heeft dit gevolgen voor de belasting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pandora, 13 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    De zoon ( 19 jaar...weeskind ) van mijn zus ( = een aantal jaar geleden overleden ) komt bij ons wonen
    hij heeft een baan.

In de praktijk zal hij niet veel bij ons zijn, hij is vaak van huis, maar hij moet wel een woonadres hebben natuurlijk ;)
    en hij kan niet op het adres blijven waar hij nu woont

hij is al een hele tijd bezig met eigen woonruimte, maar doordat hij nog niet heel lang ingeschreven staat zal dit nog best een tijdje kunnen gaan duren

Maar heeft dit eigenlijk gevolgen voor onze inkomsten belasting ( koopwoning )??????

Niet dat wij toezeggen dat hij bij ons mag komen wonen, maar wij straks weet ik hoeveel bij moeten gaan betalen

2. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    euh om hoeveel nachten slapen gaat t dan? bv

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dat wisselt ;) soms de hele week...soms 5 dagen niet
    zit daar nog verschil in dan?

maar in principe moet je ervan uit gaan dat het gewoon een 4e lid van het gezin is

toen ik nog bij mn ouders woonde had ik ook een baan en sliep er soms ook wel eens een week niet omdat ik dan bij mn vriend was.....in die zin moet je het zien, alleen heeft hij geen ouders meer

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Nee volgens mij hoef je dat nergens op te geven. Waarom? Als je hem geen officiële huur vraagt dan is er geen grond om verder daar iets over te melden. Niet bij je hypotheekverstrekker en niet bij de inkomstenbelasting

Als je huur vraagt, dan zou je dat even moeten opzoeken hoe dat zit

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    nee hij hoeft zeker geen huur te betalen....

het enige wat hij "moet" betalen is een kleine bijdrage in de kosten voor extra waterverbruik e.d.
    maar pas aan het eind van het jaar als we daadwerkelijk bij moeten betalen, dan betaald hij ons het verschil

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    misschien moet je even kijken met de inzittende belasting

dat is waterschap geloof ik. Dat betaal je per hoofd van het gezin... zoiets

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    of gemeente belasting

8. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik vraag dit omdat het voor een huurwoning blijkbaar wel uitmaakt als je er iemand bij in laat wonen....zijn salaris wordt meegeteld en dit kan gevolgen hebben voor de huursubsidie

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Als hij staat ingeschreven bij jullie telt dat wel voor jullie zorgtoeslag/huurtoeslag/KGB als het goed is

10. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    we zijn nu een gezin van 3...de 4e maakt geloof ik niks uit.....pas vanaf de 5e weer...zal dat nog even nakijken
    maar ook dat is niet erg...dat verschil zou hij ook willen betalen

het gaat me puur om de belasting ivm onze woning

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dat krijgen we toch niet, daar verdienen we teveel voor ;)

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    als je een eigen woning hebt maakt het wat betreft de voorlopige teruggaaf niks uit

13. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    volgens mij maakt het dan niets uit, en kan het gewoon zonder consequenties

14. pinkelientje

pinkelientje Bekend lid

22 dec 2011
    514
    0
    16
    begeleidster gehandicaptenzorg/psychiatrie
    Mooi huisje
    Geen idee, maar het lijkt mij dat het geen verschil zal maken.
    zover ik mij kan herinneren ga je vanaf je 18e zelf aangifte doen los van je ouders, dus voor belastingdienst geen effect.
    misschien even bij de gemeente informeren over gemeentebelastigen..

Mooi dat je dit over hebt voor de zoon van jou zus!! Respect meid!

15. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    dankje :)

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    heeft dat voor jou geen gevolgen belastingtechnisch? Het kan zijn dat de Belastingdienst bij jou zou kunnen aankloppen vanwege huurinkomsten? Zeker als hij een eigen inkomen heeft en zelf belastingaangifte doet?

Ik kan mij namelijk herinneren dat mijn schoonouders eigenaar waren van de woning waar mijn man z'n oma in woonde. En hoewel Oma natuurlijk geen huur betaalde, moesten mijn schoonouders wel een bedrag opgeven aan de belasting als huurinkomsten.

17. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    nou, dat was precies mijn vraag :D
    ik weet het dus niet, en kan het nergens vinden

18. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Voor je inkomstenbelasting maakt het niets uit als je neef minder dan €4410 aan huur per jaar betaald.

In de wet is dat geregeld onder: "Kamerverhuurvrijstelling" in art. 3.114 IB.

19. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Heb het even voor je opgezocht:

Artikel 3.114. Kamerverhuurvrijstelling

1. Indien de opbrengsten uit het anders dan voor korte duur ter beschikking stellen van al dan niet gestoffeerde of gemeubileerde woonruimte die geen zelfstandige woning vormt en deel uitmaakt van de woning die de belastingplichtige anders dan tijdelijk als hoofdverblijf ter beschikking staat, niet meer bedragen dan € 4410 per jaar, wordt die woonruimte aangemerkt als onderdeel van de eigen woning en worden de voordelen, andere dan bedoeld in artikel 3.112, eerste lid, niet in aanmerking genomen.

2. Voor toepassing van dit artikel dient zowel de belastingplichtige als degene aan wie ter beschikking is gesteld gedurende de tijd van de terbeschikkingstelling als ingezetene op het woonadres ter zake van de woning te zijn ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens.

20. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    maar hij hoeft ons helemaal geen huur te betalen ;)

Deel Deze Pagina