Hoi allemaal, Ik ben in november via een uitzendbureau bij mijn huidige werk begonnen, nu is het zo dat ze me na een bepaald aantal uren gewerkt te hebben het bedrijf mij in dienst kan nemen. Of dit ook gaat gebeuren durf ik niet te zeggen, ivm de huidige crisis etc. Maar wat als ik over een tijdje vertel dat ik zwanger ben, kunnen ze dan besluiten om mij niet in dienst te nemen? Heb ik dan wel recht op een ww uitkering indien nodig? Hopelijk weet iemand hier wat van af of heeft in hetzelfde schuitje gezeten
Hoi Linda, Zolang je nog geen contract getekend hebt, kunnen ze altijd nog afzien van het geven van een contract. Of je recht hebt op een WW-uitkering hangt af van je werkverleden. Dat kan helaas niemand zo zeggen. Als je bv een vast contract hebt opgezegd voor een uitzendbaan is het wat lastig, want dan moet je kunnen bewijzen dat het op positieverbetering ging. Of je recht hebt op een ww-uitkering hangt in elk geval niet af van of je zwanger bent of niet. Is dit een antwoord op je vraag? Suc6! Visjes
recht op ww heb je, als je van de afgelopen 36 weken er minimaal 26 gewerkt hebt. dan krijg je 3 maanden, en mocht je meer arbeidsverleden hebben dan kan ww langer zijn. 1078 uur of zoiets meen ik, kan je in fase A bij uitzendburo werken, voor bedrijf je een contract moet aanbieden. Mocht bedrijf dat niet willen, dan ga je bij uitzendburo naar fase B.. en krijg je meer rechten. Kans is dus heel groot dat werkgever je gewoon via uitzendburo laat werken tot het moment van zwangerschapsverlof.
Van Limmeke: recht op ww heb je, als je van de afgelopen 36 weken er minimaal 26 gewerkt hebt. dan krijg je 3 maanden, en mocht je meer arbeidsverleden hebben dan kan ww langer zijn. Dit klopt inderdaad. Een opdrachtgever kan jou na 1040 uur op contract nemen. Mocht de opdrachtgever dit niet willen dan kan het uitzendbureau jou een fase B contract geven en evt. met de opdrachtgever een detachering afspreken dan heb je alle 3 zekerheid!
Bovenstaande klopt niet!!!!! Het gaat niet om 1040 uur maar om LET OP: 78 gewerkte weken.. pas na 78 gewerkte weken ga je over naar fase B
Hoezo niet? Na 1040 uur kan een opdrachtgever je op contract nemen. Op Fase B heb ik geen weken/uren genoemd, maar inderdaad na 78 gewerkte weken moet je overstromen na Fase B. Een uitzendbureau kan jou voor die 78 gewerkte weken ook een Fase B contract geven.
Waarom zou een uzb jou eerder een fase B contract geven? daar zijn ze niet zo happig op hoor.. ze kunnen wel een fase a contract geven maar ook dat mag je in deze tijden niet verwachten.. overigens is 1040 uur ook niet lijdend... het is maar net wat het uzb met de opdrachtgever heeft afgesproken.. soms mag je eerder of pas later op contract...
Hoi, ikzelf ben op 9 maart begonnen met werken via het Uitzendbureau. Mijn contract loopt door tot 9 juli. 4 maanden dus via het Uitzendbureau. Ik werk bij 1 opdrachtgever en deze kan mij na die 4 maanden in dienst nemen. Alleen is het zo dat ik 8 augustus ben uitgerekend en dus rond 9 juli met zwangerschapsverlof ga. Toevallig net wanneer mijn contract bij het Uitzendbureau verloopt. Dus de kans bestaat dat de opdrachtgever alsnog zegt: Toedeloe! Hoe zit het dan met mijn zwangerschapsuitkering / WW uitkering? P.s. ik heb hiervoor ook al een paar jaar gewerkt.
zwangerschapsverlofuitkering krijg je dan via UWV.... en is gewoon 16 weken... Als je na je zwangerschap nog geen baan hebt dan heb je recht op WW uitkering.. als je minimaal 26 weken hebt gewerkt van de laatste 36 weken (je verlof telt niet mee... dus je telt t/m de dag dat je met verlof ging... Heb je van de laatste 36 weken minimaal 26 weken gewerkt dan heb je recht op 3 maanden korte WW uitkering.. voor een langere uitkering kijken ze naar de 4 uit 5 jaareis en je arbeidsverleden... maar daar weet het UWV je alles over te vertellen..
MamaK, dank je wel! Ik was alleen bang dat ik geen zwangerschapsuitkering zou krijgen als mijn tijdelijk contract tot 9 juli bij het uitzendbureau vlak voor mijn verlof zou stoppen EN het bedrijf mij niet wilt overnemen. Dus dan ben ik met ingang van mijn verlof ook meteen werkloos... En dacht ik dus geen zwangerschapsuitkering te krijgen..