Ik ben pas 18 weken, maar ik zit toch alvast even na te denken over de kraamzorg. In principe hebben we niet zoveel zorg nodig, omdat ik toch geen bv mag/kan geven en ik alles nog redelijk goed weet van de eerste. Maar ik vind regelmatige controles natuurlijk wel een veilig idee en wilde daarom eerst 3 uur per dag afnemen. Maar nu zat ik te denken dat het misschien wel fijn is om hele dagen te nemen als de kraamzorg (als het goed klikt) dan bijvoorbeeld ook met mn dochtertje naar de speeltuin, boodschappen doen/winkelen of naar de dierentuin wil gaan (uiteraard op mijn kosten). Mn man moet helaas gewoon werken en normaal ga ik best wel veel met mn dochter naar buiten. Het is echt een buitenkindje, dat geirriteerd raakt van hele dagen binnenzitten. Ik vind het zo zielig als ze anders in mn kraamtijd steeds binnen moet zitten, want als ik het me goed herinner mag een pasgeboren baby pas na een week ofzo naar buiten. Natuurlijk doe ik dit alleen als mn dochter de kraamzorg ook echt leuk vindt, maar meestal is ze niet zo moeilijk naar vreemden toe. Denken jullie dat dit ook een acceptabele invulling is van de overige 3 tot 4 uur dat de kraamzorg per dag bij mij zou zijn? Of doet een kraamzorg dit niet? Schoonmaken hoeven ze overigens niet, want we hebben drie keer per week een schoonmaakster. Dus anders hebben ze toch niet zoveel te doen in die andere uren. Zou ik dan ook om een kraamzorg kunnen vragen die het leuk vindt om met peuters om te gaan en dingen te doen?
Hmm geen idee.. Lijkt mij dat ze er eigenlijk juist voor jou, de baby en eventueel huishouden zijn.. Maar misschien verschilt dat per bureau? Anders jouw kraamorganisatie even er over bellen?
Ja hoor, dat kan, bij ons werd aangegeven dat de Kraamzorg er zeker ook is voor de zorg voor oudere kinderen, alles gewoon in overleg met de ouders. Lekker op pad met een broertje of zusje was ook geen probleem. Mijn kraamverzorgster heeft bijvoorbeeld oa lekker op de grond zitten duplo-en en met mijn zoontje pannenkoeken gebakken.
Hier mochten ze wel achter het huis maar niet naar de speeltuin en boodschappen de winkel moest op loop afstand zijn anders mocht het niet
Zorg voor oudere kinderen kan, hier bracht de kraamzorg het buurjongetje bv naar de psz om de hoek. Maar echt uren de stad in of naar de dierentuin lijkt me te ver van huis; ze is er voor de kraamvrouw en baby, dus als die iets hebben heeft zij verantwoordelijkheid voor de zorg, dus ze moet gewoon in de buurt zijn.
Hier wou de kraamzorg op zich wel alles doen, kleine afhalen van de peuterspeelzaal, boodschappen doen. Alleen ze zou dan wel een km vergoeding krijgen voor de afstand die ze doet. Hier speelde ze ook best wel wat met de oudste! Vond het enorm fijn!
Hier deden ze officieel niets voor oudere kinderen. In de praktijk wel ietsje, maar officieel hoorde dit dus niet.
Hier deden ze alleen de hoognodige kleine boodschapjes en evt kindje naar school brengen en ophalen. Hoogstend een klein wandelingetje en wat spelen. Hoofdzaak is verzorging voor hun. En eerlijk? Ik zou het niet eens durven vragen of ze naar de dierentuin gaan of winkelen? Sorry maar dat zou ik echt heel vreemd vinden als ze dit doen. Ze komen voor de zorg en niet om kids te entertainen. Dit vind ik een taak van familie. Het is dure zorg en vind persoonlijk niet dat dit aan dit soort dingen besteed moet worden. Je kan toch een familielid of kennis vragen om je dochtertje mee te nemen? No way trouwens dat mijn kind met een vreemde naar de dierentuin gaat of in de auto. Maar dat is ieder zn keus
Even een edit op mijn post, ik heb het natuurlijk ook niet over naar de dierentuin of zo. Maar ze gaven aan dat kindje mee nemen naar de winkels, stukje wandelen of even naar de speeltuin geen probleem was. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt, omdat ik mijn kind niet aan een vreemde mee geef, maar het kon dus wel.
In de kraamzorg wordt gewerkt met het landelijk indicatieprotocol. Dit protocol is er voor gemaakt om zorg op maat te geven. De eerste prioriteit van de kv is de verzorging van moeder en baby en de gezondheid van beide bewaken. In het indicatieprotocol is daarnaast wat ruimte om evt. Andere kinderen te verzorgen, maar bij de kraamzorgorganisatie waar ik werk is de afspraak gemaakt dat dit, zeker de eerste dagen, binnenshuis moet gebeuren ( kans op complicaties bij moeder en baby zijn dan het grootst). later in de week, mits alles goed gaat met moeder en baby, mag de kv best even een klein boodschapje doen, de eendjes voeren, enz., maar sowieso nooit met de auto ( ivm aansprakelijkheid) en het moet op loopafstand van het huis zijn. Als er nl iets gebeurt met moeder of baby, is de kv hier tijdens haar werktijd verantwoordelijk voor. Ik denk dat het dus geen enkel probleem is dat de kv jouw oudste overal bij betrekt, met haar speelt en verzorgt, maar dat echte uitstapjes niet mogelijk zullen zijn. Het is KRAAMzorg, geen dagopvang voor peuters. Ik ben bang dat je je ideeen dus een beetje bij moet stellen.
Inderdaad ter plekke even vragen of de kraamzorg dit wil. De één wil het wel de ander misschien niet.
Bedankt voor alle reacties! Ik zal het wel zien als de kraamzorg er straks is. Vindt deze het leuk om dingen met mn dochter te doen, heeft ze voldoende ervaring en is er een goede klik tussen ons allemaal, dan kunnen ze lekker op stap (dierentuin en speeltuin beiden op loopafstand, zou haar nooit met de auto laten gaan!) en anders houd ik het bij die 3 uur per dag. Dochter bij de verzorging betrekking zal ik natuurlijk zelf ook doen, maar ik vrees dat ze dit niet langer dan 5 minuten interessant zal vinden. Ik heb hier vaak baby's over de vloer (pas soms op voor zusje en twee vriendinnen) en dochterlief heeft altijd bijzonder weinig interesse, hoe leuk ik het ook probeer te maken. Ze is iets meer een wildebras en vindt al dat verzorgende maar een beetje saai. Sowieso heeft ze weinig met baby's en vindt ze ze pas leuk worden rond hun eerste verjaardag. Misschien is het anders als de baby haar zusje is, maar tenzij de baby al zingend en tapdansend uit mij komt kruipen vrees ik van niet .
Jazeker, Er werd aan mij gevraagd of ik ook kraamzorg voor de andere kids wilde, ik zou dan extra uren kunnen krijgen zelfs. Heb jagezegd en moet maar s kijken hoe en wat.....
Lijkt me niet dat de kv er is om met je oudste echt pad te gaan, alhoewel ik natuurlijk begrijp dat er fijn is dat ze ook bezig gehouden wordt omdat het misschien geen binnenspeel kindje is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het raar (lees: belachelijk) zou vinden als een kv een kindje mee op stap neemt. (en dan heb ik het niet over een ommetje of eventjes naar de supermarkt of speeltuintje in de wijk. Ik heb begrepen van onze kraamzorg dat er in de periode dat ik ben uitgerekend (10 aug) veel kv's met vakantie zijn e.d en dat het daarom best kan zijn dat ik meerdere kraamverzorgsters in 1 week te zien krijg.. Hier baal ik best een beetje van, maar ja, als het niet anders is.... Zou het daarom wel heel erg krom vinden als de kv's wel op pad mogen met de oudste kindjes maar, NAAR MIJN MENING, efficienter ingezet kunnen worden bij andere kraamvrouwen.
Mijn kraam heeft steeds spelletjes gespeeld met de oudste als ik 's middags plat lag. Soms ook op de wii. Was midden winters anders was ze ook wel naar de speeltuin om de hoek gegaan. Ze heeft hem ook meegenomen voor een boodschapje bij de thuiszorg. Mijn man was 1 dag in de kraamtijd weg van 6-24. Ze was bijna boos dat mijn man alles had geregeld qua eten. Ze wilde wel tot 5 uur blijven, en daarvoor boodschappen doen en koken.. Heb haar vriendelijk om 4 uur de deur uit gewerkt (was lange dag in ruil voor minder uren met kerst) Maar het verschilt per kraam hoe ruim ze de regels nemen. En ook of de situatie het met de verse baby alles toelaat. Babyzorg gaat natuurlijk voor..
Volgens mij gaat het om zorgen voor, en niet per definitie op stap met.....al vind ik dat de invulling van kraamzorg een overeenkomst is tussen kraamvrouw en kraambureau. Immers het betreft een particulier bureau en vrouw betaalt.... Ik heb er dus geen problemen mee om de zorg waarvoor ik betaal op maat af te spreken...... Ik heb ook grote kans verschillende kraamverzorgsters te krijgen ivm vakantieperiode, maar dat heeft niks te maken met hoe een ander haar kraamzorg invult.......
Ik heb bij de intake aangegeven dat ik een van de belangrijkste punten vind dat onze zoon aandacht krijgt als ik in het kraambed lig. Dat was geen probleem en hoorde ook duidelijk bij de taken van de kraamzorg. Het was geen probleem on hem naar het kdv te brengen mits op loop afstand. Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat de tripjes die ze maakt niet te lang mogen duren. Ze moet door de dag heen ook de gelegenheid hebben om de baby en kraamvrouw in de gaten te houden.
Ik heb vorige week intake gehad en ze doen het dus wel in tegenstelling tot wat ik dacht Ik moest maar een schema maken wat dochter betrof met eten, slapen en dergelijke, zodat zij er zo min mogelijk last van heeft en een normaal ritme behoudt
Even een update: ik heb inmiddels ook een telefonische intake gehad en de dame aan de telefoon zei dat zorgen voor de oudere kindjes ook onder hun taken valt, maar dat ik met de persoon in kwestie zelf moet bepalen wat dit dan precies inhoudt. Heel redelijk lijkt me! Natuurlijk is de baby het belangrijkste en alleen als alles goed gaat, gaan we denken aan leuke uitstapjes voor de oudste en dan dus alleen als dochter zich hier ook vrij bij voelt. @chantal: Ik snap je punt wel, maar als wij voor 5 a 6 uur betalen dan wil ik ook iemand die er 5 a 6 uur is en dan is het logisch dat die persoon dan ook iets doet wat bij de functie past en nuttig is . Als ten tijden van de kraamzorg blijkt dat de maar 3 uur zorg is, is het voor het bureau waarschijnlijk toch al te laat om de planning om te gooien en haar naar een ander gezin te laten gaan.