In maart 2016 worden wij voor het eerst ouders, en meteen van een tweeling. Ik probeer alvast wat financiën uit te vogelen, maar dat is best ingewikkeld. Ik werk 5 dagen (40 uur) in loondienst en wil na mijn verlof 1 dag minder werken. Mijn man is zelfstandige en werkt ca 20 uur per week, deels vanuit huis, dat blijft zo. Daarnaast kiezen we voor 1,5 dag per week KDV voor de tweeling. Ik twijfel tussen twee scenarios: A) - ik vang mijn dag minder werken op met gespaarde vakantie/adv-dagen (ik heb er echt veel). (hoop ook dat dit mag van werkgever) - salaris/toetsingsinkomen blijft gelijk. - we ontvangen dan minder kinderopvangtoeslag. B) - ik vang mijn dag minder werken op met ouderschapsverlof (onbetaald). - mijn (bruto)salaris gaat naar 80%. - we ontvangen dan meer kinderopvangtoeslag. Hoe bereken je wat het slimst is? 2016 Ik denk dat scenario A voor 2016 sowieso beter is. Het toetsingsinkomen gaat volgens mij per kalenderjaar, en de eerste helft van het jaar geldt sowieso nog mijn fulltime salaris. Dit werkt in het nadeel van de kinderopvangtoeslag. (als ik vanaf juli 20% in salaris terugga, komt dat op jaarbasis uit op 10% teruggang). Correct me if I'm wrong... 2017 Voor 2017 ligt het mogelijk anders... mogelijk is scenario B dan aantrekkelijker. Een klein beetje teruggang in inkomsten vind ik wel acceptabel. Ik kan de som "bruto 20% minder salaris en netto meer kinderopvangtoeslag" op dit moment echter nog niet berekenen (volledig afhankelijk van de hoogte van de toeslagen in 2017). Hoe beslissen jullie over dit soort zaken? Huur je een expert in? Of beslis je zelf, en op basis waarvan? Ik vind het allemaal best lastig. 1 dag minder werken is denk ik een redelijk veilige stap (helemaal als ik eerst zo lang mogelijk scenario A volg). I.v.m. hypotheek vindt mijn man ook dat ik contractueel 40 uren moet houden, omdat we dan de meeste mogelijkheden open houden bij oversluiten/verhuizen. Maar ik wil natuurlijk ook mijn kinderen zien opgroeien. Wat nou als ik straks toch liever minder wil werken dan 4 dagen? Groetjes, Nijlpaard
Je kunt verschillende scenario's doorrekenen op de site van belastingdienst. Google maar even op proefberekening toeslagen. Verder kun je als je minder wilt gaan werken ouderschapsverlof opnemen. Dat is meestal onbetaald maar je blijft dan wel gewoon je volledige 40 uren contract houden. Maar ik zou zeker eerst mijn vakantie en adv dagen opmaken. Vindt je werkgever waarschijnlijk ook fijn want dan bouwt die voorziening op de balans ook weer af.
Ik denk inderdaad dat je waarschijnlijk gelijk heb dat scenario a voor 2016 het meest aantrekkelijk is en Scenario b voor 2017. Wat betreft hoeveel uur je wil werken: ik zou gewoon kijken hoe het je bevalt om vier dagen te werken (met vakantiedagen dus) en vanaf daar verder kijken. Succes!
Ik heb de anderhalf jaar tussen de oudste 2 opgevangen met vakantiedagen. Bij ons wordt dat in elk geval geaccepteerd, zoals al eerder gezegd is een vijver (of zwembad) aan vrije dagen voor de werkgever ook nadelig. Voor jezelf is het volgens mij financieel altijd voordeliger om het zo te doen. Natuurlijk krijg je dan iets minder terug aan opvangtoeslag, maar dit bedrag is altijd minder groot dan wat je meer verdient. Of het je bevalt, 4 dagen werken... dat kan alleen de tijd uitwijzen...! Ik weet ook niet hoe je werkgever staat tegenover 60 of 70% werken, bij ons is 80% namelijk tegenwoordig het minimum.