Na mijn verlof wil ik minder gaan werken. Van 4 dgn/wk naar 3 dgn/wk. Kan ik beter ouderschapsverlof 'nemen' of toch mijn contract laten aanpassen naar 3 dgn/wk? Het lijkt me helemaal mooi om 1 mnd onbetaald verlof op te nemen na mijn zwangerschapsverlof, zodat ik iets langer full time bij de kleine kan zijn. Kan iemand me adviseren? Thnx alvast! Maartje
nou zolang je ouderschapsverlof opneemt bouw je over je contracturen nog pensioen op. Als je je contract laat aanpassen bouw je maar over 3 dagen pensioen op.
Ik ben voor mijn onderzoek hier ook mee bezig geweest, en als je het straks weer prettig vindt om 4 dagen te gaan werken zou ik kiezen voor de ouderschapsverlof. Deze regeling kun je erg goed gebruiken om langer ( 1 jaar) thuis te blijven en weer rustig te kunnen wennen aan het werken en combineren van het gezin.
voor elke maand die je fulltime ouderschapsverlof opneemt krijgt je 680 euro van de belasting. Dus ik zou zeggen ouderschapsverlof!
Dit wist ik niet. Kan ik dit ergens op internet terug vinden? Dan wil ik dit ook wel 1 of 2 maanden doen.
Ik zou ook voor ouderschapsverlof gaan, dat krijg je tenminste nog gecompenseerd van de belastingdienst!
Hoeven jullie dan geen pensioenpremie zelf te betalen? Bij ons is de eerste 13 weken betaald door werkgever. Tweede 13 weken is onbetaald verlof. En dan moet je zelf je pensioenpremie betalen.
Ouderschapsverlof opnemen! je krijgt een gedeelte van de belasting terug! enne nog een voordeel... een eventuele eindejaarsuitkering wordt berekend op basis van je normale contract, zo ook je vakantie geld...
Ik zou ook gaan voor ouderschapsverlof. Je hebt dan recht op een extra heffingskorting van de belastingdienst ter compensatie van je lagere inkomen en dat heb je niet als je gewoon minder gaat werken. Bovendien lopen inderdaad al je andere rechten nog door op basis van je grotere contract (vakantiedagen bijv.). Misschien kun je zelfs overleggen om 1 maand fulltime ouderschapsverlof te nemen en de resterende tijd met 1 dag per week op te maken, dan heb je het allebei. Je hebt tegenwoordig recht op 26 weken, in te delen in overleg met je werkgever, dus mogelijkheden zat, lijkt me.
Je rechten lopen NIET door tijdens je ouderschapsverlof, tenzij dat in een CAO is geregeld. Is er geen CAO of staat er niets over ouderschapsverlof in, dan geldt de wettelijke regeling. Alle info staat op www.szw.nl http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction ... k_id=72370 Als je tijdelijk minder wilt werken, neem dan ouderschapsverlof. Je behoudt het recht om t.z.t. weer je oude uren aan het werk te gaan. Als je je contract laat aanpassen, dan moet je weer een verzoek indienen om meer uren als je dat weer zou willen. Je werkgever hoeft dan niet accoord te gaan.
Wel wordt tijdens het ouderschapsverlof gewoon je pensioen doorgebouwd. En inderdaad je kunt makkelijker terug naar je oude aantla uren.... omdat die nog gewoon op papier staan.
even een vraagj dames Stel ik neem na de bevalling 1 volle maand ouderschapsverlof op, krijg ik dan voor die maand nog 680 uitbetaald van de belastingdienst. en eventueel als de werkgever besluit gedeeltelijk door te betalen. Dus je zou bina je hele slaris uitbetaald kunnen krijgen die maand. gedeeltijk belastingdienst en gedeeltijk werkgever! of zie ik het verkeerd?
nee volgens mij zie je het goed. Maar let op je krijgt maximaal het bedrag dat je minder verdient dan het voorgaande jaar!