Late praters

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Babyengel, Sep 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wie heeft er ook een laat pratertje en welke hulp krijgt jouw kindje ervoor.. en belangrijker: helpt het ook?

Mijn zoon is 2 jaar en 9 maanden en heeft afgelopen dinsdag onderzoek gehad in een audiologisch centrum. Hieruit bleek dat zijn gehoor en intelligentie normaal zijn. Zijn mondmotoriek is wel wat minder ontwikkeld en taalbegrip staat stil. Verder heeft hij nog nooit een woord gesproken naast mama, maar dat was ook niet gericht (beetje brabbelachtig).

Nu komt hij op de wachtlijst voor een peuterspeelzaal in de buurt die gericht is op taal/spraakproblemen.. een groep van 10 peuters.. ik hoop dat hij snel terecht kan en dat het goed gaat helpen voor hem. Want ik maak me natuurlijk wel een beetje zorgen om de ontwikkeling van m'n kleine mannetje.

Ben wel benieuwd welke hulp jullie peuters krijgen of gekregen hebben.

2. XoXo

XoXo Niet meer actief

Mijn zoontje is vorig jaar onderzocht in een audiologisch centrum. Inteligentie en gehoor normaal, maar ernstige spraak taal moeilijkheden (ems) Na de uitslag duurde het 3 maanden voordat hij op de vroegopvang voor kindjes met ems mocht starten. Dat was in maart, toen zei hij mama, dada (papa) en die. Nu een half jaar later maakt hij hele zinnen, sommige woorden spreekt hij nog niet helemaal goed uit, maar daar wordt aan gewerkt. Het is ongelofelijk hoeveel hij vooruit is gegaan in een half jaar. Mijn zoontje is trouwens net 4 jaar.

3. mammievan2

mammievan2 Fanatiek lid

Mar 31, 2012
    1,207
    0
    36
    ik heb een zoontje van 27 maanden en die zegt er weinig ik maak me er best zirgrn om als ik naar andere kindjes kijk van zijn leeftijd die zeggen zo veel meer

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoontje van 2 jaar en 7 mnd zegt sinds kort mamma. Ook komen er nu een aantal woordjes bij, maar t is erg onduidelijk.

Er zijn wel wat twijfels mbt een ass en as donderdag hebben we onderzoek bij karakter. Gehoor is goed en taalbegrip ook. Ben benieuwd hoe eea nu verder gaat.

5. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje wordt maandag drie. Hij zegt wel veel meer dan jou zoontje doet, maar heeft wel een achterstand. In taalbegrip ruim 7 maanden. Op de test voor woordenschat en uitspraak scoorde hij erg slecht, maar hij wilde niet meewerken.
    Hij praat nog steeds in 2 woord zinnen en heel veel in zijn eigen taaltje.
    Hij krijgt nu wekelijks logopedie en binnenkort moeten we met hem naar Jonx vanwege een ASS-vermoeden.

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen is 2,5 jaar en zegt geen enkel woord.
    Zn mentale achterstand is anderhalf jaar.

Hij heeft klassiek autisme en epilepsie en waarschijnlijk een of ander syndroom.

Hij zit nu op een kinderdagcentrum en daar gaan ze straks aan de slag om hem een alternatieve vorm van communiceren te leren.

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

May 7, 2010
    1,293
    5
    38
    Mijn zoontje is nog wat jonger, nu ruim 21 maanden, en zegt nog geen woord. We gaan binnenkort zijn gehoor laten onderzoeken, we wachten nu op de oproep van het audiologisch centrum. Ook is er hier een regeling dat kinderen met een taalachterstand gratis twee extra ochtenden psz mogen. Je betaalt daarnaast zelf gewoon twee ochtenden. Maar dat is dus ook nog even wachten, omdat hij nog geen twee is.

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    De oudste was een late prater vanwege zijn schisis. Hij was 2,5 toen hij via het schisisteam bij een logopedist terecht kwam. In begin langzame vorderingen en na een operatie waarbij het zachte gehemelte met de achterwand van zijn keel verbonden is ging het met sprongen vooruit. Nu kletst ie als elke 5-jarige je de oren van de kop en is goed verstaanbaar.

9. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

Jan 8, 2009
    2,189
    24
    38
    zeeland
    Ik lees even mee hoor.

Ons meisje is in Augustus 3 geworden en praat ook nog niet veel.
    Ze begint nu net met 3 woord zinnetjes.
    Vanaf Februari krijgt ze logopedie en in Juli is ze bij het audiologisch centrum geweest.
    Nu wachten we nog op een psychologisch onderzoek want volgens
    het AC was er niks mis met haar gehoor.

De KNO dacht daar anders over en ze is nu 3 weken terug geholpen
    aan buisjes en haar neusamandel is verwijderd.
    We merken dat dat wel iets verbetering heeft gegeven.

Op het AC vonden ze wel dat haar mondmotoriek onderontwikkeld was.
    Ze kwijlt nog veel,tast alles met haar mond af en haar tong steekt vaak naar buiten.
    Uit de testen kwam haar nivo uit op 2,3 jaar.

Ze hebben ons wel het advies gegeven om te gaan starten met de peutergroep op het AC.
    Het probleem is echter dat ze eerst een psychologisch onderzoek
    willen doe maar de wachtlijst is erg lang.
    Op zijn vroegst heeft ze pas begin volgend jaar het onderzoek
    en kan ze dan pas begin maart instromen op de groep.

Naar ons idee is dat eigenlijk al te laat als ze in Augustus naar de
    kleuterschool zou gaan.

De logopediste opperde al om ze dan maar naar het speciaal onderwijs te laten gaan.
    Dit spreekt het KDV echter weer tegen.
    Omdat ze met de rest van de ontwikkeling wel bij is of zelfs voor loopt.

We zijn nu dan ook op het punt beland dat we eigenlijk niet goed
    meer weten wat we nu nog kunnen doen.

Sorry voor mijn lange verhaal hoor.

10. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    ik heb een late prater, ging pas goed praten na zijn 3e jaar. Hij was laat met praten en ging heel krom praten (wel lachen hoor) ik heb er niks aan gedaan, mijn zoon pakte andere dingen eerder zoals Lopen, rennen, fietsen e.d. en praten kwam later. Hij kletst nu voluit! en praat goed voor zijn leeftijd. binnen 1 jaar een hele sprong gemaakt hier in dus. Kromme woorden kan hij nog maken haha ik verbeter ze wel vaak nu en zeg het goed voor en dan zegt hij het wel goed. hij heeft een erg ruime woordenschat nu, dat wordt nl. veel gezegd tegen mij. Hij gebruikt nu ook best moeilijke woorden in zijn zinnen, sta ik soms van te kijken ;)

11. glimworm

glimworm Niet meer actief

hier ook een brabbelaar van 21 maanden.
    ik weet dat het geen garantie geeft, maar ik wil hem na zijn 2e verjaardag naar de peuterspeelzaal doen voor 2 dagen pw. ik hoop dat hij het praten een beetje gaat overnemen van andere kindjes.
    ik merk dat als hij een paar uur in de buurt van zijn neefje (2 maanden jonger en kdv gewend) is geweest dat hij soms wat (onbewust) van hem heeft overgenomen.:)

12. TantePerenboom

TantePerenboom Niet meer actief

Mijn oudste praatte voor zijn 2,5 ook weinig en onduidelijk. Met 2,5 jaar is hij naar een psz gegaan en is hij zo vooruit gegaan met zijn praten. Kan nu gewoon hele gesprekken met hem voeren. Som praat hij nog wel wat onduidelijk en zijn sommige woorden nog moeilijk maar hij is echt enorm vooruit gegaan sinds hij op de psz zit. Hij is nu 3,5

Mijn jongste van 22 maanden bijna praat ook nog niet veel en staat al op de wacht lijst voor de psz. Zegt wel een aantal woordjes maar ook nog niet echt veel.

13. Ilona PS

Ilona PS Bekend lid

Feb 12, 2009
    768
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik lees even mee. Mijn oudste zoontje is nu 2 jr en 5 mnd en kan ook niet goed praten. Sinds kort gaat hij nu 3 ochtenden naar de psz ipv 2.
    We hopen dat hij daardoor gestimuleerd wordt. Z'n begrip en gehoor zijn prima. Hij 'kletst' wel de hele dag door, maar onverstaanbaar. Ik moet wel zeggen dat hij veel duimt en in gezelschap is hij verlegen, misschien dat dat ook een rol speelt ?
    Eerlijk gezegd maak ik me soms wel zorgen, temeer omdat ik ook kenmerken van autisme zie.

14. senne08

senne08 Lid

Mar 15, 2011
    14
    0
    0
    Onze zoon van (net een dag) 4 heeft ook een enorme achterstand in zijn spraak.
    Bij hem was de oorzaak vele oorontstekingen en een verdikte neusamandel. In mei zijn er buisjes in zijn oortjes geplaatst en is zijn neusamandel verwijdert. Sindsdien heeft hij logopedie en het gaat met sprongen vooruit. "nadeel" bij ons is ook nog het 2-talige aspect. Hij spreekt nu Nederlands en Fries door elkaar.

Een heel goede en belangrijke opmerking die ik van diverse kanten heb gehoord is:
    Fungeer niet als tolk voor je kind. Laat het zich zoveel mogelijk zelf duidelijk maken. Ik had de neiging om alles te herhalen wat hij tegen iemand zei, en dit vond meneer wel makkelijk.

15. XoXo

XoXo Niet meer actief

Mijn zoon is met 3,5 jaar gestart op een peutergroep van een ac (maart) we hadden verwacht dat hij met 5 jaar naar een normale basisschool zou gaan. Maar hij mag na de kerst vak al starten. Hij heeft in 3/4 jaar zijn hele achterstand (bijna) ingehaald. Als hij het op de basisschool allemaal goed oppikt mag hij na de zomer vak gewoon naar groep 2.

Mijn zoon starte dus ook laat, maar het is het allemaal waard geweest.

16. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    Mijn dochter sprak met 3 jaar uiterlijk 10 woorden...en dan nog soms onverstaanbaar voor anderen. De rest was gebrabbel....

Nu...hele zinnen! ze spreekt je zelfs tegen en is een wijsneus! 4,5 jaar oud en net iets langer als een jaar op speciale opvang.

Ze heeft normale intelligentie en geen problemen met gehoor. Wel slechte mond motoriek door slappere spieren.

Dit alles is ook verbeterd door veel logopedie, veel oefenen...en raar maar waar......anders leren eten zodat haar spieren beter werden. Sterkere mond spieren is beter leren praten!

(duidelijker in ieders geval)

Ze spreekt nu bijna evenveel als een gewone kleuter. (ligt nog iets onder niveau, maar is gelijk met haar algehele niveau. Ze heeft een normaal IQ maar wel een algehele ontwikkelings achterstand)

17. Romy1979

Goede tip, van t eten. Mijn zoontje is een echte propper. Hij hapt niet, nee hij stopt een bijna een halve krentenbol in zijn mond en werkt m dan weg.
    Ben nu elke dag bezig om t leren eerst een hapje, dan kauwen en slikken en nieuwe hap.

Ik heb hier nu iets minder dan een maand gereageerd en mijn zoontje heeft wel een paar stappen gemaakt. Hij probeert echt meer woordjes te zeggen.
    Alleen kort hij ze af. Een auto is een au...en een aardbei is een ei.
    Grappig: een poes is een miaum en een deurbel een dingdong.
    Ook doet hij nu dierengeluiden na. Hond, leeuw, tijger, poes, varkentje en paard. En zo zijn er nu nog 10 à 15 woordjes meer bijgekomen.
    In nog geen maand tijd een flinke stap vind ik zelf.

18. Hier dus problemen met drinken.. kauwen gaat wel goed. Maar hoe stimuleer ik dat dan, behalve constant blijven oefenen. Want dat doen we wel. Alleen blijft het langs zijn mond lopen, hij lijkt het maar niet te begrijpen wat hij ermee moet doen..

19. Romy1979

Is dat alleen als hij uit een open beker drinkt? Anders misschien eens met een rietje proberen? Klein proberen zeg maar. Misschien is de hoeveelheid drinken die met een open beker in zijn mond komt voor hem te veel.

Waar drinkt hij nu uit dan?

Lastig hè? Voor hem ook, want hij kan niet uitleggen waarom het niet lukt.

20. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

@antares: een normaal IQ en algehele ontwikkelingsachterstand gaan toch niet samen? Hier op het speciaal Kinderdagcentrum van mijn zoontje zeggen ze dat een algehele ontwikkelingsachterstand niet samen kan gaan met een normaal IQ, want als er een normaal IQ (rond de 100)is kun je toch geen achterstand hebben in je algehele ontwikkeling of zie ik dat verkeerd?

Zoontje is nu 2 weken geleden 3 jaar geworden
    Praat 8-9 woordzinnetjes maar tóch is zijn taalontwikkeling 9-12 maanden achter.

Hij zegt bijv: "mama, ik hou van jou voor altijd en eeuwig"
    Of: mama mag ik een boterham met kaas?
    Of : "opa, rij eens niet zo hard, anders gaat de auto kapot"

Hij praat dus goed maar toch een forse achterstand

Zijn taalbegrip scoort hij <2 bij een leeftijd van 2 jaar en 9 maanden.
    Zijn geheugen in taal scoort hij echter precies 3
    Zijn gesproken taal is ondanks zijn 8-9 woord zinnetjes toch minimaal 6 maanden achter

Qua algehele taal is hij dus algeheel 9-12 maanden achter waar een IQ van 75 bijhoort. En 9-12 maanden op een leeftijd van 3 jaar is toch 1/3e van zijn leventje

Ook motorisch en performaal etc loopt hij achter.
    Hij heeft een algehele ontwikkelingsachterstand van gemiddeld 9 maanden en een algeheel IQ van 75

Hij zit al sinds zijn 1,5 op een Kinderdagcentrum voor kindjes met een achterstand/beperking. 6 kindjes in de groep op 2 à 3 leidsters.
    Krijgt elke dag fysio, logopedie, speltherapie, snoezelen, zwemmen, ergotherapie, muziektherapie, etc

In 1 jaar tijd van een IQ van 55 naar 75 gegaan wat wijzelf met gewoon thuisbegeleiding of uurtje logopedie/fysiotherapie per week never nooit voor elkaar hadden gekregen

Share This Page