Vraagjes m.b.t. recht van overpad

Discussie in 'De lounge' gestart door Jamie1983, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jamie1983

Jamie1983 Niet meer actief

Ons perceel is belast met recht van overpad. Op dit moment loopt het pad waarlangs de buren hun tuin kunnen bereiken dwars door onze tuin. Gister hebben we gevraagd of we het pad mogen verleggen, langs de achterzijde van de tuin. Dan plaatsen we een schutting erlangs en hebben we wat meer privacy. Gelukkig vinden de buren dit prima, dus binnenkort willen we dit gaan doen.
    Nu vroeg ik me af of er standaard maten zijn waaraan de breedte van het pad moet voldoen? Hierover staat niks in ons koopcontract.
    En moet het notarieel worden vast gelegd hoe het nieuwe pad loopt? Een kennis zei dat eventuele nieuwe buren kunnen eisen dat het pad weer terug op de oude plek moet komen. Maar ook hierover staat niks in ons koopcontract (alleen dat het perceel belast is met erfdienstbaarheid, maar verder niet hoe & wat).

2. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Ben je Vlaams of Nederlands.
    Van de Vlaamse wet hierover weet ik wel wat, niet van de nederlandse

3. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Ik zou hiervoor navraag doen bij de gemeente.
    Helaas is dat de enige tip die ik je kan geven, sorry.

4. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Even de gemeente vragen.
    Want recht van overpad kan tot 30 jaar later worden opgeëist geloof ik? Helemaal zeker weten doe ij dat niet.

5. Jamie1983

Bedankt voor de tip! Ik ga de gemeente even bellen:)

Ik ben Nederlands..

6. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Dan ga ik je niet rond de oren slaan met verjaringstermijnen en vrederechters. hihihi

7. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Zou goed informeren bij de gemeente en het vast laten leggen zodat je later geen problemen krijgt hiermee

8. Jamie1983

9. Verox

Verox Niet meer actief

Het is erg belangrijk dat je goed nakijkt bij de gemeente wat er wat betreft het overpad op papier staat.
    Wanneer je het gaat verleggen zou ik het ook op papier vast laten leggen want er zijn regelmatig buren die jaren later ineens eisen dat het overpad terug-gelegd word, omdat dat hun ineens beter uitkomt of gewoon omdat het altijd al zo was...
    Altijd veel gezeik mee bij de rijdende rechter :p

10. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik zou het sowieso vast laten leggen idd.
    Kan er nooit gezeur over komen later.

Wat betreft de maten weet ik ook net. Zou even langs de gemeente gaan.

11. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Eventueel nieuwe bewoners kunnen geen aanspraak maken op waar dat pad ligt. het enige wat belangrijk is, is dat jullie het recht van overpad mogelijk maken, en dat het pad goed toegankelijk is. Hoe breed dat pad moet zijn, is volgens mij niet per wet vastgelegd, maar ik kan me voorstellen dat je er minimaal met een kliko langs moet kunnen (zo is dat bij ons het geval). Ook even met de buren overleggen.

Onze (nieuwe) buurvrouw wil eigenlijk af van het recht van overpad, omdat ze dat dan bij haar eigen tuin kan trekken. Uiteraard gaan wij daar niet mee akkoord, (hoe moet ik dan in vredesnaam achter uit mijn tuin). Nu is ons recht van overpad niet notarieel vastgelegd, maar wordt al wel langer dan 20 jaar gebruikt, dus wij hebben een verworven recht nu.

Ik zou voor alle zekerheid de gemeente even bellen, maar een erfdienstbaarheid is vastgelegd in de akte zodat deze bestaat, het is niet vastgelegd waar die erfdienstbaarheid precies moet liggen ;)

12. Jamie1983

Bedankt voor jullie reacties!
    Ik kan me voorstellen dat het recht van overpad een hoop gedoe kan opleveren en ik ben dan ook erg blij dat we dit op een goede manier met onze buren kunnen bespreken:).
    Wat ik tot nu toe zelf heb kunnen vinden is wat jij zegt, Strijkkraal: dat het vast is gelegd in de acte dat het bestaat, maar niet precies waar. Ik heb voor de zekerheid ons koopcontract en leveringsvoorwaarden nogmaals doorgeplozen en hierin staat inderdaad alleen genoemd dat het perceel belast is met erfdienstbaarheid, verder niks.
    Net even de gemeente gebeld, maar ze zijn met luchpauze:p. Dus straks nog eens proberen.. Ik wil inderdaad weten of er iets over de locatie en breedte van het pad is vast gelegd en of een verhuizing van het pad in de toekomst gedoe kan opleveren.

Qua breedte van het pad zitten wij aan 1,20 of 1,50 m. te denken.

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Wat belangrijk is om te weten is of het pad zoals het er nu ligt bij de kadaster op de kaart staat. Is dit niet het geval, dan kun je het in overleg met de buren best verplaatsen zonder dit in de akte te laten wijzigen. Dit omdat het pad dan geen vaste plaats op de kaart heeft. Natuurlijk mag je dit niet zonder toestemming doen van de buren, maar als zij er geen problemen mee hebben, moet het geen probleem zijn. Wat de breedte van het pad betreft, dat verschilt idd per gemeente. Je moet iig met een fiets, kinderwagen of container over het pad kunnen. Vaak is dan 3 tegels (30x30) al genoeg, maar mocht je een bocht in het pad hebben zitten, dan kan het zijn dat je een extra tegel nodig hebt om probleemloos de bocht door te kunnen. Denk dat de gemeente je dit wel kan vertellen. Ik zou wel voor de zekerheid een soort contract op laten stellen zodat zowel jullie als de buren dit onderteken en het een soort van zwart op wit staat, maar als het niet is vast gelegt waar het recht van overpad precies ligt is dat niet perse nodig.

14. flerk

flerk Niet meer actief

volgens mij 90 cm minimaal.

15. rums

rums Niet meer actief

Over recht van overpad en vastleggen heb ik ook geen verstand.
    Wij hebben ook pad en dat is 3x 30x30

16. Jamie1983

Ik heb vanmiddag iemand van de gemeente gesproken. Omdat er in de koopacte en het kadaster niks staat van ligging en breedte van het pad, mogen we dit zelf bepalen. De ligging hadden we al bepaald, in overleg met de buren. Voor de breedte gaan we 1,20 m. aanhouden.

Bedankt voor `t meedenken allemaal:)!

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Recht van overpad betekent dat je niet het recht hebt om de buren de toegang tot dat gedeelte te ontzeggen. Dus je mag dat niet zomaar doen. Je moet dat aanvragen en goed laten keuren. Begin eens bij de gemeente over hoe dat moet, ik denk dat zij dat ook akkoord mee moeten gaan.

18. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Oh sorry, het is al geregeld lees ik nu :)

Deel Deze Pagina