Minder werken

Discussie in 'De lounge' gestart door Lovely83, 15 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook recent minder gaan werken; van 20 naar 16 uur gegaan. Dit ging niet heel makkelijk bij ons op het werk, maar ik ben uiteindelijk blij dat het is gelukt. Vorig jaar is het te druk geweest, waarvoor ik tegen een burn out aan zat; vandaar nu wat pas op de plaats en misschien voelt het ook wel een beetje als falen, maar het geeft zeker meer rust thuis en dat vind ik toch belangrijker.

2. Treez

Treez Niet meer actief

Het is vervelend voor je cliënten, maar je bent niet onmisbaar. Dat is niet vervelend bedoeld, maar waarom zouden jouw cliënten belangrijker zijn dan jij en je gezin? Voor de cliënten komt er wel passende vervanging. Als jij er straks aan onder door gaat, wie gaat jou dan thuis vervangen?

Ik zou het direct doen als dit voor jou goed voelt. Wat heeft dit met falen te maken? Het is juist stoer dat je voor jezelf kiest en doet wat goed bij jou past. Ik ga zelf ook minder werken en heb ouderschapsverlof aangevraagd. Vind je dat ik nu ook faal, omdat ik minder ga werken of ben je alleen zo streng voor jezelf ;).

Syane en Marchella vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ben het hier wel mee eens. Leuk dat je man zn werk leuk vindt, maar veel tijd met de kinderen of ook wat in het huishouden te doen is er niet. Maar goed, ik ben ook geen type die minder zou gaan werken omwille van het werk van mijn man. Dus aan mijn mening heb je niks :roflmao:
    Maar vind niet dat je het als falen moet zien, als dat echt is wat je wil. Als jij en je kinderen zich dan beter voelen, kan dat toch geen falen zijn?

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik zou het proberen als ik jou was. Ben zelf van 36 naar 27u gegaan middels ouderschapsverlof. Vond het toch niet prettig (kleine om de week ziek van kdv). Nu werk ik 8 - 12u pw als zzp'er. Voelt een stuk minder gehaast en heb toch iets te doen naast zorgen.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Niet zo gek denken en gewoon doen.
    Wees blij dat je die mogelijkheid hebt om minder te werken en wat meer tijd voor je gezin (en wat rustiger in je hoofd waarschijnlijk) te hebben.
    Er zullen er ook zat zijn die het willen maar waarbij het financieel niet haalbaar is.
    Moet je niet zien als falen hoor, geniet van je kinderen... kun je misschien altijd nog meer gaan werken in de toekomst.

6. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Omwille van mijn man minder werken doe ik niet, het is omwille van mijn gezin. Ik heb altijd geweten dat mijn man een workaholic is en dit geaccepteerd.
    Hij zou overigens nooit toestaan dat ik door zijn carrière helemaal zou moeten stoppen met werken. En dit zou ik zelf ook niet toelaten. Ik geniet daarvoor teveel van mijn werk.
    Zolang ik een paar uur in de week kan werken en mijzelf zo kan ontwikkelen vind ik het prima.
    Ik ben van mening dat ik ook op eigen voeten moet kunnen staan mochten we ooit ( wat ik niet hoop) uit elkaar gaan. En tja een gat in je CV helpt daar niet bij.

Het is niet wat ik wil, maar dat komt omdat mijn plaatje van 24uur werken en de boel thuis en met kids in orde hebben dan gewoon niet volbracht heb.
    Ik denk wanneer ik minder werk, ik dit heel anders zie hoor. Wanneer we de rust in het gezin weer gevonden hebben. Maar voor nu is het even een gevecht.

Ik heb al sinds mijn 18e toen ik voor het eerst moeder werd erg sterk het gevoel mij te moeten bewijzen en alles perfect te willen doen. Als iets dan niet volgens het “perfecte plaatje” gaat kan dat voor mij echt als falen voelen.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Heb je helemaal gelijk in! Mijn cliënten komen ook wel weer goed terecht. Het is alleen voor veel cliënten moeilijk om een vertrouwensband op te bouwen, en dan krijgen ze een nieuwe begeleider. Maar daar is ook altijd weer een oplossing voor. Eventueel loopt de nieuwe begeleider met mij een paar keer mee.

Ik ben vooral streng voor mijzelf, vind het juist knap als mensen durven te kiezen voor zichzelf en hun eigen geluk.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.175
    23.255
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar je moet maar zo denken, het perfecte plaatje is voor iedereen anders. Dus je moet alleen naar dat perfecte plaatje van jezelf kijken. En als dat op dit moment is om minder te werken omwille van je gezin, is dat toch gewoon helemaal goed?

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.216
    16.574
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het gewoon doen. Ik ben ook van drie naar twee dagen gegaan en geeft veel rust. Ik doe ook veel alleen. Man is vaak weken achtereen weg en ik trok het op den duur gewoon niet meer. Ik was zo klaar met het haasten en stressen dat ik de knoop heb doorgehakt. Op mijn werk was er een jongere collega die graag een dag erbij wilde werken dus snel opgelost. Was dit niet gelukt dan had ik mogelijk gestopt met werken. Gelukkig is het niet zover gekomen en kan ik blijven werken want is ook gewoon leuk om te doen.

10. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Het siert je enorm dat je zo denkt en opgaat in je werk. Maar even heel nuchter denken... Als jij morgen een fataal ongeluk krijgt dan zullen je klanten ook ineens zonder jou te komen zitten. Ik denk dat met vooral ouderen het beter is dat ze 2 hooguit 3 verschillende mensen voor zorg over de vloer krijgen, just in case.

11. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Ik heb heel lang mijn contract op fulltime kunnen houden. Na de geboorte van de kinderen ouderschapsverlof op kunnen nemen. Toen dat afliep moest ik een keuze gaan maken. Heel veel zitten rekenen hoe ik toch zoveel mogelijk uren kon maken. Bang niet rond te kunnen komen, bang voorgoed uren kwijt te zijn als ik eenmaal zou besluiten minder te gaan werken. Maar de gedachte aan weer zoveel moeten werken gaf mij enorm veel stress. Toen nog eens alles laten doorrekenen en toen bleek het financiele verschil om minder te werken best te overbruggen was. Achteraf super blij minder te zijn gaan werken. Geeft zoveel meer rust. Dus ik zou het doen!!

12. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.254
    11.854
    113
    En als je je uren niets gaat indelen? Zou dat ook meer lucht kunnen brengen?

13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dan heb ik meer opvang nodig en loont werken voor mij niet meer.

Ik ga zo mijn leidinggevende bellen en het direct aangeven.
    Moet over 2 weken nieuw contract tekenen dus dan kan het direct aangepast worden. Op contract gaat het ook maar om 2 uur.
    Andere uren zijn allemaal overuren.

Treez en Syane vinden dit leuk.
  14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Vandaag contact gehad met p&zo en leidinggevende. Per 1 april ga ik 15 uur werken. Eerst zonder mijn contract aan te passen, ik heb namelijk behoorlijk wat compensatie uren staan. Mocht de 15 uur bevallen kan ik dat in juni laten aanpassen in mijn contract.

Het voelt nu ik het geregeld heb als een enorme opluchting.
    Donderdag nog wel even naar kantoor om te kijken welke cliënten ik kan laten vallen. En wie de cliënten het beste kan overnemen. Heb namelijk nogal complexe gevallen. Meest complexe wil ik zelf zoveel mogelijk houden.

15. Monique93

Monique93 Fanatiek lid

14 aug 2015
    3.160
    570
    113
    Wat fijn dat het geregeld is! Je hebt groot gelijk! Als wij het qua geld konden doen, ging ik ook gelijk wat minder werken. Het is allemaal al zo hectisch, lekker rustmomentjes pakken en van je kids genieten!

16. Treez

Treez Niet meer actief

Super goed van je dat je voor jezelf en je gezin kiest. Dat het voelt als een opluchting betekent volgens mij dat je een goede keuze hebt gemaakt. Geniet ervan!

17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik snap ergens dat je denkt dat jij dan niks meer toevoegd, maar dat is natuurlijk niet zo he.

Jij zorgt voor je gezin. Voor stabiliteit. Voor een schoon en net huis. En daarmee ontlicht je je man ook nog meer.

Ik ben zelf huismoeder, bewust omdat mijn man ook heel veel werkt. Als ik ook zou werken zou ons huis een boeltje worden en zouden we een mega gehaast leven leiden. Wij willen dat niet. Dus min man verdient het geld, ik ben er elke dag voor onze zoon en zorg dat alles in huis reilt en zeilt.

Ik zou zeggen probeer het eens met minder werken. Dan zie je snel genoeg of het je bevalt. ;)

18. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Hier dezelfde keuze gemaakt. Ga deze week puzzelen met mijn collega manager zodat we de uren anders kunnen verdelen. Ik werk 1 volle dag(14 uur:eek:), 1 avond en elk weekend. De volle dag laat ik graag eindigen rond etenstijd i.p.v. als de kids al uren op bed liggen.
    Financieel kan het wel maar toch heeft het impact....
    Ik ben benieuwd hoe snel we het rond hebben want nu ik zwanger ben is mijn grens eerder bereikt.

Knap van je dat je ook al zo snel gehandeld hebt, de bevestiging ligt in je gevoel!

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ook knap van jou dat je de keuze gemaakt hebt.
    14 uur werken in 1 dag is gewoon ook erg veel! Dan heb je sowieso al een dag nodig om bij te komen lijkt.

Vandaag is het besef er ook ineens dat ik dan meer tijd heb om dingen te doen die ik leuk vind!
    Zo stom dat de stap er naar toe dan zo groot kan zijn.

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Gister mijn nieuwe contract op de post gedaan!
    Vanaf volgende week minder werken, kijk er enorm naar uit! Bedoeling was dat ik eerst mijn overuren ging opmaken, maar ik heb een stok achter de deur nodig dus heb mijn contract baar 15 uur laten zetten. Overuren neem ik extra vakantie van op.

Gisteren waren we pas na 18:00 thuis, moesten de kinderen nog eten en besefte ik mij direct weer waarom ik minder wil werken. Zodat het er thuis ontspannen aan toe kan gaan.

Eppo82 en nelta vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina