Gisteren ben ik in overleg met mijn werk 2 uur minder gaan werken. dit omdat wanneer ik thuis kwam na mijn werk wat ging eten en dan een uurtje later naar bed toe ging omdat ik dan helemaal op was. Nu werk ik via uitzendbureau bij deze werkgever, zij melden mij dan ziek voor die uren en daarvoor neemt uwv morgen contact met mij op. Zal het uwv hiermee akkoord gaan? Of moet ik het dan via verloskundige dit regelen? ( hiervoor werkte ik dus altijd 40 uur per week ) en met 3 weken 1 dag mag ik met zwangerschapsverlof..
Je moet dit ook aangeven bij je vk of huisarts. Het UWV gaat niet af op wat jij zelf verstandig vindt, maar wil het ook van een "deskundige" horen. Anders kan het zijn dat je geen ziektewet-uitkering krijgt.
Hier precies hetzelfde, ook 2 uur minder per dag, en het UWV deed helemaal niet moeilijk. Hier ook alleen met de baas geregeld en die heeft dat dan weer doorgegeven. UWV belde en ik moest doorgeven wat de klachten waren, nou ik hou de hele dag staan niet meer vol. Waren toen nog 3 weken voor verlof en ze lieten het zo staan, zouden ook geen contact meer opnemen. Dus geen contact verder met vk of ha gehad.
ik heb het helemaal niet via de vlos of ha moeten regelen. heb de laatste week maar 25% gewerkt en uwv heeft totaal niet moeilijk gedaan. had het wel vantevoren overlegd met mijn baas en heb me nooit ziekgemeld zonder dat eerst met haar te bespreken, misschien dat ze daarom nooit gecontroleerd oid hebben?
Volgens mij hoeft het niet perse via de ha en vk, hoor... Het UWV gaat over het algemeen af op wat jij en je werkgever samen bespreken. Bij mijn eerste zwangerschap zat ik 50% in de ziektewet, (zonder dat ik het overlegd had met vk of Ha) al vanaf de 5 maanden, en ik heb 2x een telefoontje gehad van het UWV. 1x om te vragen waarom ik ziek was en de 2de keer gewoon ter controle of alles nog hetzelfde was... En geen van beide keren hebben ze om een verklaring van een Ha of Vk gevraagd...
Ok bedankt voor jullie antwoorden .. ik denk zelf ook niet dat ze nog moeilijk gaan doen over de 3 weken dat ik nu nog moet.. Maar werd wel een beetje zenuwachtig van het telefoontje.. Ik ben namelijk iemand die snel dicht klapt als iemand een weerwoord heeft..
Ik ben iom mijn werkgever ook minder gaan werken ( 10 uur per week minder) Ik kwam dus voor 50% in de ziektewet. UWV maakte er geen punt van, vonden bezoek aan een bedrijfsarts ofzo niet nodig.
Ow okee, dit werd tegen mij gezegd door een collega. Ze zei dat ik langs de ha moest gaan en dan zou zij wel zeggen wat ze evt. verstandig vond. Verder wil mn baas dat ik langs de arbo-arts ga, maar dat komt omdat we weinig personeel hebben en ze dus duidelijkheid wil over of ik nog meer ga werken en wanneer enz. Een tussenpersoon van mn werk zei dat ze kunnen vragen of je het goed vindt als ze het navragen bij de ha en dan is het dus handig als die er wel wat vanaf weet. Verder weet ik ook niet hoe het zit
Ik ben in eerste instantie 50% gaan werken en ben nu na overleg met de VK terug naar 40% gegaan. Het UWV heeft hier niet moeilijk over gedaan. Je hoeft niet zenuwachtig te zijn hoor, ze zijn over het algemeen heel begripvol en voor die laatste paar weekjes zullen ze zeker niet moeilijk doen. @Lotte1987: Ik zou het dan eerder met je VK bespreken als ik jou was, die is daar wat meer 'in thuis' zeg maar. En jou baas kan wel willen dat je meer gaat werken enzo maar als het niet gaat dan gaat het niet. Jij kan er niks aan doen dat hij weinig personeel heeft. Ze kunnen inderdaad jou vragen om toestemming te geven om medische informatie te mogen opvragen maar in het geval van zwangerschap weet ik dit nog zo net niet. Ik zou het i.i.g niet zomaar doen en dat even heel goed nakijken.
Ik heb het zelf inderdaad ook met mn vk besproken hoor dus ha en vk weten er beide van nu. Op de site van het UWV staat geloof ik dat ze gegevens op mogen vragen als jij dat goed vindt. Ik denk alleen dat het raar staat als ik nee zou zeggen, dan lijkt het misschien of ik iets te verbergen heb. Maar ik vind het ook niet nodig nee dat ze alles weten.
bij mij deden ze dus helemaal niet moeilijk.. Hoefde ook niet via vk of huisarts.. Pak van mijn hart..
Zou eigenlijk ook wel stom zijn als ze heel moeilijk doen. Ik werk nu zelf bijv. halve dagen door de stress op het werk en andere persoonlijke oorzaken. Als ze dan ook nog eens heel moeilijk gaan doen dan heb je meteen nog meer stresssss
Het uwv heeft me gebeld en gevraagd waar ik last van had. Ik heb verteld dat ik zo moe was, me slecht kon concentreren en vergeetachtig was. Daar gingen ze toen zonder mee in mee. Hij belt me nu pas 1 september weer en het laatste gesprek was alweer 3 weken geleden. Allemaal heel gemakkelijk dus. Ik heb wel overlegd met vlos en huisarts maar meer omdat ik dat zelf prettig vond tov mijn baas.
Ik ging op het eind halve dagen werken en werd na een weekje door het UWV gebeld. Ze vroegen me waarom ik minder ben gaan werken en wat de klachten zijn. Ik werk in de zorg en heb aangegeven dat ik de ADL niet meer kon geven en dat ik na een dag werken kapot was. Heb verder niets bij de vk ofzo aangegeven en na het telefoontje was het dan ook geregeld.