hallo dames! even een vraagje,,ik werk in de zorg ik werk 20 urtjes pw,,ik heb samen met mijn baas besloten om minder te werken ,ik kom mijn dagen die ik ingeroosterd sta ..maar dan halve dagen,,mijn vraag is nu,,hoe zit het? word mijn verlof die in okt ingaat nu verkort omdat ik minder uren werk? en heb ik nu kans op tekort aan uren zodat ik heel veel uren na mijn bevalling moet gaan werken ? alvast bedankt
Als je 50% gaat werken kom je dus lijkt mij 50% in ziektewet. Hierdoor ben je verplicht 6 weken voor de bevalling verlof te krijgen ipv 4 of 5. Lijkt mij niet dat je meer uren daarna moet gaan werken omdat 50% gemist hebt, als het door je zwangerschap komt en je werkgever met dit bij UVW krijgen ze er vergoeding voor!
Zie antwoord Noatje en nee je hoeft die uren niet in te halen, zou een beetje vreemd zijn. Je verlof blijft hetzelfde gewoon hetzelfde, (minimaal) 16 weken fijne zwangerschap
ohk ik hoop het,,ik kan volgende week pas met de arbo bellen,,,kunnen deze om een bewijs vragen van de gyn of verloskundige?
Waarom zouden ze bewijs willen hebben, kunnen ze zo toch wel zien neem ik aan. Maar even voor de duidelijkheid: je baas en jij hebben samen besloten dat jij minder gaat werken, is het werk te zwaar dan? en weet je zeker dat je dan die uren in de ziektewet zit?
ik werk in de zorg dus dat is erg zwaar,, ik heb een paar daen geleden gevloeid en moest hiervoor naar het ziekenhuis! gelukkig niks ergs maar als ik nog een x ga vloeien word ik opgenomen,,dit heb ik mijn baas verteld en hij zei dit kan zo niet je moet echt op de rem trappen ,,hij vertelde toen je gaat helve daagjes werken en de rest van die dag meld ik je ziek,
OK, da's heel duidelijk: je zit voor 50% in de ziektewet en je werkt nog 50%. (Topbaas heb je trouwens!). Dat betekent dat je gewoon je normale salaris doorbetaald krijgt en dat je baas je ziekteuren vergoed krijgt, omdat die zwangerschapsgerelateerd zijn. Je moet nu 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof, hebt niet meer de keuze of je nog tot 4 weken voor je uitgerekende datum door wilt werken. Je krijgt 6 weken zwangerschapsverlof, (wat langer doorloopt als je later dan de uitgerekende datum bevalt: je zwangerschapsverlof loopt vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum tot aan de bevalling) en vanaf de bevalling heb je dan nog 10 weken bevallingsverlof, (tenzij je eerder bevalt dan je uitgerekende datum, dan heb je gewoon 16 weken in totaal). Je bent ziek, dus dat hoef je niet in te halen. Hoeft toch ook niet als je je met een griep ziek meldt, dat je die week daarop dan dubbele uren werkt? Dus even als voorbeeld: je bent 30 november uitgerekend (voorbeeld he). Dan ga je 6 weken vooraf met verlof. Beval je op je uitgerekende datum, dan heb je na de bevalling nog 10 weken verlof. Beval je vroeger, bijv. 2 weken, dan heb je maar 4 weken zwangerschapsverlof gehad, maar krijg je 10+2 weken bevallingsverlof. Totaal dus 16 weken. Beval je later dan je uitgerekende datum, laten we maar weer 2 weken nemen, dan heb je in totaal 6+2 weken zwangerschapsverlof en na je bevalling nog 10 weken, dus in totaal 18 weken. Zo werkt het,
so wat een fijne uitleg dankjewel en ik ben toevallig ook 30 nov uitgerekend en ik ga ook 6wkn van tevoren met verlof 23 okt om precies te zijn ,,tot 12 feb...en idd tis zoals je zegt, als je griep hebt hoef je het ook niet in te halen,,idd ,,meid bedankt ik ga gerust slapen,,fijne zwangerschap
dit is wel fijn om te lezen! ik doe ander werk dan, werk in de tuinbouw en is ook erg zwaar werk... heb een gesprek met mn baas gehad en zijn overeen gekomen dat ik het zware werk halve dagen doe. het werk wat in nu nog wel aan kan, doe ik zolang ik dit nog kan. heb m ook verteld , want hij wist dat niet, dat als het door de zwangerschap komt hij het vergoed krijgt van het uwv. alleen dat geloofde hij weer niet.. naja, moet ie ook zelf weten. maar nu weet ik dat ik gelijk heb. dank jullie wel!