Ik wil binnekort de avondvoeding laten vallen en dan alleen de ochtendvoeding nog zelf geven. Is het aan te raden 's avonds te kolven en dan steeds minder of kan ik ook 'gewoon' de voeding laten vallen? Wat zijn jullie ervaringen?
ze zeggen dat de productie rond die tijd stabiel genoeg is. mijn ervaring: met zo'n 11,5 maand wou mijn zoontje zelf maar 1x per dag aan de borst, en mijn productie kelderde daar zo mee dat ik echt bijna opdroogde. de tsr kwam pas na heeel veel minuten en na 1 min. was de borst al leeg. gevolg: zoontje ontevreden en had steeds minder "zin" in de borst. ook omdat het zo lang duurde voor er wat kwam natuurlijk. ik had savonds kunnen kolven maar dat zag ik niet zitten iedere avond. ik vond een jaar voeden goed geweest. het was leuk geweest als het langer kon duren, maar mijn zoontje had er ook vrede mee. maar je kunt het altijd proberen. misschien blijft jouw productie wel stabiel. en als dat niet zo is, kun je altijd gaan kolven
Mijn ervaring: ik ben bij de oudste van 2 naar 1 voeding gegaan toen hij 11 maanden was, en bij de jongste nog een maand eerder. Eén voeding per dag heb ik één maand volgehouden. Daarna was het afgelopen. Beide wilden ze na de ochtendvoeding nog een boterham, en zeker aan m'n dochter merkte ik dat ze die melkvoeding véél te weinig vond. En op een goede dag weigerden ze de borst (de dagen ervoor superkort gedronken). Ik heb dus ervaren dat de productie rap afneemt, bij 1 voeding per dag. Maar ik vond het ook wel mooi geweest om het zo af te bouwen, dus ik heb niet 's avonds nog gekolfd.
Ik denk dat het dan ook snel afgelopen is. Ik ging van 5/6 voedingen naar 3 met 1 jaar en merk dat m'n productie niks teveel is.
Oh het ging me niet om mijn productie, ik wil rond 9 maanden afbouwen. Het gaat me meer over of mijn borsten het ook houden. Ik zou dan 's avonds steeds een beetje minder kolven om de overgang minder drastisch maken, zo zeg maar. Vroeg me af of dat nodig was. Sorry voor mijn onduidelijke post
aha. ik had je inderdaad verkeerd begrepen. toen ik van 2 naar 1 voeding ging, heb ik nooit last van m'n borsten gehad. mocht jij dat wel hebben, kun je sowieso een keer 's avonds kolven, maar op voorhand hoeft dat niet.
Hier sinds een week geloof ik ook 1 voeding per 24 uur, 's avonds dan. De eerste dag had ik last van stuwing/pijn, daarna was dat ook over. Ik ben wel benieuwd hoe lang dit nog goed blijft gaan, zeker in combinatie met de zwangerschap, maar we zien het wel.
ik ben tussen de 8,5 maanden van ruim 6 voedingen naar 2 gegaan in een dag en heb nergens last van gehad gelukkig! inmiddels geeft ik 25 maanden borstvoeding de ene keer geef ik 2x per dag de andere keer een dag niet mij is gezegd toen dat rond 9 maanden je voeding stabiel is