Hoi dames! Ik ben morgen 26 weken zwanger en heb veel last van harde buiken die af en toe ook pijnlijk zijn. De VK heeft gezegd dat ik per direct minder moet gaan werken, ze zei dat ik eerst kon proberen om 32 u te gaan werken i.p.v. 40 uur. Ik heb met mijn werkgever afgesproken dat ik elke dag ongeveer 1,5uur eerder wegga. Maar volgens mij lees ik hier meer dat je écht drastisch moet minderen met werken? Hoe lang zal ik aankijken of het zo voldoende is, een week, langer? Hoe realistisch is het om te denken dat ik straks wel weer volledig aan het werk kan? Of kan ik me beter instellen op kortere werkweken en het eerder met verlof gaan (met 34wkn ipv 36 wkn..)?
Ik zou het eerst eens aankijken met bijvoorbeeld 2 weken, kijken of het überhaupt baat geeft qua hoeveelheid harde buiken. Gaat dat goed, dan zou je hier mee voort kunnen gaan. En hoef je niet per sé eerder met verlof te gaan (mits je dus niet ziek bent gemeld!) Merk je onvoldoende resultaat ja, dan zul je nog minder moeten gaan werken of evt voor de helft ofzo in de ziektewet. Ik hoor ook wel dames die tijdelijk minder hebben gewerkt en toch weer aan de slag zijn gegaan. Is ook helemaal afhankelijk van het soort werk wat je doet. Sterkte er mee meid.
Heb je ook laten testen op een blaasontsteking? Hier werd er ook gezegd dat ik rustiger aan moest doen (ik werkte al niet meer) dus deed de hele dag niets meer. Dit was met 21 weken toen ik echt pijnlijke, best regelmatige harde buiken had 's avonds. Het leek idd minder door op de bank te liggen, maar toch kreeg ik met 28 weken weeën en bleek ik al die weken een blaasontsteking gehad te hebben. Bij een volgende zwangerschap is dat voor mij dus het allereerste wat ik doe bij harde buiken en ik raad het ook iedereen aan. Beter dat het niet zo is dan dat je straks ook met vroegtijdige weeën zit en daardoor dreigende vroeggeboorte.
Als je afspreekt met je werkgever dat je niet meer je volledige contract uren werkt maar minder, dan lijkt het mij dat hij je voor de overige uren zal gaan ziekmelden bij het uwv. De werkgever krijgt die uren volledig vergoed (dus kan hij jou vervangen) en jij blijft volledig loon krijgen. Het houdt wel in dat doordat je nu een een (klein) gedeelte ziek gemeld staat dat je verplicht 6 wkn van te voren met zwangerschapsverlof moet gaan. Ik heb dit bij mn eerste zwangerschap ook gehad. Het fulltime werken werd me veels te zwaar. In overleg met mn manager ben ik in verschillende stapjes uiteindelijk uit gekomen op 3 dgn per wk, ma/wo/vr werken. Dit was voor mij toen goed vol te houden tot het einde. Ik zou gewoon in overleg blijven met je werkgever en het steeds blijven aankijken wat goed voelt. Probeer idd eerst eens 1,5 u eerder naar huis te gaan, werkt dit niet voldoende dan kan je altijd nog meer gaan minderen! Veel succes ermee!!
MirjamRN spreekt over ziektewet. Maar het is ook mogelijk om in eerste instantie gebruik te maken van de mogelijkheid tot het nemen van extra pauzes (max 2 uur normale werktijd p/d) Hierbij wordt je dus NIET ziekgemeld en hoef je niet per sé eerder met verlof te gaan.
Ik ben vanaf week 20 (ongeveer) 25% minder gaan werken. Ik werkte toen nog op ma, wo en vr. Dus had na elke dag werken een dagje rust, dat werkte voor mij goed. Moest dan wel echt mn rust nemen op de dagen dat ik vrij was. Nu heb ik vandaag voor het laatst gewerkt en daar ben ik erg blij mee... Heb de hele zwangerschap erg veel harde buiken gehad.
Ik lees hier even mee, omdat ik sinds 3 weken (ik ben nu bijna 30 weken zwanger) ook erg regelmatig last heb van harde buiken. Vooral 's nachts, waardoor ik heel vaak wakker word en dus niet de nodige nachtrust krijg. Ik ben heel bang dat ik het niet vol ga houden op m'n werk en voel me daar ontzettend bezwaard over tegenover mijn werkgever. Misschien dat dat juist weer extra stress (in mijn hoofd) veroorzaakt, maar ik vind het gewoon lastig. Ik wil niet eerder met verlof vanwege een aantal zaken (afspraken over af te ronden projecten op m'n werk, plaats in het kdv, geregeld verlof/vakantie partner etc.), maar ik begrijp dat dat wel moet als je je gedeeltelijk ziek meldt? Een blaasontsteking is uitgesloten, daar ben ik op getest, maar wat dan wel de oorzaak is...? Zijn ze daar bij jullie achtergekomen, of is het gewoon iets dat je moet accepteren?
Er zijn ook periodes in de zwangerschap dat je gewoon meer harde buiken hebt omdat het kindje dan hard aan het groeien is. Ook kan het komen omdat je van jezelf vrij slank bent, dan voel je alle harde buiken extra goed. Als er een vetlaagje overheen zit voel je ze minder goed. Het kan ook komen omdat je er gewoon gevoelig voor bent. Dat is wat mijn vk me heeft verteld.
Meiden, bedankt voor de reacties @ Duchess: Ik heb geen blaasontsteking! Wat een heftig verhaal van jou joh... @ de anderen, ik weet hoe de regeltjes zijn mbt verlof, ziekmelden, extra pauzes etc... maar toch bedankt! @ Roosenzo, dat klopt.. VK zei ook dat harde buiken op zich niet heel erg zijn mits niet te vaak EN niet pijnlijk en dat zijn ze bij mij wel. Ik dacht dat het na een paar dgn rust toch wat beter ging maar afgelopen nacht echt weer een rotnacht gehad (werd weer wakker van de/met buikpijn...) En de 5 minuutjes lopen naar het station waren te veel om in een keer door te lopen Misschien gewoon een slechte dag? Ik hoop het... Ik ga het iig maar extra rustig doen vandaag!
Ja wanneer jij geheel of gedeeltelijk in de ziektewet zit tijdens je zwangerschap (ongeacht of het zwangerschapsgerelateerd is of bijv gewoon griep) en je bent dat met 33/34 weken nog.... dan moet je dus met 34 weken verlof nemen. Dus zes weken vooraf. Dit is gewoon wettelijk zo geregeld. Maar KDV en verlof/vakantie partner kun je toch ook gewoon vanuit huis doen? Evt de overdracht van je werk kan ook vanuit huis hoor. Er is altijd wel een mouw aan te passen!