zelfstandig ondernemer, zwanger zijn en meer

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Terese, 3 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Terese

Terese Fanatiek lid

Wie is hier zelfst. ondernemer en hoe heb jij eea geregeld inzake je zwangerschap, bevalling en creche?

2. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Als zelfstandige verloopt je zwangerschap niet anders dan normaal hoor ;)
    Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je geen inkomen hebt tijdens je verlof, hiervoor moet je dus een reserve aanleggen of (tijdig!) een verzekering afsluiten.

Succes

3. Terese

Terese Fanatiek lid

Ik bedoel dan ook hoe je dat financieel hebt geregeld. want niet werken is idd geen inkomen. En dat kan er best inhakken. Vandaar dat ik benieuwd ben naar andere dames die hier ervaring in hebben en wellicht ook tips, waar ik aan kan denken ;)

4. debje26

debje26 Lid

17 jul 2006
    61
    0
    0
    Ik werk ook als zelfstandig ondernemer. En heb wat centjes gespaard voor de maanden dat ik niet of minder kan werken. Dit is een reserve van ongeveer 5 maanden (bedrag wat ik dus minimaal nodig heb om rond te kunnen komen)
    Mijn vriend heeft gelukkig een vaste baan, maar ik moet zelf ook bij verdienen willen we alle vaste lasten kunnen betalen.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering vond ik veelst te duur; ik spaar liever. Want anders ben ik alleen maar aan het werk voor verzekeringen.

Wat betreft kinderopvang ed... ik hoop het niet nodig te hebben. Ik werk aan huis en hopelijk heb ik genoeg tijd om te kunnen blijven werken en het kindje te verzorgen. Desnoods werk ik in avonduren en weekenden als mijn vriend thuis is.

Groet,
    Deb

5. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Oh stress was dit voor mij!
    Ik heb een eigen kledingzaak en geen personeel, dus dat betekend dat als ik verlof heb iemand moet aannemen en dat terwijl ik al haast geen geld voor mezelf over hou!
    Ik heb wel een verzekering maar de zwangerschapsregeling is sinds 2004 afgeschaft dus had ik geen recht op geld...
    Nu hebben we alles laten onderzoeken en nu bleek(gelukkig) dat als je 3 jaar zelfstandig bent wel recht op een zwangerschapsuitkering hebt en daar val ik net binnen!
    Ben zelfstandig sinds 1 dec 2003 en mn bevallingsdatum is net die maand dus ik heb heel heel veel mazzel!!!
    Anders had ik best een groot probleem gehad!

Ik probeer wel zolang mogelijk door te werken en zsm weer te beginnen na de bevalling maar ik heb nu gelukkig wel een financiele meevaller en kan een tijdje iemand aan gaan nemen!

Daarna wil ik mn kindje graag gaan meenemen naar de winkel zodat ik niet (teveel) oppas hoef te regelen.

6. Terese

Terese Fanatiek lid

Melody, ik ben vanaf 01-01-07 ook 3 jaar zelfstandig. Stel nu dat ik 1 dezer maanden in dit jaar zwanger raak, heb ik daar dan ook recht op?

7. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ja als het goed is wel... als je maar op het moment van de bevalling 3 jaar zelfstandig bent...
    maar dit kan natuurlijk ook per verzekeringsmaatschappij verschillen...
    heb je wel een arbeidsongeschiktheidsverzekering?
    Moet je even goed uitzoeken en er echt zelf achteraan gaan want er was mij eerst verteld dat ik nergens recht op had!
    als ik het er bij had laten zitten dan had ik nooit een cent gekregen dus!
    Ik ben er nu nog bang voor hoor, heb het alwel zwart op wit, maar pas als ze het geld op mn rekening hebben gestort durf ik weer te juigen!

8. Terese

Terese Fanatiek lid

Dat is dus als ik het goed begrijp afhankelijk van je arbeidsongesch heids verzekering?

ja sorry, dit is allemaal nog zo nieuw voor me en ben allang blij dat je deze tip geeft!

9. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
  10. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ja ik heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering....

11. Terese

Terese Fanatiek lid

Ik ga meteen alles checken!!!! Dank je voor je tip!!!

12. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Veel succes!
    Ik hoop dat je er wat aan hebt...
    Ik had het gevoel dat ik er alleen voor stond op dat moment en mensen zeiden wel heel makkelijk; dan had je er zelf maar voor moeten sparen... maar als ik al bijna geen winst uit mijn zaak haal dan zou ik niet weten hoe dat moet!
    En mn kinderwens opzij zetten voor mn zaak? dat zou ik ook nooit doen!
    De verzekering zei eerst tegen mij; dan doe je je winkel toch 2 maand dicht :(
    wat een verstand... wie betaald dan al mijn rekeningen?? ze hebben allemaal makkelijk praten maar snappen niet dat zelfstandig ondernemers het ook moeilijk hebben en dat eigen baas zijn echt niet zoveel voordelen heeft als gedacht wordt!
    (ik ben ook van plan te stoppen met de winkel als mn contract van het pand die ik huur over 3 jaar is afgelopen)

Nou ik hoop dat het voor jou ook positief zal lopen!
    Laat het nog maar even weten ;)

13. Riet

Riet Lid

13 mei 2006
    22
    0
    0
    IK werk ook alszelfstandig ondernemer en heb een arbeidsongechiktheidsverzekering; alleen die heeft een eigen risico van 2 jaar, dus keert pas uit als je tijdens de vermoedelijke bevallingsdatum 2 jaar of langr de verzekering hebt....... vind ik best een probleem, want de verzekering loopt nu pas sinds 2 maanden dus moet nog even wachten.....

14. Terese

Terese Fanatiek lid

Hmmm, probleem is, dat ik deze nog moet afsluiten. Dus ik zal eens in de voorwaardes kijken. Ik heb dinsdag een afspraak met mijn tussenpersoon.

Melody, bij wie ben jij verzekerd?

15. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Ik ben vezekerd bij Aegon...
    Je moet idd 3 jaar verzekerd zijn op het moment van je bevalling...

16. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    laat je nog ff weten hoe het afgelopen is zodra je meer weet???

17. Terese

Terese Fanatiek lid

Vanmiddag heb ik een afspraak met mijn tussenpersoon ;)

Overigens, ik wacht toch nog maar even met een kindje krijgen, zie onderschrift ;)

18. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    oh oke!
    goed dat je er nog even mee wacht dan...
    maar alvast heel veel succes met het werk en in de toekomst als je wel aan een kindje toe bent en zwanger bent!!
    maar dan zullen we het hier vast ook wel lezen! ;)

19. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Ik weet dat je er even niet mee bezig bent om zwanger te worden maar heb je nog geinformeerd bij de verzekering??
    Was ff nieuwschierig! ;)

Deel Deze Pagina