Goede middag, Mijn dochtertje is 7 maanden ik zal ff het hele verhaal doen omdat dat er misschien mee te maken heeft. In het begin had ik overproductie het spoot er links letterlijk uit. Rechts is altijd minder geweest qua melk. Als ik kolf had ik links bvb 100cc en rechts 30cc of minder. Rechts kreeg ik harde rode plekken dus lekker warm douche en goed laten drinken daarna en toen was het weg. Maar mijn rechter borst bleef telkens pijn maar alleen bij het drinken. Terwijl links geen pijn was en ze gewoon goed aangelegd was. Ik dacht dat er misschien een kort bovenlipbandje was dus mijn vk ge vraagt te kijken en ze vond het niet te kort. Zij had ook het idee dat de pijn kwam door ver na uw de melkgangen. De pijn is namelijk alleen maar rechts en dan ook nog rechts in mijn borst naar de tepel toe en verder nergens. Mijn dochtertje kwam in het Ziekenhuis terecht met 4 maanden en toen is de productie lager geworden. Maar de pijn bij het drinken blijft de ene keer erger dan de andere keer. Ik masseer het veel en warme douches goed leeg laten drinken maar niks helpt. Nu had ik van de week opeens bloed aan mijn dochters mond. Zij had geen wondje en ik geen stukje tepels. Maar er was me gezegt dat het geen kwaad kon. Maar nu heb ik ook op eens links bloed. Het was alleen zo erg dat ik ging kolven en ik 30cc puur bloed in mijn kolf had na minuut wat ook stolde in de kolf. Ik alles schoongemaakt en weer verder kolven en het was opeens over. Nu heb ik alleen we met regelmaat dat tijdens het drinken ze nog steeds bloed drinkt maar ik weet natuurlijk niet hoeveel. Links doet verder ook niet pijn terwijl rechts ga ik zowat door de grond heen vooral na de eerste voeding want die gaat wel. Een heel verhaal zo maar wilde graag alles duidelijk op een rijtje zetten. Enig idee wat het kan zijn of wat ik moet gaan doen? De lactatiekundige die hier zit heb ik weinig mee. Bij de eerste weinig bruikbaar advies gehad wat achteraf het probleem ook niet was. Vr gr mama die nog lang niet wil stoppen eigenlijk en kindje ook niet PS ik onderdruk de pijn nu maar vaak met een ibuprofen maar ik blijf het voelen.
Hoi, Wat een vervelend verhaal, los van de pijn is het altijd naar om bloed te zien.. Mijn eerste advies: stop met rechts en ga op links verder. Er zijn voldoende vrouwen die één kant afbouwen omdat deze borst voor problemen blijft zorgen. Als ik het goed begrijp produceert jouw rechterborst significant minder dan links. Ik zou dus rechts afbouwen (niet meer aanleggen, tenzij om erge spanning te verminderen, of kolf dan tot het weer prettig voelt) Je lichaam zal dat na een aantal dagen gaan snappen. Blijf wel alert op harde plekken of verstopping. Je kindje leg je links aan. Gaf je altijd beide borsten per voeding, dan kan het nu nog steeds zo zijn dat je kindje stopt met links, even bij komt en dan leg je gewoon opnieuw links aan. Mogelijk moet ze de eerste week even wennen: dan zal ze misschien even 'door' moeten drinken om weer een melkstroom op gang te krijgen, maar dat krijgt ze wel door. En je hoeft niet bang te zijn dat je niet voldoende aanmaakt met 1 borst: vrouwen die een meerling krijgen hebben ook nog steeds twee borsten: zij krijgen er niet ook een borst bij Over het bloeden: het is vervelend en naar om te zien. Kan het zijn dat ingetrokken tepel hier een oorzaak is? Dat je tepel iedere keer terugtrekt (bijvoorbeeld in een vouw) en verkleeft, wat steeds open gaat bij oprekken (voeden/kolven) Ook kan het zijn dat je melkgangen geïrriteerd zijn en een beetje bloeden. Omdat je beschrijft dat het de eerste 30 cc ongeveer is, doet dat denken aan enkel bij het eerste toeschieten. Voor je kindje is dat niet erg: daarna komt de melk zonder inmenging van bloed en drinkt ze dat keurig weg. Hoevaak het voorkomt is niet te zeggen inderdaad: kan bij iedere voeding, kan incidenteel. Sluit uit dat het te maken heeft met je kolf: te harde zuigkracht, verkeerd ingesteld, hoog inzetten wanneer de motor eigenlijk niet meer optimaal functioneert kan allemaal tot klachten leiden. Wat voor kolf heb je? Misschien kun je deze na laten kijken, of probeer eens een andere. (of: kolf met je hand: geen apparaat meer nodig) Veel succes!
Rechts is idd heeeeel veel minder al vanaf dat 1. Ik legde juist nu eerst rechts in de hoop dat het meer zou worden maar dat doet het amper maar wel iets verbeterd ik krijg er nu ongeveer 40/50 cc uit en links 80/100cc Heb ook zitten denken aan stoppen met rechts maar Ben dus bang voor ontsteking. Ik heb geen ingetrokken tepels alles is zoals het 'hoort' te wezen. Ik kolf nu ongeveer 3 maanden met de calypso (zoiets geloof ik). En de laatste 3 weken wel een stand hoger nu je het zegt. Dus zal de stand weer lager zetten. Een hand kolf krijg ik geen tsr mee en zonder kolf lukt het me helemaal niet na diverse pogingen en filmpjes te hebben bekeken. Bedankt voor het duidelijke advies. Xxx
Wanneer je vatbaar bent voor ontstekingen kun je ondersteunend lecithine gebruiken: dit is een voedingssupplement wat je aan je dieet toevoegt. Vraag er naar bij de tuinen of natuurvoedingswinkel. Ik heb het ook wel eens op de markt zien staan bij de notenkraam. En let op je voeding!
Oké dan ga ik daar ff naar kijken. Vandaag alleen met rechts smorgens gevoed en straks kolven en nog geen stuwing gehad. Dus ik laat mijn rechterborst zo langzaam maar stoppen. Laatste vraag: Wat bedoel je met op de voeding letten? Bedoel je productie verhogende voeding?
Nee, ik bedoelde let op je voeding, zodat je minder vatbaar bent ook voor ontstekingen en vage klachten: groenten, rauwkost (lekker in dit seizoen) en fruit. Zorg dat je een balans hebt: het is niet zo dat je helemaal geen suiker of zo mag: maar let op je balans! Succes!