Hallo, ik ben bevallen op 11 december 2008 van ons zoontje Darron. Enkele weken later op 30 december had ik opeens serieuse pijn aan mijn linkerborst. Op enkele uren tijd kon ik bijna niet meer ademen en belde ik de dokter op. Toen die kwam stuurde hij mij direct door naar spoed. Daar viel het verdict, nl. dat ik verschillende kleine longembolen had. Dit zou men krijgen, in mijn geval dan, door de bevalling, pilgebruik en het roken. Ik heb toen 14 dagen in het ziekenhuis gelegen. De pil mag ik nooit meer gebruiken en geen anticonceptie meer met hormonen ook. Dus het enige voorbehoedsmiddel dat ik nog kan gebruiken is de minerva spiraal. Is dit spiraaltje even betrouwbaar als de pil? Gebeurt het plaatsen onder verdoving of niet? Hoe gaat dit in zijn werk? Groetjes tamara
hoi Tamara, ik ken het minerva spiraal niet, wellicht bedoel je het mirena spiraal? Daar zitten wel hormonen in, maar die worden lokaal in de baarmoeder afgegeven. wellicht bedoel je toch de koperspiraal, die heeft geen hormonen. Zo'n spiraal wordt geplaatst op het moment dat je ongesteld bent, dan staat de baarmoedermond een beetje open. Het gaat zonder verdoving, maar als je al een kind hebt gehad doet het eigenlijk nooit pijn. Het spiraaltje is net zo betrouwbaar als de pil. Overigens zou je ook voor condooms kunnen kiezen. Mirjam