hoi hoi, wij zijn bezig om zwanger te worden maar zit met mijn werkgever in mijn maag, uit voorgaande verhalen van collega's weet ik nu al dat er bij ons niet een mogelijk heid is om minder te gaan werken . werk nu 32 uur en wil straks graag 20 uur gaan werken. maar wanneer vraag ik nu een gesprek aan? gelijk of na drie maanden als je weet dat je zwanger bent en kunnen ze je het weigeren om je minder uren te geven. : kus
Volgens mij kunnen ze het je niet weigeren als jij minder wilt werken. Ik dacht zelfs nog dat er 'regels' zijn tot wanneer je het uiterlijk kan vragen (net als met je zwangerschapverlof tot drie maanden voor de datum dacht ik). Ik zou er persoonlijk nog even mee wachten en niet direct na 3 maanden zoiets aankaarten. Maar goed ik heb makkelijk praten..mijn manager reageert altijd heel positief op dat soort dingen en zei laatst nog iets van nou je hebt nog even om erover na te denken hoor en haast je vooral niet (dit als reactie op mijn twijfel of ik straks 32 uur pw wil gaan werken ipv 36). Succes!
Volgens mij mag een werkgever het weigeren om 20 uur te gaan werken. Maar dat zou ie weer moeten onderbouwen of zo. Wellicht handig om bij rechtsbijstand of zo na te vragen?
Hey, Bij ons is het zo dat je parttime min 24 uur mag werken. Hier moeten ze mee akkoord gaan. Als je minder wilt werken, kunnen ze dit weigeren. Je kunt ook eerst een paar uur ouderschapsverlof aanvragen. Dan kun je daarna misschien iets anders ofzo vinden. Is dat een idee? Groetjes Mariska
Als je via GOOGLE 'minder werken' intikt dan krijg je een linkk naar een pagina op de site van het SZW waar alles op staat over het indienen van een verzoek om minder (of meer) te gaan werken. Ik heb vast een stukje voor je geplakt! Hoe vraagt u een verzoek tot aanpassing aan? U moet minimaal vier maanden vóór de gewenste ingangsdatum schriftelijk een verzoek voor aanpassing van de arbeidsduur indienen bij uw werkgever. Het is verstandig om het verzoek van tevoren met uw werkgever te overleggen. U hoeft geen reden te geven voor uw verzoek. In de aanvraag moeten de volgende zaken staan: * De ingangsdatum. * Het gewenste aantal uren dat u wilt gaan werken. * De verdeling van de uren over de week. Als uw verzoek door de werkgever wordt ingewilligd, wordt de arbeidsovereenkomst aangepast. Mag de werkgever het verzoek afwijzen? Ja, dat mag, maar alleen als er sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Dat betekent dat de werkgever het verzoek mag afwijzen als door een aanpassing van uw arbeidsduur het bedrijf in ernstige problemen zou komen. Bijvoorbeeld: u wilt minder gaan werken, maar: * Er is niemand om het werk over te nemen. * Er ontstaan problemen in het rooster. * Er ontstaan problemen op het gebied van de veiligheid. Of u wilt meer gaan werken, maar: * Er is niet voldoende werk. * Er is geen geld om die extra uren te betalen (bijvoorbeeld bij gesubsidieerd werk als de subsidie niet voldoende is om de extra loonkosten te betalen). * Het vastgestelde maximum aan personeel of de personeelsbegroting biedt geen ruimte. De werkgever moet de reden voor de afwijzing van het verzoek uiterlijk een maand voor de gewenste ingangsdatum schriftelijk laten weten. Als u een maand van tevoren niets gehoord heeft van de werkgever, dan mag u de arbeidsduur aanpassen. Ook al is de werkgever het daarmee niet eens. Gaat u niet akkoord met de afwijzing? Dan kunt u het verschil van mening voorleggen aan de rechter. Veel suc6
Ja, wettelijk is alles geregeld, maar in de praktijk werkt het niet zo, want wil jij de bond of een advocaat inschakelen?? Werk je er dan nog met plezier?? Mijn vriend wilde ook 4 dagen gaan werken; eerst ouderschapsverlof opnemen en daarna 4 dagen blijven werken. Mag allemaa volgens de wet, maar van zijn baas niet......hij heeft het niet op de spits willen drijven, omdat hij wel met plezier naar zijn werk wilde gaan, wat hij eigenlijk al niet meer deed nadat ze het geweigerd hadden. Hij is toen gaan rondkijken en kon binnen no time uit 3 andere banen kiezen waar hij wel 4 dagen kon werken; goed geregeld dus.
he dames, bedankt voor jullie reacties, er zijn mij al drie dames voor gegaan en die hebben allemaal ontslag genomen omdat ze niet minder konden werken en de reden was dat ze alleen maar met contracten van 32 uur draaiden en dit niet aan wilden passen. ze zijn alle drie met ruzie en advocaten aan de gang geweest maar idd de werk sfeer werd er niet beter van, ik wacht wel even af heb nl wel rechtsbijstand misschien idd even bellen om te informeren naar de optie's kus
wat een gedoe met die werkgevers!!! ik mag mijn borst ook al vast nat maken,want de mijne is ook geen gemakkelijke! jammer
nou echt wel heb vandaag gehoord dat een collegaatje zwanger is en minder wil gaan werken wacht dus eerst even af wat er met haar gebeurd, we zullen het wel zien ga het ook niet langer uitstellen dan maar een andere baan. ik leef nl niet alleen maar voor mijn baas! kus
Bij ons had onze vorige chef aangegeven toen mijn collega zwanger was dat ze minimaal 3 dagen (24 uur) moest werken. Nu ben ik zwanger en hebben we een andere chef en heb ik gevraagd wat de werkelijke aantal uren/dagen zijn die we minimaal moeten werken voor deze functie. Hij komt ernog op terug, even overleggen met PZ. Dus ben erg benieuwd.
ik vind het eigenlijk een beetje raar dat ze dat kunnen eisen, je bepaalt toch zelf hoeveel je wil gaan werken. ze bepalen toch ook niet voor je wanneer je zwanger wordt, vind het maar een raar gedoe met al die werkgevers hoor kus