Nemen jullie ouderschapsverlof 1 dag in de week of bijv een maand lang??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sannie1981, 16 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Gezien het feit dat mijn zwangerschap qua lichamelijke klachten niet zo lekker loopt, denk ik dat ik sowieso met 6 weken voor de bevalling met verlof moet gaan. nu zou ik dan daarna maar 10 weken thuis zijn. Mogelijk nog 2 weken vakantie erachter, maar dan nog vind ik het best vroeg voor ons kleintje om dan al weer te gaan werken.
    nu wil ik dus ouderschapsverlof op gaan nemen.

ik lees bij veel meiden dat ze bijvoorbeeld 1 dag in de week ouderschapsverlof op gaan nemen. en dit dan een lange periode.

ik zat er eigenlijk aan te denken om eerst gewoon nog een maandje ouderschapsverlof er achter aan te nemen en daarna mogelijk 1 dag in de week.
    Ik werk in de kinderopvang en bij ons wordt ouderschapsverlof niet vergoed, dus ook geen 25% salaris ofzo.
    Wat zijn dan nog de voordelen???

En zijn er meer meiden hier die hun verlof langer gemaakt hebben met nog een tijdje ouderschapsverlof erachter aan?

Groetjes,
    Sannie

2. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Van de belastingdienst krijg je ouderschapsverlofkorting, ik geloof iets van om en nabij de 4 euro per uur. Je krijgt dus nog wel wat vergoeding voor de uren dat je ouderschapsverlof opneemt.

Wat het voordeel is van ouderschapsverlof? Nou dat wij beiden straks één dag per week opnemen en de kleine dus maar drie dagen naar het KDV hoeft?!

Ik neem inderdaad 1 dag ouderschapsverlof op straks. Ik weet niet wanneer jouw zwangerschaps- en bevallingsverlof in gaat, maar je vakantie-uren over dat verlof blijven gewoon staan dus je zou er voor kunnen kiezen om na je verlof nog wat langer vakantie op te nemen. Maar goed, wat je zelf oppert kan ook natuurlijk, als je werkgever daar mee accoord gaat....

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Verdere voordelen van OV: je uren van je "oude" contract blijven gegarandeerd tot aan het einde van je OV.
    INderdaad is de bijdrage van de Belastingdienst al genoemd.

Ik heb zelf gewoon 1 dag OV opgenomen, maar dat is ook omdat de papa fulltime thuis is. Dus meer verlof hoef ik in feite niet te nemen.

4. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames,

Bedankt voor jullie reacties. Dus als ik t goed begrijp zit er wel degelijk voordelen aan. Ik wil mogelijk eerst 1 maand ouderschapsverlof opnemen en dan daarna 1 dag in de week. nouja dat zijn maar 2 uurtjes, dat ik die dag werk, dus dat kan ik best een lange tijd ouderschapsverlof opnemen.

Kan ik dat voordeel ergens berekenen bij de belastingdienst????

groetjes,

Sannie

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je krijgt maximaal € 4,06 per opgenomen uur OV (bedrag 2010) maar wanneer je dus in de loop van het jaar loonsverhoging krijgt, dan kan dit bedrag per saldo lager zijn. Er wordt gekeken naar je brutosalaris van 2010 en 2011 (jaar dat je begint met OV), is je krijgt het verschil dus via de BD, met een maximum van 4,06 per uur!!! Bedrag per uur is dus gewoon wettelijk vastgesteld.

Let er wel op dat je duidelijk aangeeft dat je OV in delen gaat/wilt opnemen!!! Dus Deel 1 zou 1 maand volledig zijn. En deel 2 2 uurtjes per week. (maximaal 6 delen)

Je hebt recht op 26 * je totale wekelijkse arbeidsduur.

In mijn geval bijvoorbeeld 26* 36 uur = 936 uren totaal recht op ouderschapsverlof. Ik neem 4 uren per week op.... dus ik heb ongveer vier en een half jaar lang recht op OV voor 1 kind. :D

6. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector

Ik heb toevallig vanmorgen mijn CAO doorgelezen en daar stond heel duidelijk in, dat het ouderschapsverlof opgenomen moet worden in 2 jaar.
    Dus misschien is het CAO afhankelijk, maar zou het wel even nakijken..

Ik werk 32 uur en ga 2 jaar lang 8 uur per week opnemen.

7. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    ik ga zes maanden volledig ouderschapsverlof opnemen! Nog maar twee maandjes werken, wiehooe! Dochtertje is dan net 1 geweest, maar de combinatie zorg/werk bevalt bij mij (nog) niet, dus wil graag kijken hoe het is om fulltime huismoeder te zijn!
    Krijg ook niet betaald dan, is bij ons niet zo (vlgs mij is betaald met name bij overheidsinstanties)

8. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Vaak zitten er ook voorwaarden aan het doorbetaald worden tijdens ouderschapsverlof. Dat is ook niet ideaal, tenzij je zeker weet dat je nog een lange tijd bij je huidige werkgever wilt/kunt blijven.

Ik werk in de Jeugdzorg, onregelmatig voor 36 uur. Lastige combi straks met een kleintje en de kinderopvang die ik nog maar moet zien te vinden. Om je vraag te beantwoorden: ik ga een maand volledig OV opnemen en daarna 50% van mijn uren tot ik al mijn OV-uren heb op gemaakt. Ik krijg 50% van de opgenomen uren betaald, dus 25% van het salaris, MAAR...moet dan na het verlof gegarandeerd een half jaar of een jaar (weet ik niet zeker) in dienst blijven en volgens mij ook voor de volledige uren. Op zich niet onlogisch, alleen weet ik niet of het haalbaar gaat zijn.
    Grote kans dat ik na mijn OV een andere baan moet gaan zoeken (en dus het doorbetaalde deel OV moet terugbetalen) maar goed, ik denk maar zo: tegen die tijd zijn we bijna een jaar verder en dat zien we dan wel weer.

Ik vind de voordelen te groot om het niet te doen:

een maandje extra rust na mijn ZV
    wat relaxter starten met minder uren
    minder kinderopvang nodig
    financieel zal het meevallen gezien de belastingregelingen (OV- korting, kinderopvangtoeslag e.d.)

9. didi77

didi77 Actief lid

9 nov 2010
    345
    0
    0
    NULL
    NULL
    wel even goed rekenen met die belasting teruggave, met name als je bijvoorbeeld levensloop ook gebruikt en als je halverwege het jaar start met opnemen en loonsverhoging krijgt. Wij kregen namelijk effectief 0.0!!

Deel Deze Pagina