Hallo, Ik ben een poging aan het doen om de ZEZ formulieren in te vullen. Ik ben gastouder en zwanger. Nu loop ik tegen de vraag aan waar gastouders onder vallen. Valt dit onder beroepsbeoefenaar of zelfstandige? (ik sta niet bij KVK ingeschreven). Ook zou ik graag willen informeren naar wat er bij 4.5 op het formulier staat. Bij een bedrag minder dan 20.000 moeten de aangiften van 4 jaar daarvoor ook meegestuurd worden. Is dit ook van toepassing als ik die jaren bij een werkgever in dienst was? Ik verneem het graag van u. Met vriendelijke groet
Beste Bammie, Als gastouder kun je op de aanvraag ZEZ aangeven dat je beroepsbeoefenaar bent. Je geeft aan dat je bij vraag 4.5 een bedrag minder dan 20.000 hebt aangegeven. Normaal stuur je dan ook de eerdere aangiften inkomstenbelasting van 4 jaar daarvoor mee. Heb je deze voorgaande jaren niet gewerkt als zelfstandige/beroepsbeoefenaar? Het is dan voldoende om de aangifte van het jaar voorafgaande aan je zwangerschapsverlof mee te sturen. Geef bij 9.1, ruimte voor toelichting, wel (voor de zekerheid) aan dat dit de reden is dat je geen eerdere aangiftes mee stuurt. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een fijn verlof. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare