Advies CB?!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stippel, 6 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Mijn zoontje is vandaag precies 7 weken en krijgt volledige borstvoeding. Hij groeit echt als kool en weegt nu al bijna 5,5 kilo. Geboortegewicht was bijna 3200 gram.

De laatste tijd drinkt hij vaak maar 1 borst en heeft daar dan ook echt al genoeg aan, prima dus! Als hij wel de 2e kant wil, krijgt hij die uiteraard! Hij drinkt meestal zo'n 10 minuten (soms iets langer).

Af en toe heb ik het idee dat hij misschien te veel en te gulzig drinkt, waardoor hij soms wat moet spugen (soms ook lange tijd na de voeding nog).

Nu was ik deze week op het consultatiebureau. Ik kreeg als advies om het sowieso bij 1 borst per keer te houden en hem maar 5 minuten te laten drinken, zodat hij niet teveel binnenkrijgt.

Dat eerste advies (drinken aan 1 kant) begrijp ik wel. Als ik kolf dan komt er uit 1 borst namelijk ook meestal al een volledige voeding.

Maar dat 2e advies (loskoppelen na 5 minuten) vind ik wat vreemd. Het advies is toch 'laten drinken totdat je kindje loslaat'?. Ik weet zeker dat mijn zoontje woest zal zijn als hij maar 5 minuten mag drinken (dat merk ik al als ik hem tussendoor even laat boeren) en voor mijn melkproductie ook niet echt goed, lijkt me? CB zei dat mijn productie zich gewoon aanpast aan het korte drinken.

Wat vinden jullie van deze adviezen?

2. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Doen waar jij jezelf goed bij voelt. Als jouw kindje het nodig heeft, waarom zou je het hem dan niet geven? Het spugen hoeft niets te maken te hebben met te veel voeding binnen krijgen.

Als je nu een tevreden kindje hebt, zou ik er niet veel aan veranderen. Ik heb wat betreft het cb en de adviezen die ze geven niet echt een goede ervaring... ik ben in elk geval blij dat ik steeds mijn eigen gevoel gevolgd heb.

Wel vind ik dat het je als moeder onzeker kan maken. Succes met het maken van je keuze. Maar doe niks wat tegen jou gevoel in gaat...

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ach wat een onzin.... Laat je kindje lekker drinken zolang hij dat wilt.

Als hij vol zit stopt hij vanzelf dus luister naar je kindje en naar zo'n stom advies.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Onzin!
    Mijn jongste dronk meestal precies 10 minuten aan 1 kant. Was dan ook klaar, wilde niks meer en was tevreden.
    Ze spuugde idd ook flink. Maar had daar geen last van. 't Was hooguit een was probleem.
    En ze groeide ook als kool.
    Qua hoeveelheid dronk ze uiteindelijk niet veel, met een flesje kreeg ik er meestal maar 80cc in, ze heeft max 100cc gedronken bij de gastouder/papa. Ik denk dat ze gewoon snel de voedingsstoffen verwerkte, ze plaste altijd vrij weinig maar groeide in het begin 500-600 gram per week.

5. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Ik denk niet dat dat gaat werken eerlijk gezegd. Nu heb je een lekker tevreden kindje en straks misschien een gefrustreerde baby omdat hij niet zelf mag bepalen wanneer hij klaar is met eten.. Maar eerlijk gezegd: ik ben alles behalve fan van het cb, ze hebben altijd wel wat te zeuren. Ik denk dat hun motto vooral is: het is niet goed of het deugt niet ;) gewoon lekker doen waar jij en je kindje je goed bij voelt.

Nog zo'n dom v

6. Liesje92

Nog z'on dom voorbeeld van gisteren: "geef je nog bv?" Dus ik: "ja, gelukkig wel" zij:"wil je niet gaan afbouwen? Voel je je daar nog goed bij?" (Echt op zo'n toon dat het echt absurd was dat ik mijn zoontje van 3 maanden nog bv geef) ik:"Als het aan mij ligt krijgt hij in ieder geval bv totdat hij een jaar is :D " zij: Waarom dan? Ik: omdat dat het beste is wat je je kind mee kan geven :( Grrrr stel je voor dat ze dat ook tegen andere moeders zegt, die krijgen misschien wel de indruk dat bij 3 maanden bv geven "raar" is en zullen wellicht stoppen. Echt heel erg, kan er zo boos om worden

7. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    De richtlijn van maar 5 minuten laten drinken mag zij überhaupt niet eens voorschotelen! Ze weet nisk over wanneer jou toeschietreflex komt (is dat meteen in het begin of duurt het even) En ze weet ook niet hoe goed jou kindje drinkt aan de borst, zeker in het begin kunnen babys er heel lang over doen voordat ze genoeg binnenkrijgen. Mijn ventje dronk in het begon ooit een half uur Ooit nog langer (echt in het begin hoor) en nu amper 5 minuten en dan heeft hij zijn portie gehad.
    Wat ik vind:
    Kijk naar je kind en luister aub niet na het CB! Doe ik ook en bevalt me prima ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je denkt dat je zoontje last heeft van te veel melk of een te harde melkstroom, zou ik eerder de eerste melk even opvangen en hem daarna pas aanleggen. Voor mijn oudste hielp dat goed tegen het spugen en voor de jongste lijkt het ook weer te werken. Of het nu aan die te snelle melkstroom ligt of dat ze die wat vettere melk gewoon beter binnen houden, weet ik niet. Maar het vermindert het spugen wel.

Als je het gewicht voor jezelf wil controleren, kun je het ook invullen op http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
    Dat is een andere curve dan het cb gebruikt en deze klopt vaak beter bij kindjes die borstvoeding krijgen. Die maken namelijk (vergeleken bij kinderen die flesvoeding krijgen) juist in de eerste maanden even een groeispurt om daarna weer wat af te zwakken. Dus over een paar weken kun je juist gezeur krijgen dat hij niet meer genoeg groeit. ;)

Ik zou een kind dat niet te zwaar is volgens die curve op borstvoeding.com absoluut niet beperken in zijn hoeveelheid voeding. Moedermelk mag onbeperkt! Let wel op dat hij in zijn eigen 'lijntje' blijft. (Als ik zo in de gauwigheid op deze curve kijk naar deze twee gewichten, lijkt het wel aardig te kloppen.)

Overigens heeft het cb op één punt gelijk: als jij hem minder laat drinken, zal je productie zich hieraan aanpassen. Alleen is dat helemaal niet zo gunstig in dit geval! Want dan ben je dus al soort van aan het afbouwen. En dan loop je het risico dat je straks met de 'vier maanden dip' te weinig melk hebt.

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Mijn eerste kindje dronk soms wel een half uur?! Wat zou ze daarover zeggen :D

10. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga gewoon lekker door zoals nu en kijk dus echt naar mijn zoontje. Het advies ging ook een beetje ene oor in, andere oor uit. ;)
    Heeft hij genoeg aan 1 borst, prima. Wil hij nog de andere kant, ook goed! En gewoon net zolang drinken tot hij voldaan is. :)

Hij is nu super tevreden, dus die 5-minuten-regel ga ik echt niet toepassen.

Mijn TSR is er wel binnen 2 seconden en soms spuit het er met stralen uit, dus dan vang ik dat even op in een doekje.

Dat hij soms spuugt, lijkt me ook gewoon normaal. Dat doen alle baby's in meer of mindere mate.

Net nog op nacontrole bij de VK geweest en dit even aangekaart. Zij vond het ook echt grote onzin en zat met haar oren te klapperen toen ik vertelde van die 5 minuten.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ik val vooral ook heel erg over hoe de "NOG" in het verhaal staat.
    Het cb dient de minimaal 6 maanden bv te ondersteunen. Dan is het toch een volledige contra om te vragen of jij je er NOG wel goed bij voelt na 3 maanden?Terwijl je zelf daar niets over aangeeft?

Pffff zou het ooit wat worden in dit land wat dit betreft...... :(((

12. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ohhhh weer zo'n idiote CB

een collega'tje kreeg ook dit advies (nou ja na 6min dan). Gevolg, zij heel snel weer ongesteld en heeft daarna haar productie niet goed meer op gang gekregen en is moeten stoppen binnen de 3maanden met bv.

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ergens zou je een klacht moeten indienen wegens onvoldoende deskundigheid of hoe zeg je dat :p want het hele advies gaat nergens over.

Nu luister jij er niet zo snel naar maar andere mama's misschien wel en dan gaat heel de bv verkeerd

14. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Ik vind het advies ook nergens over gaan en weet zeker dat een lactatiekundige dit advies nooit zal geven.
    Zou zonde zijn als het CB met dit soort opmerkingen (kersverse) mama's onzeker maken. :(

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Dan zou ik er zeker iets mee doen ;)

16. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Bij de eerstvolgende afspraak kaart ik het wel aan idd!

17. Liesje92

Ja inderdaad.. Ik was er niet eens zelf over begonnen, het kwam zo uit de lucht vallen. Ik vraag me ook wel eens af of die mensen die op het cb werken niet een cursus moeten volgen over hoe bv werkt *zucht* gelukkig is er op dit forum genoeg te vinden over wat normaal is met bv enz. En hopelijk komen er een hoop vrouwen die bv geven bij dit soort topics uit zodat ze weten dat ze het echt goed doen :)

Deel Deze Pagina