Hoi allen, Hopelijk willen jullie je ervaringen met mij delen of mij eventueel adviseren. Ik ben al twee maanden ziek of gedeeltelijk ziek gemeld op het werk omdat ik me, helaas nog steeds, ziek zwak en misselijk voel. Ik stuit daarbij op veel onbegrip bij mijn werkgever. Nu heb ik vandaag eindelijk een gesprek gehad met de bedrijfsarts. Op zich was hij wel meelevend en hij heeft me voor 100% ziek gemeld met het advies om twee dagdelen op therapeutische basis te werken. Dit, om de werkgever te verplichten om ruime ondersteuning te zoeken en zodat ik niet gedwongen kan worden om teveel te werken. Ik mág wel meer werken natuurlijk. Echter, de arts verwacht dat het UWV dit niet zal accepteren, omdat er geen medische oorzaak is. Controles zijn allemaal goed. Wel heb ik PCOS maar ben niet onder behandeling van een gynaecoloog en volgens de arts telt de verloskundige in de ogen van het UWV niet mee. Mogelijk dat de werkgever dus geen vergoeding krijgt en ik straks geen loon. Wie heeft hier ervaring mee?
Wat een vreemd verhaal. Mijn verhaal komt heel erg overeen met dat van jou en bij mij is alles vergoed!
Je word vanzelf gebeld door het UWV. Of je moet ze zelf bellen. Brief krijg je dan thuis. Na dat gesprek hoor je of het vergoed word. Ik zou me niet zo druk maken. UWV beslist en die zijn niet de moeilijkste mensen. Als je snel wil weten hoe het zit dan kan je ze morgen ook zelf bellen en vragen hoe het zit.
Lijkt me niet waar. De bedrijfsARTS laat je 100% de ziekte wet in gaan en hij zegt dan dat het niks medisch is Rare arts als hij geen medische opleiding heeft gehad hij zegt toch zelf dat je door je klachten (medisch) niet kan werken of ben ik nu echt f van t padje af ? Je bent gewoon ziek verklaard vanuit je zwangerschap en dat word altijd vergoedt.
Vreemd verhaal. Allereerst, even er van uitgaande dat je een vaste baan hebt, jouw baas heeft de wettelijke plicht om jouw loon door te betalen bij ziekte. Voorwaarde is wel dat jij meewerkt aan reïntegratie. Een bedrijfsarts geeft advies over de mate waarin jij wel of niet in staat bent om te werken. Aan de hand van dat advies moeten jij en jouw baas afspraken maken. Jouw baas kan aanspraak maken op een vergoeding van het UWV als jouw arbeidsongeschiktheid het gevolg is van zwangerschapsgerelateerde klachten. Mocht het UWV besluiten dat zij jouw baas geen vergoeding toe kennen dan ontslaat het jouw baas niet van de verplichting om jouw loon door te betalen. Kun je evt gebruik maken van de diensten van een vakbond?
Inderdaad birds, zo neemt die arts zichzelf eigenlijk ook niet serieus. Dankje Sas, zal eerst even afwachten. Kan geen gebruik maken van de vakbond, maar heb wel andere connecties die mij mogelijk dan kunnen adviseren.
Inderdaad erg vreemd van de bedrijfsarts. Ik heb een brief gehad van mijn VK met het advies te stoppen met werken ivm zwangerschapsklachten, zonder hierin te vermelden wat precies. De arboarts vond dit voldoende en UWV vroeg telefonisch eigenlijk alleen of ik zwanger was, wat mijn uitgerekende datum was en of ik inderdaad klachten van de zwangerschap had. Dat van UWV was echt heel minimaal. Alles is gewoon vergoed. Mijn werkgever krijgt geld van UWV en ik merk verder niks en krijg gewoon 100% mijn salaris zoals ik gewend ben
ik was tijdens de eerste zwangerschap al vroeg uit de running ivm bekkenklachten. Het uwv belde af en toe op of ik nog steeds ziek was. Heb nooit een verklaring van een arts hoeven laten zien. Dus ik zou me daar over echt niet druk maken. En die arbo arts redeneert wel krom. Hij meldt je ziek maar het is niets medisch? Wat dan wel. Dat je misselijk bent komt toch overduidelijk door de zwangerschap?
Ja gek hè? Maar volgens hem waren zwangerschapsgerelateerde klachten, terwijl verder alles goed is, onvoldoende voor het UWV. Jullie reacties stellen me wel gerust! Dankjewel allemaal! Ben wel benieuwd verder, want mijn leidinggevende heeft als reactie op het advies van de arts mij alweer gemaild (op m'n thuisadres). Hij probeert zich vast te houden aan onze eerdere afspraken. Dacht het niet. Het lijkt echt niet tot die man door te dringen dat het zo niet langer gaat!
Lijkt me stug. Mijn ervaring dat het UWV heel voorzichtig is met zwangere vrouwen. Tijdens mijn zwangerschap had ik bekkeninstabiliteit. De bedrijfsarts vond dat ik wel weer een paar uur per week kon werken. Mijn leidinggevend vond dit geen goed idee en ook UWV zei dat ik moest luisteren naar mijn lichaam en in het belang van de baby moest denken.
Ik ben ook tijdens mijn zs ziek gemeld vanwege zs klachten. Mijn werkgever kreeg volledige vergoeding door het UWV omdat de klachten vanwege de zs waren (niet medisch). Ik heb nooit wat gehoord van het uwv, ik kwam met regelmaat bij de arboarts van mijn werkgever. Dit heeft nooit problemen gegeven hoor
Er is hier op zp ook een uwv webcare team. Misschien daar je vraag ook stellen? Heb je gelijk het juiste antwoord.
Wat raar zeg, klopt helemaal niets van. Ik ben op eigen houtje met 14 weken naar de bedrijfsarts gegaan (dus niet op advies van vk of gyn) dat ik fulltime werken niet trok. Zonder problemen 50% gaan werken en bedrijfsarts gaf het door aan uwv. Uwv belde mij binnen twee weken om het verhaal te verifiëren en sloot daarbij meteen mijn dossier want het was een duidelijk zaak: zwangerschapsklachten en pas weer aan het werk kunnen ná mijn zwangerschapsverlof. Vervolgens met 20 weken teruggegaan naar de bedrijfsarts en 100% ziektewet in gegaan. Uwv vergoed dat gewoon en heb je echt geen briefje van je vk of gyn voor nodig. De bedrijfsarts is daarvoor om jouw klachten aan te horen en ook te gronden. Zou het UWV anders zelf even bellen als je nog niets hebt gehoord. Gewoon even voor je eigen geruststelling
Onzin! Zwangerschapsgerelateerde klachten zijn niet te ontkrachten en bovendien tijdelijk. Ze kunnen je niets maken. Zij horen je werkgever te vergoedden voor de tijd dat je je ziekmeldt. Ze kunnen je oproepen en dan leg je uit dat je je beroerd voelt en al zouden ze dat afwijzen teken je gewoon bezwaar aan. Maak je niet druk! Je krijgt gewoon doorbetaald. Neem alleen enige desinteresse niet persoonlijk. Succes!