Minimaal 8 voedingen tijdens de eerste week, hoe? Tips en ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jessie80, 5 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Zoals jullie kunnen lezen ben ik zwanger van ons tweede kindje. Ons zoontje heb ik met veel plezier 10 maanden gevoed en graag zou ik dat ook weer bij de tweede voor elkaar krijgen. Maar dan zonder de temperatuur- en weegstress van de eerste..!

In het kort hoe die eerste weken gingen: hij is geboren na een vlotte bevalling (poliklinisch) om 08.31. Meteen huid op huid contact. Aangelegd tijdens het hechten. Na 5 kwartier contact verbroken voor de controles, gewicht 3630 gram, temperatuur 37.1. Bij thuiskomst (rond 12.00) een temperatuur van 36.7. Met twee kruikjes in wiegje, om 14.45 temperatuur van 36.3. Geprobeerd aan te leggen, niet gelukt, flinke golf vruchtwater gespuugd en weer in slaap gevallen. Nieuwe kruiken en extra dekentjes, om 16.15 temperatuur 36.2. Huid op huid contact en 20 ml kunstvoeding (cup). 17.00 temperatuur 35.9. Weer huid op huid, 18.00 temperatuur 36.5. Gedronken uit linkerborst. Daarna temperatuur boven 36.5 gebleven.

In de dagen daarna bleef temperatuur goed, maar het wakker blijven aan de borst was erg moeilijk. Ook kwamen we niet aan de minimaal 8 voedingen per 24 uur waar je altijd van hoort. Overdag heb ik elke 3 uur gevoed, vaker had zeker gemogen maar of ik heb de signalen gemist, of hij gaf ze niet..

Zijn gewicht was op dag 3: 3360 (-7%), dag 4: 3370 gram, dag 5: 3400 gram, dag 8: 3400 gram. Vanwege het niet aankomen van dag 5 naar 8 een weegschaap geleend bij de vk en elke dag gewogen. Vanaf dag 13 ging hij echt groeien en op dag 15 zat hij boven zijn geboortegewicht. Maar die tweede week was echt niet grappig met ook veel adviezen waarvan de lk (gesproken in mama-café) zei "dat hadden ze (vk) nooit zo mogen zeggen".

Gelukkig is het daarna toch helemaal goedgekomen. Het is altijd een slank mannetje gebleven, maar in de loop van de tijd heb ik het cb-gemurmel wel beter naast me neer kunnen leggen (lang leve de WHO curve!). En dus 10 maanden gevoed, gestopt vanwege wens voor tweede kindje.

Maar goed, voor onze tweede zou ik het graag anders zien. Natuurlijk heb ik nu wat ervaring en ik ben nu ook het boek van Stefan Kleintjes aan het lezen (voor de eerste een cursus van 3 avonden bij lk gevolgd), maar ik wil ook graag wat tips en ervaringen van jullie.
    - Waren er temperatuurproblemen? Zo ja, hoe ging je daarmee om? Achteraf denk ik.. we hadden eerder naar huid op huid gemoeten!
    - Hoe laat je een kindje dat veel slaapt toch goed en frequent drinken? Wat in het boek staat over een logisch gevolg "minder drinken zorgt voor meer slapen" klinkt logisch, maar hoe doorbreek ik dit?

Mmh, toch geen kort verhaal geworden.. :)

2. soeee

soeee Niet meer actief

Sara had ook moeite om op temperatuur te blijven. Bleef steeds rond de 36.4 zitten. Ondanks 2 kruiken 's nachts. Als ze bij mij lag, bleef ze wel goed warm. Ze had gewoon erg weinig lichaamsvet en zonder lichaamsvet kun je je niet goed warmhouden. Dus bleef in haar bedje net zo lang de kruikjes gebruiken tot ze hey wel kon. En overdag goed inpakken. Denk dus dat je je daar niet al te veel zorgen om moet maken. Misschien is je tweede wel heel anders en het warmhouden komt vanzelf als ze goed drinken.

Wat het goed en frequent drinken betreft. Evt verschonen voor/tijdens het voeden zodat je kindje goed wakker is. En wat ik wel eens gelezen heb is dat je ze niet lekker warm moet toedekken omdat ze dan sneller in slaap dommelen. Nou heeft Sara altijd goed gedronken dus heb haar wel altijd toegedekt.

Misschien heb je dit allemaal al geprobeerd hoor haha!

3. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier ook instabiele temp en slaperig. veel huid op huid (lekker clusteren, al is het zwaar) en tussen voeding verschonen deden wij ook met succes. in begin ook wakker gemaakt voor voeding met washandje (zielig :)). succes!

4. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier overdag om de 3 uur gevoed en s nachts er max 5 uur tussen gelaten. Ze vroeg zelf maar om 7 voedingen, bood er meestal 8 aan, maar de 8ste dronk ze niet of nauwelijks.
    Na 2 weken haar maar gaan volgen en toen dronk ze de 7 voedingen goed. En zat ze ook zo weer boven haar geboortegewicht.

Hier in het begin ook erg veel moeite met warm houden, 2 kruiken in bed en dik dekentje en kleertjes en buiten was het 28 graden..
    Werd na 3 weken beter en kon ze zichzelf goed warm houden. Gewoon eerst veel gelopen met kruikjes en als ze bij ons was lekker knuffelen en huid op huid. Heel tevreden meisje :)

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Probeer niet teveel op de ervaring van je eerste te focussen. Grote kans dat dit een heel ander kindje is met andere problemen (of ngen problemen natuurlijk!). Ik heb bij nummer een de eerste maanden moeten kolven omdat hij niet kon drinken. Nu heb ik een natuurtalentje gekregen. Zo kan het ook!

De kraamzorg vertelde mij dat ze zich niet druk maken als ze op dag 8 niet terug zijn op gewicht. Het mag gerust 15 dagen duren. De vk heeft je ook onzeker gemaakt denk ik.

Succes straks!

6. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Nieuwe ronde nieuwe kansen! Dat is wat ik dacht toen ik zwanger was van de 2e. En dit bleek ook te kloppen. Ons zoontje groeit écht als kool!

Onze dochter viel ook teveel af en we lagen daardoor 2 weken met haar in het ziekenhuis ze dronk gewoon niet. Hier ook maanden lang alles gewogen, echt gekkenwerk! Ik weet nu dat je moet vertrouwen op je kindje ipv op de weegschaal!

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Nieuwe ronde, nieuwe kansen, is inderdaad misschien wel het motto, maar ja, voor een controlfreak like me.. eigenlijk raar dat ik uiteindelijk zo genoten heb van het zelf voeden ;)

Zoontje uitkleden bij voedingen deden we inderdaad. En tussendoor verschonen. Washandje is nog wel een idee.. maar inderdaad wel heel zielig..!

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou zoveel mogelijk je kleine lekker bij je laten liggen, het liefst veel bloot op bloot en dicht in de buurt van je borst. Grote kans dat hij/zij regelmatig op zoek gaat naar je borst.

Deel Deze Pagina