....

Maar ik denk dat me over die drempel heenzetten wel heel goef zou zijn. Als er met die zelfafname hpv wordt gevonden, ga ik zeker naar de huisarts voor het uitstrijkje.

18. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Oef wat een klootviool zeg! Ik snap dat het dan heel anders ligt voor jou. Goed van je dat je de in ieder geval de thuistest doet en hopelijk komt er niks uit!

19. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.133
    113
    Hier recent voor de eerste keer geweest. Ook niet in mij opgekomen om niet te gaan.

20. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Dames... Tip; GAAN! Toen ik 14 was, bleef ik vloeien. Naar de huisarts, pilletjes gekregen, bleef vloeien. Naar de gyn, en ja hoor PAP3A en vervolgens nog eens PAP3B gehad. Heb een kleine operatie gehad en alles is uiteindelijk helemaal uit zichzelf hersteld... Maar moet er niet aan denken als we het toen niet hadden bekeken, hoe het dan af had kunnen lopen.

Had op mijn 14e al meer uitstrijkjes gehad dan een moeder die al 10 kinderen had gehad ;) Dus nee, ben daar niet bang voor.

Dames asjeblieft, GAAN!

DastyQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina