Minder vlees gaan eten. Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lill, 29 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.251
    113
    randstad
    Wij zijn met de komst vd kinderen even veel vlees per maaltijd blijven gebruiken. Maar dat eten we nu met 4 ipv 2 dus dat scheelt al iets en verder maak ik standaard 1x per week pasta en dat is dan zonder vlees.

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.609
    31.107
    113
    Vrouw
    Klinkt lekker. Maar moet het denk ik niet mijn mannen voorzetten. Dus die probeer ik een keer als ik alleen ben.

En het is snert weer vandaag. Dus dat ga ik binnenkort ook een keer maken. Een van de weinige gerechten waar ik het vlees gewoon uit weg kan laten zonder dat ik het mis. Maar kost wel tijd.

Libra89 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.609
    31.107
    113
    Vrouw
    Wat voor saus maak je daar dan bij? Onze standaard pasta is met gehakt, courgette, tomaat, paprika en champignons. Maar sta helemaal open voor iets compleet anders :)

nneah vindt dit leuk.
  4. Niene1987

Niene1987 Lid

18 mei 2019
    15
    15
    3
    Vrouw
    Ik eet zo’n 7 jaar geen vlees meer, eigenlijk zo mee gestopt van 1 op andere dag.
    Nu ben ik 29 weken zwanger en bij de eerste keer bloedprikken dacht ik echt nu zul je het krijgen... ik had aangegeven Vega te zijn dus er werden extra dingen getest.

Zelf let ik totaal niet op wat ik binnen krijg dus ik eet geen extra noten, abrikozen, appelstroop Groene groentes of zulke dingen. Dus ik dacht echt die waardes zullen wel laag zijn omdat ik dus niet bewust er op let of wat extra’s eet... we eten wel ong 3/4x per week vleesvervangers

nou resultaten waren binnen en totaal niet raar of erg afwijkend. Zo blijkt maar dat je zonder vlees prima gezond kan zijn en geen speciale dingen mist (zonder er op te letten dus) als je er nog eens extra op gaat letten en dus wel noten of dergelijke gaat eten zullen de waardes vast beter zijn...

vivera shoarma I love it!
    vivera sowieso wel super lekker

qua recepten vervang ik ook vaak gewoon door vleesvervangers en dan eventueel wat extra champignons of zo iets.

Lill vindt dit leuk.
  5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.251
    113
    randstad
    Gooi er ook nog wel wortel en broccoli bij (en tomaat maat ik neem aan jij ook) en dan jouw ingrediënten. En als ik het in huis heb geraspte kaas

Mamafiets vindt dit leuk.
  6. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Wij bakken 1 keer per week frietjes en daar maken we ook vega snacks bij. Laatst de vega kipcorns, waren echt goed te doen! De vega kroket is zelfs onmogelijk om verschil te proeven, maar dat komt omdat er in een normale kroket max 5% vlees zit XD Dus die kun je ook makkelijk vervangen. Wij eten max 2 keer per week vlees en als ik het dan koop, probeer ik biologisch te kopen.

De vleesvervangers van de Lidl zijn prima hoor, alleen hebben die maar 5 verschillende en dat varieert wat moeilijk :) Vegetarische slager is alles favoriet van, ook beleg bijv. Maar dat is wel meteen de duurste.

En het milieu....tja, ik schrok me vorige jaar wild met die avocado rage, hoeveel water er wel niet voor nodig was! Meteen die dingen niet meer gekocht, maar dat is ook vast niet goed. Je moet je eigen middenweg zien te vinden en alle kleine beetjes helpen :)

Lill vindt dit leuk.
  7. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.989
    3.944
    113
    Vrouw
    Het is ook een illusie dat vegetariërs en veganisten vaker vitamine tekorten hebben.
    Het enige verschil is dat veganisten hun bloed om te zoveel tijd laten prikken voor de zekerheid
    De meeste vleeseters laten hun bloed minder vaak prikken, meestal pas als ze zich al weken of zelfs maanden lang slecht voelen.
    Bij veganisten zijn ze er gewoon veel sneller bij. Als iedereen hun bloed zou laten prikken zou dit dus ook bij vleeseters zijn.
    In vlees zit alleen maar vit B12, B1 en B6. Verder ijzer, fosfor en seleen en dierlijke eiwitten.
    Buiten de B12 vind je alles in plantaardige voeding en vit B12 is ook in plantaardig vlees, yoghurt en melk toegevoegd.
    Het enige wat ik voor de zekerheid bijneem is Vit B12.

Lill vindt dit leuk.
  8. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.240
    6.904
    113
    Vrouw
    Haha jij laat het inderdaad heel simpel klinken ;)

9. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.240
    6.904
    113
    Vrouw
    Ik eet eigenlijk al geen vleeswaren omdat ik dat niet zo heel lekker vind dus dat zal niet zo moeilijk zijn :)
    Soep maak ik nog wel eens maar dan word t gewoon met een groenteboullion en zonder ballen. Of het telt als een 'vleesdag' ;)

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.609
    31.107
    113
    Vrouw
    Dat.
    En het feit dat de meeste vegetariërs en veganisten heel bewust bezig zijn met voeding. En heel veel vleeseters niet echt.

Mijn moeder is sinds een half jaar veel bewuster gaan eten en parttime vegetariër geworden. Gezondheid ging net sprongen vooruit. Niet perse vanwege minder vlees, maar vooral vanwege bewuste keuzes en opletten dat ze van alles voldoende binnen krijgt.

Goed bezig ma :thumup:

Lill vindt dit leuk.
  11. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Het scheelt inderdaad al als je overdags geen vleeswaar op brood doet. ‘s Avonds eten wij een paar dagen per week vegetarisch en de andere paar dagen eten we biologisch vlees. De meeste vleesvervangers zijn niet zo heel duur en vlees weglaten en vervangen met ei, nootjes en/of kaas scheelt ook in de portemonnee. Dat investeren we dan weer in biologisch vlees.
    Verder zijn het echt de kleine dingen die het doen, zoals kiezen voor een pizza waar geen vlees op zit of soep zonder balletjes/kip.

Lill vindt dit leuk.
  12. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.891
    2.564
    113
    Behalve de little Willies <3

13. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.989
    3.944
    113
    Vrouw
    Dat is het ook. Ik ben/was ook snackfood verslaafd en het enige wat ik eigenlijk mis zijn de bicky burgers. En de kaaskroketten komen mij de strot uit:roflmao:. Nu bestel ik dan mini loempia's:p

Lill vindt dit leuk.
  14. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.989
    3.944
    113
    Vrouw
    Die heb ik net nog gekocht. :D
    Die zwanworstjes van Unox (denk ik) zijn ook lekker in een broodje met ketchup.

LizMe vindt dit leuk.
  15. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Pasta's zijn bij ons bijna altijd vegetarisch. Die maak ik vaak met een lading groenten naar keuze (vaak wel aubergine of champignon erbij voor een bite), een blik tomatenblokjes, creme fraiche (dat kan ook plantaardige room worden, als je echt hard wilt), keukenkruiden waarvan tijm en peterselie favoriet zijn, en natuurlijk de pasta zelf.

Ook staat hier vaak een chili con 'carne' op tafel, waarbij het gehakt wordt vervangen door sojagehakt. Geen idee of ik dat door alle recepten lekker zou vinden, maar chili kook ik best een poosje in, dus dan mengen de smaken heel goed.

En dan heb je nog soepen. Wij eten vooral gepureerde soepen vanwege de stukjes-fobie van onze zoon, maar die smaken prima! Met een broodje, en soms ook wat groenten met dips ernaast. Soepen maak je ook heel makkelijk vegetarisch.

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, als je maar een beetje ritme creëert in wat je kookt. Elke keer zoek je een receptje uit, en voor je het weet heb je een heel scala aan vegetarische recepten. Wij eten ook niet geheel vegetarisch, maar bij het plannen van het weekmenu moet ik er soms wel om denken dat er ook een of twee dagen vlees op tafel komt. Dat vindt mijn man lekker (en ik eigenlijk ook wel).

Mamafiets en Lill vinden dit leuk.
  16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij zijn ook enorm geminderd met het eten van vlees. Ik gebruik verschillende vleesvervangers, heb niet echt een voorkeur. Het is vooral uitproberen. Ik vind de vegetarische rookworsten bijvoorbeeld niet te eten, terwijl anderen dit wel vinden.
    Als wij wel vlees eten, gebruik ik qua hoeveelheid ook minder dan voorheen.
    Ik denk alleen niet dat wij volledig vegetarisch gaan wordenz

Lill vindt dit leuk.
  17. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.240
    6.904
    113
    Vrouw
    ik zou meer de dingen in restaurants missen. Zoals de varkenshaas met champignonroomsaus ❤ of een heerlijke snitzel ❤
    De snacks enzo dan weer niet. Dan eet ik wel een kaassouflee ofzo

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    die rookworst van unox is idd echt smerig.

19. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.240
    6.904
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ik vooral weekmenu's moet gaan maken :) dat dat me gaat helpen.
    En voor de rest lekker proberen.
    Thanks tot zo ver :) meer tips en ervaringen zijn altijd welkom

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.609
    31.107
    113
    Vrouw
    Deze was een beetje weg gezakt.
    Wat eten jullie op brood? Ik merk dat ik daar weinig variatie in heb. Kaas, sandwichspread en Philadelphia.
    Zoet houd ik niet zo van.

Deel Deze Pagina